♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ تیر 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه، مدیون مدیریت مدبرانه و مقتدرانه‌ای است که بتواند با اعمال مدیریت فرهنگی، جامعه را از مرحله‌ای محدود و نامناسب عبور دهد و افراد آن جامعه را به بالندگی و توسعه برساند.

اگر چنین مدیریتی در جامعه وجود نداشته باشد یا مردم با مدیران ضعیف، کم‌هوش، ناآگاه و بی‌تدبیر روبه‌رو باشند طبعا نباید انتظار شکوفایی فرهنگ و مقولات فرهنگی را داشت.

یکی ازعالی ترین مدیریت‌های فرهنگی، که با عقلانیت، درایت و شناختی که از انسان داشت جامعه‌ای منحط، آلوده، منحرف، ذلیل و زبون را به اجتماعی پیروز، پاک، مستقیم و عزیز تبدیل کرد و آثار عظیم فرهنگی خود را همچنان تا قرن‌های بعد از خود و نسل‌های آینده باقی گذاشته است، مدیریت فرهنگی پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبدالله صلی‌الله علیه و آله است.

نوع دیگر مدیریت فرهنگی، مدیریت منفی است .مدیریت منفی، از شیوه تفرقه بینداز و حکومت کن بهره می‌گیرد و آنچه برای او بی‌مقدار و بی‌ارزش می‌نمایاند قدر و منزلت انسان است.

خسارت‌هایی که مدیریت‌های فرهنگی منفی و نالایق، به‌ویژه در دوران سیاه قاجاریه و پهلوی، به میراث فرهنگی ملت ایران وارد ساختند از چنان حجمی و عمقی برخوردار است که قابل محاسبه نیست ولی با همه این بی‌لیاقتی‌ها و تخریب‌ها، پاسداران مرزهای فکر و فرهنگ دینی و ملی، به‌ویژه عالمان آگاه، تربیت‌یافتگان حوزه‌های علمیه، مراجع عالی‌قدر و مبلغان روشنگر دین و دیانت، در حد توان خویش از هویت فرهنگی این ملت دفاع کردند و با شهامت روبه‌روی تهاجم فرهنگی دشمنان ایستادند و در این پیکار شورآفرین، رسالت فرهنگی خود را با مقاومت و مداومت انجام دادند.






تاریخ : سه شنبه 93/4/17 | 1:4 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

پاک‌ترین و ناب‎ترین خواسته‏‌های بشری در فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد، لذا با ترویج این فرهنگ به خواسته‎های متعالی و آرمانی افراد جامعه می‎توان رسید.

ترویج فرهنگ شهادت، رسیدن به الگوی زندگی اسلامی است که مولفه‎های آن خواسته عموم افراد جامعه است.

تعدادی از شهدای گمنام که در دوران دفاع‌مقدس پیکر آن‏ها شناسایی نشده است، در مزار شهدای عمومی دفن شده‎اند و تعدادی نیز پس از دوران دفاع‌مقدس و طی عملیات‏‌های تفحص کشف شده‎اند که پیکرهای این شهدا برخی در مزار شهدا و بیشتر آن‎ها به صورت یادمان شهدای گمنام در دانشگاه‏‌ها، پارک‏‌ها و مراکز عمومی دفن شده‎اند.

لزوم تشییع پیکر پاک این شهدا و برگزاری مراسم برای آن‏ها، جاری شدن فرهنگ شهادت در جامعه است.

شاید برخی بر این باور باشند که چه لزومی بر زنده کردن خاطره جنگ و شهادت پس از گذشت سال‎های طولانی از جنگ وجود دارد و چرا باید این خاطره غم‎انگیز را در اذهان جامعه زنده کرده و آن را ترویج کنیم؛ در حالی که این باور یک طرز فکر اشتباه از اندیشه شهادت است، زیرا شهدا زنده هستند و در نزد خداوند روزی می‏‌خورند و در آیه 169 سوره مبارکه آل‎عمران خدای متعال بر این مسئله تاکید کرده است.

شهدا آگاهانه قدم در راه جهاد الهی گذاشتند و جان خود را در این راه تقدیم کرده‎اند، لذا تبلیغ این فرهنگ و برگزاری مناسبت تشییع و گرامیداشت آن‏ها، دمیدن عطر شهادت در جامعه است.

در سایر کشورها تحت عنوان سرباز گمنام، قهرمانان و کشته‌های جنگ خود را گرامی می‌دارند، زیرا آن‎ها برای دفاع از کشور جان خود را اهدا کرده‎اند.

وقتی در دین الهی اسلام شهیدان را مقرب درگاه الهی می‌داند، لزومی ندارد ما آن‌ها را مخفی دفن کنیم، لذا پیکرهای آن‏ها را با افتخار در جامعه تشییع کرده و با دفن آن‎ها در مکان‎های عمومی با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جان تازه‎ای به این فرهنگ در سطح جامعه می‎دهیم.






تاریخ : سه شنبه 93/4/17 | 11:59 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

خمس با نظارت عالم‌ترین، محبوب‌ترین و با تقواترین فرد که با تحقیق انتخاب شده است یعنی فقیه عادل مصرف می‌شود؛ برخلاف مالیات که این‌گونه نیست .

در پرداخت خمس آزادی عمل وجود دارد؛ برخلاف مالیات که پرداخت آن، الزامی است و پرداخت نکردن آن، مجازات دنیوی به دنبال دارد.

تاریخچه خمس به صدر اسلام می‌رسد و از زمان رسول خدا(ص) این عمل حسنه وجود داشته است. پیامبر اسلام (ص) و امیرالمؤمنین (ع) که در رأس حکومت قرار داشتند، مردم را به پرداخت خمس تشویق می‌کردند و از آنها خمس دریافت می‌کردند

 تمام ائمه (ع) بر وجوب خمس تأکید داشته و نمایندگان ویژه‌ای برای جمع‌آوری و مصرف آن گمارده بودند.

در زمان امام جعفر صادق(ع) و امام محمد باقر(ع) شیعیان در شرایط سختی به سر می‌بردند و این دو بزرگوار با جمع‌آوری خمس آنها را بین شیعیان مستمند تقسیم می‌کردند.

 مراجع تقلید در هر عصری نمایندگان عام آن حضرت هستند، پیامبر اکرم(ص) همانگونه که برای زکات مأمور می‌فرستادند، برای وصول خمس نیز مأمور اعزام می‌کردند، نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت علی (ع) را برای جمع آوری خمس به یمن فرستادند.

 اگر در بین اهل سنت پرداخت خمس مطرح نیست، این جنبه سیاسی است، چراکه با سیاست‌های حکومت بعد از پیامبر منافات داشت و این خمس باید به اولاد پیامبر داده می‌شد. مهم‌ترین دلیل بحث درباره خمس را آیه قرآن است.

در آیه شریف قرآن آمده است: یک‌پنجم غنائم و سود آن متعلق به خدا و رسول او است که منظور از غنائم براساس معنای وسیع آن و براساس روایات بسیار که از طریق شیعه نقل شده است، هرگونه درآمد که از طریق تجارت، کشاورزی، دامداری، باغداری و ... به دست آید، بر آن خمس تعلق می‌گیرد

به نقل از امام جعفر صادق(ع) گفت:«سوگند به خدا، غنیمت فایده‌ای است که روز به روز عاید انسان می‌شود»خمس را باید از درآمد روزانه پرداخت و تعیین سال ارفاق است.


ادامه مطلب...




تاریخ : جمعه 93/4/13 | 5:9 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >

میدان داران فرهنگ