♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ اردیبهشت 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطرح شدن بحث تهاجم فرهنگی توسط رهبر انقلاب اسلامی ناشی از دو چیز بوده است؛ یکی اهمیت مسأله‌ی فرهنگ؛ یعنی این‌که مبنا و زیربنای همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها باید بحث فرهنگی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (پیوست فرهنگی) باشد. نکته‌ی دوم این‌که مردم ما با فرهنگ خودشان که فرهنگ مذهبی است بزرگ شده‌اند. لذا مسأله‌ی اصلی مسأله‌ی فرهنگ است. در همین سخنان اخیر هم شاه‌نکته‌ی صحبت ایشان این بود که «فرهنگ در حاشیه نیست، در حاشیه اقتصاد و سیاست نیست، بلکه اقتصاد و سیاست هستند که در حاشیه فرهنگ هستند.»

حضرت آقا وقتی در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و جاری صحبت می‌کنند، خیلی وارد جزئیات نمی‌شوند. معمولاً خطوط قرمز، رهنمودها و راهنمایی‌ها و پیشنهادهای اساسی را مطرح می‌کنند ولی در مورد فرهنگ مخصوصاً در این جلسه‌ی اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد جزئیات شدند و مصادیق را مثال زدند. این مثال‌های روشن نشان از تسلط ایشان به این مسائل فرهنگی است که از قدیم بوده و آشنایی وسیعی که ایشان نسبت به سینما، کتاب، تئاتر و… دارند.

ادامه مطلب...




تاریخ : چهارشنبه 93/2/31 | 11:46 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

  اندیشه های شهید مطهری را اگر از جهت فرهنگی و هنری نگاه کنیم بهترین حالتش این است که آنها را در قالب ابزار های هنری به دانش آموزان ارائه کنیم زیرا به طور معمول سخنرانی ها و روش های مستقیم حالتی کلیشه ای و درسی پیدا می کند که برای دانش آموز خسته کننده می شود .

اگر بخواهیم اندیشه های شهید مطهری را در دانش آموزان نهادینه کنیم لازم است از ابزار های غیر مستقیم مانند ساخت فیلم ، انیمیشن و حتی می توان قصه های کتاب ارزشمند داستان راستان در قالب نمایش نامه به دانش آموزان ارائه کنیم .

می توان با باز بینی و قابل فهم کردن کتاب های ارزشمند شهید مطهری که در سطح بالای علمی قرار دارند آنها را برای کودکان قابل فهم کرد .

مقام معلم دارای شان و جایگاهی است که هر چقدر هم تجلیل شود باز هم کم است چون معلمی شغل انبیا است دارای حرفه نبی بودن راجع به تجلیلش نمی شود حرفی زد ولی به عنوان تقدیر از زحماتی که می شود همه ساله آموزش وپرورش براساس توانمندی ها و امکاناتی که در دسترس دارد بعضی از ابزارهای تشویقی را مورد استفاده قرار می دهد .

اگر شرایطی فراهم شود که تقدیر از معلمان نمونه به نوعی در احکام کارگزینی شان لحاظ شود و این اثر تا پایان بازنشستگی شان وجود داشته باشد و معلم این احساس را خواهد کرد که این تجلیل را به خاطر نمونه بودنم اخذ کردم که این کار نیز نیازمند مصوبات و برنامه ریزی های اولیه است که می تواند در واقع موضوع تشویق باشد.

به نوعی انتشار نوع نمونه شدن معلم برای معلمان دیگر خوب است به طور مثال اگر معلمی روش خوبی را در تدریس خود استفاده کرده و این روش باعث شده که به عنوان معلم نمونه کشوری مطرح شود اشاعه دادن این روش در قالب فیلم ، کتاب و نشریات باعث می شود که معلمان دیگر از الگوی این معلم استفاده کنند و این کارتسری پیدا کندو معلم با آن روش معرفی شود .

همه احساس می کنیم تمام زندگیمان مدیون معلمان است و همواره آنها را الگوی زندگی خود قرار می دهیم .

حال اگر معلمان نیز رفتار و سیره معصومین (ع) و بزرگان را الگوی خود قرار دهند بیشتر محبوب دانش آموزان خواهند شد نه تنها معلم همه انسان ها اگر نوعی رفتار کنند که الگوی مثبت برای سایرین باشند به طور قطع مورد احترام بیشتری قرار می گیرند .






تاریخ : چهارشنبه 93/2/31 | 3:35 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

فرض بر این است که این جنگ هست و باید از این جنگ پیروز بیرون آمد نه اینکه منتظر تمام شدن و حل شدن خودبه‌خود این جنگ باشیم. این جنگ نسبت به جنگ هشت ساله سخت‌تر هست و با ابزار متفاوت، زمان دفاع مقدس بسیج و ارتش و سپاه و جبهه و جهاد و... داشتیم و چند سالی آزمون‌وخطا ، تا دانستیم چطور باید جنگید.

 جنگ اتفاق افتاده و برداشت مفهومی آن باید عوض شود، اینکه بدانیم دشمنی در مقابل هست که قرارگاه تشکیل داده، سازمان‌یافته و آرایش گرفته و همه اقدامات ما را مانند جنگ نظامی البته با تجهیزات و ابزار اقتصادی کنترل می‌کند. لذا باید نقشه دفاعی جامع تهیه کنیم، تا بتوانیم قدم‌به‌قدم پیش رویم.

مامی‌توانیم در برابر این جنگ ایستادگی کنیم،چراکه همه ابزار‌ها و قوت‌های دفاع اقتصادی لازم راداریم .

ماباید فضای دفاع اقتصادی را همانند دفاع مقدس، مقدسش کنیم ،همچنین ابزار جنگ اقتصادی مثل تحریم و... را بشناسیم و سازوکار خاص خودش را تهیه کنیم.

تحریم را فقط با تولید داخلی می‌توان برهم زد .تحریم هوشمندانه کالای خارجی که فرماندهی معظم کل قوا نیز بر آن تأکید دارند را باید اجرا کنیم و این نیز تکلیف بسیج است تا فرهنگ‌سازی کند و با تخلفات در حوزه اقتصاد که هم کار فرهنگی و هم اجرایی لازم دارد، مقابله کند.

تحریم برای تولید یک فرصت است و اگر این تحریم بدون هیچ دستاوردی تمام شود، شکست خورده‌ایم؛ نقطه قوت در این زمینه، استقلال نسبی اقتصاد کشور است که به علت وجود فشارهای مختلف، وابستگی اقتصادی ما به جهان خارج، کم شده است.






تاریخ : چهارشنبه 93/2/31 | 12:33 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
   1   2   3   4   5   >>   >

میدان داران فرهنگ