♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ اردیبهشت 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّق‌پذیر نیست.

بنابراین علاوه بر مدیریّتی که مسئولین باید انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروری است؛ هم عرصه‌ی اقتصاد، هم عرصه‌ی فرهنگ. بدون حضور مردم کار پیش نخواهد رفت و مقصود تحقّق پیدا نخواهد کرد.

مردم در گروه‌های گوناگون مردمی با اراده و عزم راسخ ملّی میتوانند نقش‌آفرینی کنند. مسئولین هم برای اینکه بتوانند کار را به‌درستی پیش ببرند، احتیاج به پشتیبانی مردم دارند.آنهابایستی با توکّل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل بشوند؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد و هم در زمینه‌ی فرهنگ.

اقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند، و فرهنگی که با همّت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حرکت بزرگ کشور ما و ملّت ما را معیّن کند.

منبع:

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی(مد‌ظله‌العالی)






تاریخ : جمعه 93/2/26 | 11:3 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه بر بهره برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادی - معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می ‏کند.

جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می ‏چشد، لذت‏ های مادی و شهوانی در دیدگانش، حقیر و بی ‏ارزش می ‏شود و به آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمی ‏شود. از سوی دیگر، چنین مراسمی خود پیامی عملی و درسی عبرت‏ آمیز برای مردم است.

حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خدا پرستی و دین مداری است و آثار سازنده‏ای بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایی که در باور عمومی مردم ریشه‏ های عمیق دارند، نادیده گرفته شود.

بی ‏تردید مساجد، حسینیه ‏ها، تکایا، هیئت ‏های مذهبی، زیارت و اعتکاف، نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا کرده و می‏ کنند. این مقوله‏ ها با آثار مثبت جانبی که دارند، اهرم ‏های توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانه‏ اند.

در دوران ما تهاجم دشمن ابعادی گسترده یافته، ولی این حرکت استعماری، دست کم ریشه‏ای چند صد ساله دارد و همین پدیده‏ های سنتی هم چون اعتکاف، مردم ما را در طول سال‏ های متمادی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت ‏بخشیده است؛اما اهمیت آن و نقش به سزایی که در تصفیه و تزکیه انسان دارد برای بسیاری از مسلمانان ناشناخته مانده است.

از این رو جا دارد مبلغان اسلامی بیش از پیش بر نقش مهم آن تاکید ورزند تا این سنت دیرینه محمدی آن گونه که شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامی حفظ کند.

در عصر ما که زندگی ماشینی و پیچیدگی ‏های آن، دیده‏گان انسان را به خود خیره کرده، روابط اجتماعی گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمی انسان به جلوه ‏ها و مظاهر مادی توسعه یافته است، تاکید بر نقش سازنده اعتکاف، ضرورتی دو چندان می‏ یابد؛ زیرا اعتکاف انس با معشوق است که زمینه را برای گسستن فرد از سرگرمی ‏های پوچ فراهم می ‏آورد؛ انسان را با خداوند پیوند می ‏دهد و از آفت ‏خدا فراموشی و از خود بیگانگی نگه می ‏دارد.






تاریخ : پنج شنبه 93/2/25 | 3:56 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

فرهنگ، مبنای هر تغییر و تحولی است و جامعه ای که از فرهنگ خود بی بهره باشد به سعادت دست نمی یابد.جلوگیری از نفوذ فرهنگ غیرخودی و تامین نظرات رهبری نیازمند حرکت های جهادی و امیدبخش است و در این عرصه نباید ذره ای غفلت و کوتاهی کرد.


  فرهنگ، لازمه توسعه و پیشرفت است و اگر در این حوزه دچار عقب ماندگی باشیم، در سایر حوزه ها نیز نمی توانیم به پیشرفتی دست یابیم.

 دشمن آشکارا به فرهنگ یا اقتصاد ما حمله نمی کند، بلکه ریشه های آن را می خشکاند. آن هادرصددند تا از ترویج فرهنگ اسلامی در میان مردم ایران مانع شوند.


مسئولان حوزه فرهنگ باید به دغدغه های رهبری در این عرصه توجه داشته باشند.متولیان امر فرهنگ کشور، باید با دارا بودن بودجه فرهنگی،  دغدغه های رهبری را برطرف کرده و مانع ترویج فرهنگ بیگانه شوند.نگاه به مقوله فرهنگ، باید نگاهی ویژه باشد، زیرا این حوزه ،بسیار حساس  و با اهمیت و در حقیقت شاکله نظام اسلامی است.

رسوخ فرهنگ بیگانه و جایگزینی آن بجای فرهنگ دینی اسلامی در جامعه موجب سست شدن بنیان خانواده ها می شود .باید در برابر فرهنگ های غلط و مبتذل غرب که موجب از بین بردن فرهنگ غنی اسلامی می شود ایستادگی کرد . خانواده ها باید با مراقبت بیشتر از فرزندان خود ،مانع از رسوخ فرهنگ های غلط بیگانگان در جامعه اسلامی شوند .

 شبیخون فرهنگی مسئله مهمی است که سالها پیش با تیزبینی و بصیرت مقام معظم رهبری در کشور مطرح شد و مسوولان فرهنگی نیز با حساسیت لازم نسبت به شناسایی راه های ورود دشمن به مقوله فرهنگ ،اقدام کرده اند.

بیگانگان با بررسی راهکارهای رسوخ به فرهنگ کشورمان از طریق دنیای مجازی و شبکه های ماهواره ای سعی دارند تا باورهای ضد اسلامی خود را ترویج دهند . نقش خانواده ها در تعلیم و تربیت بسیار ارزشمند است و خانواده ها باید تلاش کنند که فرزندانشان را مکتبی و دینی بار بیاورند .






تاریخ : پنج شنبه 93/2/25 | 3:44 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >

میدان داران فرهنگ