♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ آذر 92 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب یلدا هر سال یک‌بار میهمان خانه ایرانیان می‌شود و به نوعی فرصتی برای مصاحبت و همنشینی با بزرگترها به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به وجود می‌آورد.در این شب آداب و رسوم مختلفی در گوشه و کنار کشور و در شهرها و استان‌ها برگزار می‌شود که در شهرستان بیرجند نیز شب چله با آداب و رسوم خاصی همراه است.یکی از آداب و رسوم مردم بیرجند در شب یلدا، آیین کف‌زنی است، البته کف‌زنی نه به معنای دست‌زدن و شادی کردن بلکه کف، نوعی خوردنی شیرین است که از گیاهی به نام بیخ تولید می‌شود.برای تهیه این خوردنی شیرین باید ابتدا بیخ آغشته به خاک را که از  صحرا جمع‌آوری شده را شسته و سپس به تکه‌های کوچک تبدیل کنیم، داخل کتری  یا  قابلمه ریخته و مقداری آب را به آن اضافه کنیم و روی آتش بگذاریم تا بجوشد و وقتی که جوش آمد آب آن را خالی کنیم و دوباره این کار را انجام دهیم تا به طور کامل تمیز شود و سپس بیخ را به تکه‌های کوچک ریز به اندازه حبه قند تبدیل و آن را داخل تقارچه (ظرف سفالی)بزرگی می‌ریزم.سپس به اندازه دو لیوان آب داخل ظرف می‌ریزیم و با چوب درخت گز که درگذشته استفاده می‌شد و در حال حاضر از همزن برقی استفاده می‌شود آن را بصورت چپ در راست هم می‌زنیم البته این کار باید در هوای سرد شود تا خوب جا بیفتد و بعد از 10 دقیقه همان یک فنجان بیخ و دو لیوان آب به صورت کف تمام ظرف را فرا می‌گیرد بطوری که سر ریز می‌شود و بعد با شکر شیرین و مغز پسته، بادام و گردو تزئین و داخل بشقاب بین افراد خانواده و همسایه‌هایی که نتوانسته‌اند در مراسم کف‌زنی شرکت کنند تقسیم می‌شود.

 


در شب یلدا، معمولا افراد خانواده دور کرسی جمع می‌شوند و بزرگترها از خاطرات و گذشته‌های تلخ و شیرین خود سخن می‌گویند و تفألی نیز به حافظ می‌زنند، از آجیل و میوه‌هایی نظیر هندوانه و انار و دیگر میوه‌ها میل می‌کنند.

در این شب مردم و به ویژه بزرگ‌ترها، هندوانه و انارهای درشت و خوش دانه‌ای را که با ترفندهای خاص از ماه‌های پیش نگهداری کرده‌اند از انبار بیرون می‌آوردند و  تناول می‌کنند زیرا معتقد هستند که اگر در شب چله از این میوه‌ها بخورند دچار سرماخوردگی و بیماری در طول زمستان نمی‌شوند.نقل داستان و قصه‌های کهن از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و نیز خاطره‌گویی از دیگر آداب و رسوم مردم بیرجند است. در شب یلدا تا پاسی از شب این دورهم‌نشینی، شادی کردن،کف‌زنی، خوردن آجیل، تنقلات، میوه و شیرینی ادامه دارد.

 

 






تاریخ : سه شنبه 92/9/26 | 11:11 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

هرگروه یک وبلاگ:                      

من برای تدریس کتاب کاروفن آوری پایه ششم ،پس ازآشنایی باکامپیوتر،برای هرگروه از دانش آموزان باکمک خودشان ،به شکل تخصصی برای هرکتاب درسی پایه ششم (ریاضی،مطالعات اجتماعی،تفکروپژوهش و... یک وبلاگ آموزشی ایجادنمودم.البته نحوه ایجادوبلاگ وکاردرمحیط وبلاگ رابه آنهاآموزش داده ام.

دانش آموزان ضمن دسترسی به وبلاگها،باهم درتعامل بوده وازاطلاعات یکدیگرنظیرکتاب های ورق زن ،نمونه سوال،تصاویر،اخبار،توجه به مناسبت ها،آموزش دانش آموزبه دانش آموز،حدیث ،شعر،داستان ،سایت های آموزشی (مانندشبکه ملی مدارس)،کتاب های الکترونیکی،مجلات رشد،تحقیقات انجام شده در زمینه درسی، استفاده می کنندواین نوعی مستندسازی آموزشی محسوب می شود.ضمنا دراین وبلاگ هابانظارت من به مناسبت های دینی و...پرداخته می شود.

علاوه براین ،درجلسه پایانی جشن کاروفن آوری ،به وبلاگ های برگزیده  که تعامل بیشتری داشته وخلاقیت های جذاب تری ارائه دهندمورد تقدیرقرارمی گیرندودروبلاگم به معرفی این گونه وبلاگ ها می پردازم.تاآموزگاران،دانش آموزان واولیاء گرامی ازآن بهره گیرندو دانش آموزان ازاین طریق توانمندیهایشان رابه همه افراد نشان دهندوباکمک نهادها،راجع سفرها،پروژه های اینترنتی،عشق به میهن وکاربرد اینترنت درزندگی آشناشوندوبتوانند یک بانک اطلاعاتی مرتبط بادروس پایه ششم ایجادنمایند وبه تولید محتوای الکترونیکی بپردازند.

تجربه آموزشی ( حسن رضاترابی ) چاپ شده درمجله رشدتکنولوژی آموزشی آذرماه92

 






تاریخ : دوشنبه 92/9/25 | 9:50 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

 به نام خدا با سلام روزگاری دبیرستانی ها برای آزمون کنکور دانشگاه ثبت نام می کردند ولی اتفاقاتی می افتاد که موفق به شرکت در آزمون نمی شدند . در عوض در آزمون بزرگتری پذیرفته می شدند. .






تاریخ : یکشنبه 92/9/24 | 10:39 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
   1   2   3   4   5   >>   >

میدان داران فرهنگ