♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ اعتکاف راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه بر بهره برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادی - معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می ‏کند.

جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می ‏چشد، لذت‏ های مادی و شهوانی در دیدگانش، حقیر و بی ‏ارزش می ‏شود و به آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمی ‏شود. از سوی دیگر، چنین مراسمی خود پیامی عملی و درسی عبرت‏ آمیز برای مردم است.

حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خدا پرستی و دین مداری است و آثار سازنده‏ای بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایی که در باور عمومی مردم ریشه‏ های عمیق دارند، نادیده گرفته شود.

بی ‏تردید مساجد، حسینیه ‏ها، تکایا، هیئت ‏های مذهبی، زیارت و اعتکاف، نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا کرده و می‏ کنند. این مقوله‏ ها با آثار مثبت جانبی که دارند، اهرم ‏های توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانه‏ اند.

در دوران ما تهاجم دشمن ابعادی گسترده یافته، ولی این حرکت استعماری، دست کم ریشه‏ای چند صد ساله دارد و همین پدیده‏ های سنتی هم چون اعتکاف، مردم ما را در طول سال‏ های متمادی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت ‏بخشیده است؛اما اهمیت آن و نقش به سزایی که در تصفیه و تزکیه انسان دارد برای بسیاری از مسلمانان ناشناخته مانده است.

از این رو جا دارد مبلغان اسلامی بیش از پیش بر نقش مهم آن تاکید ورزند تا این سنت دیرینه محمدی آن گونه که شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامی حفظ کند.

در عصر ما که زندگی ماشینی و پیچیدگی ‏های آن، دیده‏گان انسان را به خود خیره کرده، روابط اجتماعی گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمی انسان به جلوه ‏ها و مظاهر مادی توسعه یافته است، تاکید بر نقش سازنده اعتکاف، ضرورتی دو چندان می‏ یابد؛ زیرا اعتکاف انس با معشوق است که زمینه را برای گسستن فرد از سرگرمی ‏های پوچ فراهم می ‏آورد؛ انسان را با خداوند پیوند می ‏دهد و از آفت ‏خدا فراموشی و از خود بیگانگی نگه می ‏دارد.






تاریخ : پنج شنبه 93/2/25 | 3:56 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ