♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ بهمن 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در خصوص ریشه‏ های انقلاب اسلامی ایران نظرها متفاوت است و هر کس رخدادی را سرآغاز انقلاب می داند به نحوی که عده ای، قیام 15خرداد را سرآغاز انقلاب می‏دانند، عده ‏ای کودتای 28 مرداد 32، بسیاری جنبش مشروطه وبعضی نیز تحولات دهه 50 را منشأ بروز انقلاب به شمار آورده‏ اند.گرچه می ‏توان برای بررسی ریشه ‏های انقلاب اسلامی ایران از تحولات دوره رضا شاه تا دوران محمد رضا پهلوی سخن گفت اما به طور مختصر عوامل زمینه ساز پیروزی را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد.
1) قدرت عظیم عنصری چون مذهب
 
به درستی می ‏توان اذعان داشت که مذهب به عنوان نیروی بسیار قوی در انقلاب اسلامی ایران در کنار مکتبی چون اسلام باعث آن گردیده بود تا تمام مردم از فقیر تا ثروتمند، تحصیل کرده و بی سواد را گرد هم آورد و یک نوع حس یکپارچگی گروهی و اجتماعی ایجاد کند.
 
2) پتانسیل و قدرت بی نظیر روحانیت
 
از جمله علل موثر دیگر در پیروزی انقلاب را می توان توجه روحانیت به پتانسیل و ظرفیت خود در بین مردم دانست. روحانیت پس از پشت سر گذاردن اتفاقات بسیاری که بیشتر آنها نیز در دوران مشروطه رخ داده بود دریافت مردم به دلیل همان علقه ‏های مذهبی که در بالا به آن اشاره شد هر آنچه را که مخالف آزادی، عدالت، و زمینه ساز نفوذ اجنبی و بیگانه در کشور است را بر نمی تابد و روحانیت می ‏تواند با نفوذ خود در بین عامه مردم در جهت پرشورتر کردن این احساسات و عقاید بهره ببرد. به تعبیر بهتر می‏ توان گفت: انقلاب اسلامی ایران از این حیث متکی به یگ گروه اجتماعی مجهز به احزاب سیاسی و ایدئولوژی غیر مذهبی نبوده بلکه عامل تمایز این انقلاب با دیگر تحرکات تکیه انقلاب بر روحانیت مسلح به مسجد و منبر و معتقد به شریعت برای نظارت بر تصمیمات است.
 
 3) آگاهی بخشی عمیق و گسترده امام(س) به مردم
 
باید در نظر داشت که آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق  و گسترده از سوی امام(س) به مردم نسبت به حقی که حاکمیت پهلوی از آنها تضییع کرده و جنایات و کشتاری که انجام می‏دهد حتی در طول 15 سال تبعید به وسیله اظهارات علنی و کتبی یکی دیگر از عواملی بود که روند روبه رشد انقلاب را سرعت بخشید تا آنجا که شخص امام خمینی(س) برای کارگران شهری رهبری نمونه، برای عدالت خواهان مجری عدالت، برای دهقانان و روستاییان تامین کننده مایحتاج ابتدایی آنان بود یعنی درست همان چیزهایی که شاه نتوانسته بود حتی با انقلاب سفید ایجاد کند و مشروطه نیز گرچه آن را احیا کرده بود اما نتوانسته بود تحقق ببخشد.
 
 4) نقصان سازمانی حاکمیت موجود وبروز شکاف در داخل حاکمیت
 
ایجاد شکاف در حاکمیت همواره یکی از بروز انقلاب ها به حساب آمده و باید اشاره کرد که بروز همین شکاف آن هم به صورت عمیق در دوره پهلوی موردی بود که دامان رژیم را گرفت هرچند تلاش‏ هایی برای رفع آن صورت گرفت اما نقص سازمانی احزاب سیاسی غیر مذهبی چیزی نبود که به سادگی حل گردد واین امر به قدری وسعت یافته بود که عامه مردم را نیز به ستوه آورده وبر انزجار آنان می افزود.
 
5) تزلزل روحی ارتش پهلوی
 
نیروهای مسلح به رغم کثرت نفرات و سلاح‏ های بسیار پیچیده بر اثر کشاندن مداوم به خیابانها و تیراندازی به کسانی که غیر مسلحند و شعار مذهبی سر می دهند روحیه ارتش را به شدت متزلزل کرده بود به طوری که در اواخر حکومت پهلوی در حین مبارزات ارتش با اینکه در خیابان‏ها حضور داشت اما دیگر تمایلی به سرکوب مخالفان نداشت و از تظاهرات جلوگیری نمی‎کرد.
 
 6) اراده ی بی نظیر مردم
 
عامل اراده در بروز انقلاب‏ ها امری است بس مهم که در دوران اخیر نیز بسیاری بر این عامل به عنوان یکی از علل بنیادین پیروزی انقلاب ها تاکید کرده اند زیرا شروع انقلاب یک سوی قضیه است و تلاش برای ماندن مردم در صحنه  مسأله ای دیگر. باید گفت در انقلاب اسلامی ایران نیز  این عامل از جمله نکات بسیار مهم بوده است زیرا مردم با وجود کشته شدن بسیاری در تظاهرت و مبارزات، دستگیری ها ی گسترده وشکنجه های طاقت فرسا هر روز برای ادامه مسیر مستحکم‏ تر می‏ شد و شاید به همین علت نیز بود که امام خمینی(س) به همین مضمون فرمودند اگر مردم و اراده و عزم آنان نبود انقلاب پیروز نمی‏ شد.
 
 7) اعتصاب وسیع کارگران وفلج شدن اقتصاد
 
همکاری و هوشیاری طبقه کارگر شهری درپیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی دیگر از عوامل مهم و موثر است به طوری که اعتصاب کارگران نفت، کارگران کارخانه‏ ها وصنایع حمل و نقل دولت را به لبه ورشکستگی کشاند و اقتصاد کشور را فلج کرد.

 

تاریخ انتشار: 1393/11/10 || بازدیدها: 0





تاریخ : جمعه 93/11/10 | 10:57 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

تشکیل بسیج مستضعفین در سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی و مقارن با جنگ تحمیلی جهت تامین اهدافی از نظام اسلامی بود که جز در سایه اقدامات جهادی و خودجوش میسر نبود.به عبارت دیگر اهداف نهفته در انقلاب اسلامی از سوی امام روح الله آن چنان متعالی و بلند مطرح گردید که پیگیری آن از طریق ساز و کار های اداری و رسمی موجود امری ناممکن به نظر می رسید و باید اذعان داشت که همان اهداف متعالی زمینه ساز بیداری اسلامی در سراسر عالم گردید.بدین ترتیب بود که تشکیلات و نهادهایی چون جهاد سازندگی، نهضت سواد آموزی، بسیج مستضعفین و... پا به عرصه گذاشت تا خلاهای موجود را با تکیه بر قدرت نرم و گسترده توده مسلمانان جبران نماید.

1- فلسفه تشکیل بسیج و ادامه آن پس از جنگ تحمیلی

این نهاد مقدس در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در وهله اول جهت پشتیبانی و تامین نیروی های لازم جهت شرکت در جنگ بوجود آمد و پس از به پایان رسیدن جنگ تحمیلی نیز با پیگیری اهداف جدید به حیات خود ادامه داد. نکته قابل توجه این است که یکی از ماموریت های بسیج از همان ابتدای کار مقابله با دشمن خارجی انقلاب اسلامی و راس آن ایالات متحده بود؛ حضرت امام در نخستین روزهای تشکیل بسیج مستضعفین در تبیین این وظیفه فرمودند:

« شما غافلید که الان با امریکا که مجهز به همه جهاز های درجه اول دنیاست یعنی یک قوه ای است که در دنیا مقابل ندارد روبرو هستید، اما ما مجهزیم به یک قدرت بالاتر از او و آن توجه به خدا و به اسلام است ولی نباید فراموش کنیم ما مواجهیم با یک چنین قدرت بزرگ که علاوه بر قدرت تسلیحاتی، قدرت های بزرگ شیطانی هم دارد »بنابر این یکی از فلسفه های وجودی بسیج مقابله با دشمنان خارجی اسلام معرفی شده است.

2 - تعلق بسیج به جهان اسلام

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که محدوده جغرافیایی فعالیت بسیج تنها در حوزه مرزهای جمهوری اسلامی تعریف نشده است بلکه کل جهان اسلام – و با نگاهی دقیق تر تمام جهان- قلمرو پیشروی و پیگیری مطالبات اسلامی برای تشکیلات بسیج به شمار می آید و محدود نمودن آن در مرزهای جمهوری اسلامی خیانتی بزرگ به اسلام و انقلاب اسلامی است. مقام معظم رهبری در تعریف حوزه جفرافیایی فعالیت بسیج فرمودند:

« بسیج برای نهضت های آزادی بخش در جهان مثل فلسطین و لبنان نقش الگو دارد. برای بیداری جوانان دانشجو در سرتاسر دنیای اسلام ،این الگو گیری از بسیج است . آن کسی که برایش آینده این کشور و این ملت و آینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود، آن کسی که از رنج های ملت فلسطین دلش خون است ... آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایت کنند و خودشان در قله کمال قرار بگیرند، آن کسی که این احساسات و این درکها را دارد و حاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است»

این در حالی است که حضرت امام (ره) نیز بسیج تشکیل شده در ایران را الگویی واحد و همه گیر برای مسلمانان و مستضعفین عالم معرفی کرده و فرموده اند:« ارتش میلیونى و بسیج عمومى که با سازماندهى خود ملت مجهز مى‏ شوند، آماده فداکارى در راه اسلام و کشور است. من امیدوارم که این بسیج عمومى اسلامى، الگو براى تمام مستضعفین جهان و ملتهاى مسلمان عالم باشد، و قرن پانزدهم قرن شکستن بتهاى بزرگ و جایگزینى اسلام و توحید به جاى شرک و زندقه و عدل و داد به جاى ستمگرى و بیدادگرى و قرن انسانهاى متعهد به جاى آدمخواران بى‏ فرهنگ باشد»

علاوه بر این ایشان با درایت خاص خود تنها راه رهایی اسلام و کشورها از گزند استعمارگران و دشمنان را ترویج تفکر بسیجی دانسته اند.« من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض مى‏کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشى این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروى‏ از ما و اسلام عزیز دست برداشته‏ اند؛ لحظه‏اى نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت امریکا و شوروى کینه و دشمنى با اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- موج مى‏زند... خلاصه کلام، اگر بر کشورى نواى دلنشین تفکر بسیجى طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند».

3 - تشکیل حکومت جهانی اسلام؛ بزرگترین وظیفه بسیج

علاوه بر مطالب یاد شده که شاید در نگاه اول تنها به کلی گویی و ارائه تعاریف اصلی از سوی بنیانگذار این نهاد را می رساند، حضرت امام بر اساس دیدگاه خود مبنی بر جهان شمول بودن حکومت اسلام و اهداف عالیه آن، صریحا به یکی از مهمترین وظایف بسیج اشاره نمودند؛ ایشان در آخرین پیام خود در هفته بسیج(پیام تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب) در این باره فرمودند:

« حوزه علمیه و دانشگاه باید چهارچوبهاى اصیل اسلام ناب محمدى را در اختیار تمامى اعضاى بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامى باشند و این شدنى است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامى نیست، باید هسته‏ هاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.»

با توجه به مطالبی که از نظر گذشت بسیج مستضعفین با تکیه بر فلسفه وجودی خود از یک سو و از سوی دیگر با توجه به حوزه جغرافیای فعالیت و وظایف خاص، باید بیشترین سهم را در بیداری اسلامی به خود اختصاص دهد.

تشکیلات بسیج با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه اجتماعی در همه اقشار و صنوف کشور(مساجد، محلات، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و ادارات) و با تکیه بر قدرت معنوی خود بدون شک از قدرت نرمی برخوردار است که با مدیرت و خلاقیت لازم می تواند پدیدآورنده بزرگترین تحولات نه تنها در بیداری اسلامی بلکه در پیچ تاریخی فعلی برای همه جهانیان باشد؛ تجربه ای که در سال های جنگ تحمیلی با اعتماد به نیروی جوان و خلاق بسیج، دنیا را شگفت زده نمود که باکری ها، همت ها، باقری ها و متوسلیان ها نمونه هایی از آن بودند.






تاریخ : جمعه 93/11/10 | 10:57 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

باهدف ترویج فرهنگ ایثاروشهادت ونامگذاری دبستان به نام شهیدسندروس ؛ به همراه شورای دانش آموزی وگروه پیشتازان این دبستان به دیدار خانواده این شهیدعالی مقام رفتیم.


مادر شهید با آرامشی خاص که خداوند به کسانی که در آزمایش هایی الهی صبر پیشه کرده اند هدیه می کند، رو به رویمان نشست و از شهیدش برایمان گفت...

انگار سی و چند سال فاصله از زمان شهادت نتوانسته بود بین او و فرزندش فاصله ای بیندازد و خاطر او را از ذهن مادر محور کند. سینه مادر مالامال از یاد فرزند بود.

مادر شهید با بیان این مطلب که پسرم اهل قران و نمازبود گفت: پسرم در رشته ریاضی و فیزک با نمرات عالی مشغول تحصیل بود و علاقه خاصی به ادامه تحصیل داشت و اخلاق و رفتارش هم مانند درس هایش 20 به معنای واقعی بود.

مادر شهید با چشمانی خیس از روز شهادت فرزندش گفت و برایمان توضیح داد که چگونه شب قبل از شهادت را با شادی سپری کرد و روزی که می خواست به راهپیمایی برود قبل از بیرون رفتن از خانه غسل شهادت کرد.

برایمان گفت چگونه ظالمان روزگار بعد از اینکه تیر به فرزندش اصابت می کند مانع می شوند تا او را به بیمارستان برسانند و می گفتند باید بماند تا جان دهد.
مادر می گفت: وقتی بعد از غسل دادن جنازه فرزندم می خواستم با او خداحافظی کنم حتی یک قطره اشک هم نریختم و فقط گفتم : علی جان، مادر چه زود فارغ التحصیل شدی...

مادر شهید در جواب این سوالمان که چرا در آن زمان در راهپیمایی ها شرکت می کردید گفت: از خیانت های شاه خائن دلمان رنجیده بود، اما نمی توانستیم کاری انجام دهیم، اما وقتی انقلاب در مسیر مبارزه قرار گرفت، برای رضای خدا و رسول خدا و اسلام در راهپیمایی شرکت می کردیم.

خواهر شهید سندروس هم که در جمع ما حضور داشت بیان کرد: همیشه تصور می کردم که شاید برای برادر بزرگترم که دو سال با من فاصله سنی داشت اتفاقی بیفتد، اما سعادت نصیب برادرم علی شد که دو سال از من کوچکتر بود.

زندگینامه شهیدسندروس :
علی سندروس ماه مبارک رمضان سال 1343 در بیرجند به دنیا آمد. او در دوران تحصیل از ابتدایی تا دبیرستان از بسیاری از هم سن و سالانش باهوش تر و دانش آموز ممتاز مدرسه بود.
او سال اول دبیرستان به فرمان امام (ره) و ندای رهبرش درس و مدرسه را رها کرد و در راهپیمایی های علیه شاه خائن شرکت و اعلامیه پخش می کرد.
پس از این که در 10 دی ماه سال 57 یکی از جوانان شهر به نام محمد تقی خاکشور به شهادت رسید از آن روز به بعد عشق به شهادت در او بیشتر شعله ور شد. همیشه می گفت: آیا روزی خواهد رسید که من هم مثل شهید خاکشور بالای دستان مردم قرار گیرم!
5 روز قبل از ورود امام(ره) به ایران در 7 بهمن ماه 57 مصادف با 28 ماه صفر در میدان شهدا و مقابل ژاندارمری بیرجند توسط سرسپردگان رژیم منحوس پهلوی درخون گرم خود غلتید و به شهادت رسید.


شهید علی سندروس ، یکی از جوانترین شهیدان و از جمله شهدای انقلاب شهرستان بیرجند بود.






تاریخ : سه شنبه 93/11/7 | 9:34 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<      1   2   3   4      >

میدان داران فرهنگ