♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ میدان داران فرهنگ (پست ثابت): - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قابل توجه کاربران گرامی :  این پست ثابت می باشد.

برای دست یابی سریعتربه آرشیو مطالب وبلاگ ؛ برروی آیکن های ذیل کلیک نمایید:

 


 

آرشیومیدان داران فرهنگ 1 آرشیومیدان داران فرهنگ 2 بیانات رهبری

میثاق باولایت ابعادشخصیتی امام خمینی(ره) پروفایل مدیروبلاگ

آرشیو خلق حماسه 1 آرشیو خلق حماسه 2 آرشیو خلق حماسه 3

 

Avazak.ir Line1 تصاویر جداکننده متن (1)

مقدمه  :

گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و دنیای مجازی باعث ایجاد تغییرات بسزایی در نحوه برقراری ارتباط در بین افراد یک جامعه شده است. امکان برقراری آسان ارتباط با مردم دیگر نقاط جهان نقش بسیار زیادی در روند صعودی استفاده از اینترنت داشته است  .

امروزه در جنگ نرم دشمنان ایران اسلامی بر علیه مردم مسلمان ما، تلاش می کنند از بستر اینترنت برای تاثیر گذاری بر اعتقادات و افکار و ارزش های مورد قبول و اراده جوانان و نوجوانان استفاده نمایند، غافل از آنکه فناوری های نوین امروزه می تواند ابزاری در دست انسان های آزاده و انقلابی نیز باشد.

 اهمیت و ضرورت موضوع:

به دلیل گسترش نظام ارتباطی و ورود رایانه در روابط انسانی و به دنبال آن گسترش شبکه های اطلاع رسانی ، بکارگیری وب سایتها  و وبلاگها بعنوان یک وسیله ارتباطی بیش از پیش ضروری گشته است. 

گستردگی و سرعت دسترسی به اطلاعات یک وب ، هزینه مناسب در مقایسه با امکانات و خدماتی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد و همچنین قابلیت به روزرسانی و مدیریت آن از جمله مهمترین ویژگیهای استفاده از وب سایتها  و وبلاگ ها میباشد . پیدا کردن روشی سریع  برای تعامل با کاربران و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز  باعث شده که  امروزه، صفحات وب به یکی از مهمترین و موثرترین وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی تبدیل شده است.


سخن رهبر انقلاب درباره فرهنگ:

تحقیر فرهنگهای غنی و اهانت به محترم‌ترین بخشهای آنها در حالی صورت میگیرد که فرهنگ جایگزین، به‌هیچ‌وجه از ظرفیت جانشینی برخوردار نیست.
«پرخاشگری» و «بی‌بند و باری اخلاقی» که متأسفانه به مؤلفه‌های اصلی فرهنگ غربی تبدیل شده، مقبولیت و جایگاه آن را حتی در خاستگاهش تنزل داده
اینک سؤال این است که اگر ما یک فرهنگ ستیزه‌جو، مبتذل و معناگریز را نخواهیم، گنهکاریم؟


Avazak.ir Line1 تصاویر جداکننده متن (1)

پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی نمود بیشتری پیدا می‌کند    .   در عصر حاضر که قرن دانایى نام گرفته است؛ بی بهره بودن از فن‏آوریهاى ارتباطى مدرن همچون اینترنت و جلوگیرى از ورود آن به کشور، ممکن و معقول نیست؛ زیرا سبب محروم ماندن از روند فراگیر دانسته‏ ها و اخبار و عقب‏ ماندن از پیشرفت می شود. تکنولوژی‌های جدید مانند فضای مجازی  هم فرصت هستند و هم تهدید و چنان‌چه قبل از ورود این   تکنولوژی‌ها نحوه درست استفاده از آن را یاد بگیریم تبعات منفی آن نیز کمتر خواهد شد. در واقع فضای مجازی یک فرصت است ولی این‌که چگونه از آن استفاده می‌شود جای بحث زیادی دارد. در مجموع هیچ راهی جز تن دادن به تکنولوژی و فناوری‌های نوین نداریم و راهش نیز این است که تدابیری انجام دهیم تا عوارض منفی آن کمتر شود. این موضوع لازمه‌اش آن است که چنانچه که تکنولوژی وارد کشور می‌شود به همراهش پیوست فرهنگی و اجتماعی نیز آورده شود و در کنار آن به مردم هم آموزش استفاده صحیح از تکنولوژی داده شود و هم آثار مثبت و منفی آن گوشزد شود.در این مقاله با روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی درصدد بررسی و تبیین ابعاد گوناگون فضای مجازی بر تربیت اسلامی دانش آموزان ومزایا و آسیبهای فن آوری های ارتباطی مدرن به عنوان یک فرصت یا تهدید، می‌پردازد.


                     Avazak.ir Line1 تصاویر جداکننده متن (1)           

 فرهنگ جامعه ما بر پایه دین مبین اسلام بنا نهاده شده و الگوهای تربیتی این جامعه نیز بر اساس آموزه های اسلامی شکل گرفته است و سعی همه ما بر این است که بتوانیم فرزندانی مطابق با این آموزه ها تربیت نماییم و باعث رشد و بالندگی آن ها شویم. انسان بر اساس طبیعت ذاتی خویش احتیاج به برقراری ارتباط دارد. انسان ها از آغاز برای برقراری ارتباط و رساندن پیام خود به دیگران، شیوه های گوناگون را به کار برده اند؛ از اشاره های رمزگونه اولیه گرفته، تا استفاده از پیشرفته ترین وسایل ارتباطی مدرن امروزی. رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی که در گذشته دارای رشدی کند و ناچیز بوده، در عصر حاضر با تحول چشم گیری روبه رو شده اند؛ به گونه ای که عصر حاضر را « عصر اطلاعات و ارتباطات» می خوانند؛ آن هم ارتباط جوامع انسانی؛ یعنی ارتباط بین کالا، سرمایه، فرهنگ و اعتقادات که به آسانی از مرزهای جغرافیایی می گذرند و وارد قلمرو دیگر جوامع می شوند. هم چنین عصر حاضر را «عصر جریان های اجتماعی و تحول» نیز نامیده اند؛ تحول در عقاید، انگاره ها، پیام ها و ارزش ها.


Avazak.ir Line1 تصاویر جداکننده متن (1)

در چنین برهه ای از زمان که فضای مجازی جهان را به دهکده ای کوچک مبدل کرده و مردم جهان را از کوچک و بزرگ با فرهنگ و باورهای متفاوت با یکدیگر مرتبط نموده، مباحث تربیتی فرزندان را با چالش روبه رو ساخته است. در شرایطی که فرزندان با هدایت والدین باید الگویی مناسب برای خود برگزینند و مسیر زندگی خویش را انتخاب کنند، با ورود به این دهکده جهانی، به دنیایی بی انتها متصل شده و با آن خو می گیرند و طبق راه ورسم آن رشد نموده و بلوغ جسمی و روحی پیدا می کنند. در چنین فضایی اگر فرزندان به ارتباطات انسانی و واقعی اطرافیان و مسایل اجتماعی پیرامون خویش کم توجه و در برخی از اوقات بی توجه شوند، هشداری جدی برای خانواده ها محسوب می شود که باید درصدد رفع این مشکل برآیند؛ زیرا ممکن است صدمات جبران ناپذیری را سبب شده و دیگر توان کنترل فرزندان خود را از دست بدهند. نسل کنونی در شرایطی قرار دارد که استفاده از رایانه و به خصوص اینترنت در زندگی شان اجتناب ناپذیر است.

 

Avazak.ir Line1 تصاویر جداکننده متن (1)

در میان فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی که ساختار اطلاعاتی جوامع امروز را تغییر داده اند، اینترنت که فضای مجازی را در زندگی واقعی انسان وارد کرده، از ویژگی های خاصی برخوردار است و تأثیرگذاری آن در بخش های مختلف زندگی انسان، روزبه روز در حال افزایش است. شبکه اینترنت به نوعی توانسته همه رسانه های نوین را در خود جای دهد. اینترنت به علت دارا بودن ویژگی های خاصی مانند دسترسی به فضای مجازی سرگرمی و تفریحی، ظرفیت بالای نگهداری اطلاعات، قابلیت استفاده گسترده از بایگانی های عظیم و غنی رسانه های متنی، صوتی و تصویری، تعامل دوسویه، تمرکززدایی، چندرسانه ای بودن، سرعت دسترسی به اطلاعات بدون کنترل، توجه فرزندان را بیشتر از رسانه های دیگر به خود جلب نموده است. این ابزار به خودی خود می تواند رقیبی برای والدین محسوب شده و فرزندان را از بسترهای تربیتی والدین جدا سازد. آنچه در این عصر برای والدین مهم است، آشنایی با مبانی تربیت اسلامی و توجه به چالش های تربیتی این ابزار مدرن است. 






تاریخ : یادداشت ثابت - جمعه 84/11/1 | 2:0 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ