♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ شهید مطهری، الگوی تدبیر و اعتدال - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الگوی ما در معلمی بعد از انقلاب شهید مطهری است
الگوی ما در معلمی خوشبختانه بعد از انقلاب شهید مطهری است، شهید مطهری الگو و معلم نمونه ماست که دنیای صبر و تحمل بود. من الان فرصت نیست برایتان باز کنم چه فشارهایی بر شهید مطهری آوردند، چه چیزهایی می‌گفتند و وقتی سخنرانی می‌کرد و کتاب و مقاله می‌نوشت چه کار می کردند، تحمل نمی کردند متحجرین و افراطی‌ها، آنهایی که دلشان می‌خواست فرهنگ بیگانه در این کشور غالب شود تحمل نمی کردند.


راه مطهری را که راه اعتدال بود، برای خیلی ها قابل تحمل نبود، هیچ وقت شهید مطهری ، علامه مطهری به این فکرها نبود که چه می گویند و راجع به او چه کار می کنند ،او که فکر می کرد برای کشور، ملت، جوان ها و دینش وظیفه اش است پا پیش می گذاشت، یک کارهایی مرحوم مطهری کرد که ممکن است الان بگویم شما بگویید آقا این که چیزی نیست، شما نمی دانید یک آیت الله و یک فیلسوف وقتی می نشیند کتابی می نویسد به نام داستان راستان یعنی چه؟


من یک مثال بزنم، می گویند امیرالمومنین(ع) برای اینکه بچه یتیم دلش آرام و خوشحال شود خودش هم به صورت یک کودک می رفت با آن کودک بازی می کرد و این درست است و در تاریخ و روایات ما است .گاهی وقت‌ها آدم باید خودش را پایین بیاورد.درآن جامعه ای که قرار می‌گیرد، گفت که من الناس علی عقل قلوبهم. گاهی وقت‌ها در جمعی قرار می‌گیرد باید با زبان و منطق آنها حرف بزند. او داستان راستان را می‌نویسد و برایش مهم نیست که بگویند آیت‌الله قصه نوشته. بله. مهم نیست چون آن را لازم می‌داند و آن روز لازم بود و امروز هم لازم است.


ما ببنیم چه چیزی، چه کتابی ، چه بیانی، چه نکته ای، سرکلاس، بیرون کلاس و در جامعه، لازم است، مطرح کنیم تا جامعه ما در مسیر درست پیشرفت و تحول مثبت قرار بگیرد. جامعه ما مشکلاتی زیادی دارد، مردم ما مشکلات زیادی دارند، از لحاظ زندگی مشکل دارند، از لجاظ مسایل اجتماعی و اخلاقی مشکلاتی وجود دارد. بهبود زندگی مردم، بهبود اخلاقی جامعه باید مد نظر ما باشد ،دولت بار بسیار سنگینی بر دوش دارد و شما معلمان در سراسر کشور و شما اساتید دانشگاه در سراسر کشور و همه مردم در سراسر کشور امروز بار رسالت سنگین و بزرگی را بر دوش داریم، کشورمان بی تردید مشکلاتش حل شدنی است و ما می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. مسیر سختی است. بار بسیار سنگین است؛ اما شدنی است.

 

بگذاریم امید مردم سرجایش بماند، بگذاریم نشاط مردم سرجایش بماند. بگذاریم مردم در صحنه باشند. همه به هم کمک کنیم، دست به دست هم بدهیم، از منفعت شخص و خانواده خود به نفع منفعت جامعه و کشور عزیزمان بگذریم.
ما می توانیم جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم، ما می‌توانیم معضلاتمان را با دنیا حل کنیم، ما می‌توانیم روابطمان را با دنیا بهتر بکنیم، ما می‌توانیم تجارتمان را با دنیا آسان‌تر بکنیم، ما می‌توانیم فناوری‌های علمی را راحت‌تر به کشور وارد کنیم، ما می‌توانیم وضع بهداشت درمان و سلامت را در این کشور بهتر کنیم، ما می‌توانیم محیط زیستمان را بهتر کنیم، ما می توانیم در برابر معضل آلودگی هوا و کمبود آب یا نبود آن در بعضی از بخش‌ها بجنگیم و مبارزه کنیم و پیروز شویم، به شرط اینکه همه به صحنه بیایم. رقابت‌های حزبی و جناحی اشکالی ندارد، نقد هم اشکالی ندارد، اما اصل برای ما منافع ملی و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. اصل برای ما فرهنگ هویت ایرانی اسلامی نسل جوان ما باشد. این اصول و اهداف بلند را از یاد نبریم، مسیر را ادامه دهیم، ما موفق و پیروز می‌شویم و بر تمام مشکلات قالب می شویم.

 

امسال بار ویژه‌ای هم بر دوش شماست که سال فرهنگ و اقتصاد است و بار فرهنگ بر دوش شماست، به صورت مضاعف امسال باید تلاش کنید.نکته هایی که من اول مهر بر آن اصرار ورزیدم هم چنان اصرار می‌ورزم. خواندن بیشتر کتاب است. بیشتر آشنا بودن نسل دانش آموز ما با کتاب و نوشتن است، همان که گفتم، زنگ کتابخوانی و انشاء، این هر دو در همان آیه قرآن است، هم در اقراء است، هم علمه بالقلم است؛ اینها همان اجرای آیات قرآن است. و زنگ گفت‌و‌گو برای سال‌های آخر، همان جدال احسنی است که قرآن بر او تاکید می‌کند، بر آن نکات همچنان پای می‌فشارم و از شما استمداد می‌طلبم. بگویید، فکر کنید، که چه کار کنیم برای فرزندانمان، برای نسل آینده‌مان و برای عزیزانمان، محیط بهتری درست کنیم، کلاس بهتری درست کنیم، بهتر به آنها بیاموزیم و آنها را بهتر برای جامعه امروز و فردایمان آماده کنیم.

گزیده ای از(سخنرانی رئیس جمهور،دکتر روحانی ) درجمع معلمان نمونه اردیبهشت 93






تاریخ : پنج شنبه 93/2/18 | 12:10 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ