♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ تیر 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد فعال و مقاوم است با رویکرد تعاملی که از تمامی ظرفیت های محیطی جامعه برای استقرار آن استفاده می کند. در این میان بانک اسلامی می تواند با ظرفیت بالقوه و بالفعل خود بستر ساز اقتصاد مقاومتی شود .

نخستین گام دراجرای دقیق قانون بانکداری اسلامی بدون ربا، ایجاد فرهنگ‌سازی لازم و آگاهی جامعه از نوع شیوه عملکرد این نوع بانکداری است.

چنانچه بخواهیم قانون بانکداری اسلامی بدون ربا دقیقا در کشور اجرا شود، سطح نظارت بانک مرکزی و شعب بانک‌های کشور باید به شدت تقویت شود و ضابطان و ناظران به طور گسترده، محسوس و نامحسوس عملکرد بانک‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهند .

به هر حال نظارت شدید به عنوان یک فاکتور بسیار مهم و کلیدی در عملکرد صحیح فعالیت بانک ها موثر بوده چرا که مولا علی(ع) نیز در زمان خلافت از «عیون» و نظارت بر رفتارها و نظارت‌ دقیق تاکید داشته‌اند.

به هر حال بانک وجه تمایز خاصی با دیگر دستگاه‌ها دارد زیرا این بنگاه اقتصادی مهم امانتدار مردم محسوب شده و چنانچه این سیستم به هر نحوی دچار مشکل یا تهدید شود، اعتماد عمومی نسبت به عملکرد بانکها سلب می شود.

علاوه بر نظارت شدید ضابطان و ناظران بانک مرکزی بر شیوه عملکرد بانک‌ها، انتخاب و انتصاب مدیران بانکی نیز در جایگاه این بنگاه مهم اقتصادی نقش اساسی وتاثیر بسیار بالایی چه در سلامت و پیشرفت و چه در ایجاد تخلف و اختلاس دارد، زیرا فردی که مس?ولیت‌پذیر اداره بانک است باید از تجربه کافی، علم، تخصص و دانش لازم بانکداری برخوردار باشد.

اقدام بانک مرکزی در ارزیابی مدیران بانکی و نحوه تجربه کار آنها که هر مدیر بانکی باید دست‌کم 10 سال تجربه فعالیت بانکی داشته باشد گامی مطلوب وضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، زیرا با انتخاب مدیران کاردان، متخصص و متعهد هیچ ترفندی نمی تواند میزان فعالیت آنها را زیر سوال ببرد.

اینکه عملکرد بانک‌های کشور در به‌کارگیری اصول و مقررات اسلامی بدون ربا آنطور که باید باشد نیست بی شک نشان از وجود خلأهایی دارد که باید این خلأها و کاستی‌ها در این سیستم شناسایی و یا آسیب‌شناسی شوند تا تحول خاصی در ساختار نظام بانکی کشور به وجود آید.

 






تاریخ : دوشنبه 93/4/9 | 10:50 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

فضای مجازی ظرفیت مناسبی برای نهادینه سازی وترویج فرهنگ روزه داری کودکان دارد و جوانان متدین می‌توانند با استفاده از این ظرفیت، افرادی که در ملأ عام تظاهر به روزه خواری می‌کنند را از گناه این حرمت شکنی آگاه و  افراد را با ثواب و پاداش‌های روزه داری و حفظ حرمت آن آشنا کنند.مردم متدین باید با حفظ احترام دیگران و بکارگیری ذوق و سلیقه در پی انتشار مطالبی باشند که فرهنگ روزه داری را تقویت کند.

توسعه فرهنگ قرآنی ،در ترویج نشاط معنوی جامعه در ماه مبارک رمضان بسیارتاثیرگذاراست.خود افراد نیز باید برای این موضوع وقت بگذارند و همچنان که آموزش زبان انگلیسی برای آنان یک دغدغه است در راستای آشنایی و فراگیری این مهم نیز کوشا باشند.

ابتکارات والدین ایرانی برای ترویج فرهنگ روزه داری:

والدین کودکان ایرانی عقیده دارند ثواب اولین روزه  کودکان، به پدرو مادرشان تعلق دارد . آنان در مقابل روزه فرزندشان مقداری پول یا اسباب بازی ودرروستاها گاو یا زمین و باغی به او می بخشند تا هم ثواب روزه اش را بخرند و هم او را تشویق به گرفتن روزه بکنند.در فین کاشان به "روزه  پیوندی" روزه " گنجشکی " و در بیرجند و تربت حیدریه و تربت جام  روزه " چقوکی " می گویند.

 

 


ادامه مطلب...




تاریخ : یکشنبه 93/4/8 | 11:52 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

یادی از شهید آیت الله دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر...روز هفتم تیر ماه 1360 اگر چه روزی است که ملت ایران ، شهید بهشتی که خود «‌یک ملت بود برای این ملت ما » و نیز 72 تن از یاران انقلاب را از دست داد ، اما در عین حال روزی است که چهره منافقین کوردل بیش از پیش برای همگان آشکار شده و صفوف انقلاب اسلامی را مستحکم‌تر ساخت.


در این روز شهید بهشتی و تعداد زیادی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در دفتر مرکزی این حزب در سرچشمه تهران جلسه‌ای داشتند . اما منافقین که منطقی جز ترور و خشونت نداشتند با بمب گذاری ، شهید بهشتی و 72 نفر از یاران ایشان که دارای مسؤولیت‌هایی همچون نمایندگی مجلس ، وزارت و ... داشتند به شهادت رساندند .


شهید مظلوم بهشتی از پیشتازان نهضت اسلامی بود و با درک و بینش عمیقی که از اسلام و مسائل روز داشت همواره در سنگرهای فرهنگی ، علمی و مبارزاتی نقش مهمی ایفا نمود. ایشان از معماران نظام اسلامی بودند که نقش مهمی در تهیه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی داشتند . همچنین بینش عمیق و کار برای ایشان باعث شد که جهت نظم بخشیدن به فعالیتهای جریان روحانیت و جریانهای اصیل اسلامی « حزب جمهوری اسلامی »‌ را تأسیس کنند .


ایشان همچنین ریاست دیوان عالی کشور را بر عهده داشت و همواره از سوی ضد انقلاب و جریانهای ناپاک مورد تهمت و افترا قرار می‌گرفت اما در راه اهداف اسلامی حضرت امام و نظام جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از پای ننشست . چنانکه حضرت امام در پیام خود به مناسبت شهادت ایشان فرمود: شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم بود و خار چشم دشمنان اسلام بود.





تاریخ : جمعه 93/4/6 | 11:41 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >

میدان داران فرهنگ