♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ فرهنگ مهدویت: - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی فرهنگ مهدویت

فرهنگ مهدویت، فرهنگی است بسیار غنی که از دیرباز تاکنون در حوادث مختلفی خودنمایی کرده است. یکی از حوادثی که فرهنگ مهدویت در آن نقش اساسی داشته است، قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی رحمه الله علیه می‏باشد. در پی این قیام، ملت ایران، وارد جنگی شد که براو تحمیل کردند.

بی‏‏ شک، فرهنگ مهدویت تأثیراتی بر دفاع مقدس داشته است.با نگاهی گذرا به انقلاب اسلامی ایران، می‏ فهمیم که این انقلاب، حوادث تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشته است. هرکدام از این حوادث، جلوة خاصی به این انقلاب شکوهمند داده است. یکی از این حوادث حساس، جنگی ناجوانمرادنه بود که برضد این انقلاب آغاز شد، آحاد ملت ایران، برای دفاع از دین و تمامیت ارضی خود، وارد عمل شدند و مقطعی حساس و درعین حال بسیار درخشان در تاریخ این انقلاب عظیم به وجود آوردند که از این مقطع، به دوران «دفاع مقدس» یاد می‏شود.

هشت سال دفاع مقدس، دارای ابعاد و زوایای گوناگونی می‏باشد که با بررسی هر یک از این ابعاد، در می ‏یابیم فرهنگ‏ های ناب و ارزشمند دینی را در درون خود جای داده است. یکی از این فرهنگ‏ های اصیل، فرهنگ مهدویت است که در دوران دفاع مقدس، جلوة خاصی یافت و درخشان‏ تر از گذشته شد، دفاع مقدس در ترویج فرهنگ مهدویت، نقش بسزایی داشته است و فرهنگ مهدویت نیز در به وجود آمدن این دفاع سرشار از قداست، نقش مؤثری ایفا کرده است.

تاثیر فرهنگ مهدویت بردفاع مقدس

با توجه به مفهوم انتظار و این که منتظر واقعی، چشم به راه آمدن آینده‏ ای روشن است، ـ آینده ‏ای که در آن، تحولاتی عظیم در عرصه‏ های مختلف جامعه ایجاد شود ـ می‏ فهمیم که انتظار، با سرشت و فطرت تمام مردم سازگاری دارد.

میان تمام جوامع بشری، جامعه شیعی با دیدی عمیق‏تر به مسألة انتظار می‏ نگرد و انتظار را آینده‏ای سرشار از خوبی‏ها و پاکی‏ها می‏داند که توسط فردی از نسل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  حاصل می‏ شود، شخصیت عظیمی که زنده است و روزی تمام خوبی‏ها و تمام عدالت را در جهان حاکم می‏کند. این دید عمیق به مسالة انتظار را از کلمات معصومان علیهم السلام برداشت کرده است که فرموده ‏اند: زمین را از قسط و عدل پر می‌کند همان طور که از ظلم و جور پرشده است.

با دقت در روایات زیادی که دربارة فرهنگ مهدویت وجود دارد و حتی به تواتر رسیده است، می‏ بینم دسته‏ای از آن روایات، به آماده کردن بستر این قیام جهانی اشاره دارد. طی این روایات، تمام انسان‏های منتظر دعوت شده‏اند که به اندازة سعی و توان خود بکوشند تا ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیک‏‏تر شود.

لذا هر شخص منتظر وظیفه دارد مقابل کج‏روی‏ها و ظلم‏ها و ستم‏ها مبارزه کند و جامعه را به سمت آینده‏ای روشن پیش ببرد و در این راه، از هیچ تلاشی‌ـ حتی دادن جان خود ـ دریغ نکند. به دلیل این نوع تفکر است که در تاریخ تشیع، نبردها و مبارزات زیادی به وجود آمده است که نشان دهنده زنده بودن فرهنگ تشیع است.

 یکی از مهم‏ترین مبارزات شیعی در سده ‏های اخیر، جنگ دو کشور ایران و عراق می ‏باشد که اگر دقیق ریشه‏ یابی شود، برای تشکیل حاکمیت اسلام شیعی می‏باشد، تا زمینه را برای حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم کند. با نگاهی دقیق به جنگ تحمیلی می‏ فهمیم که این جنگ را نگرشی همراهی می‏کرد که در پیروزی آن، بسیار مؤثر بود. آن نگرش، چیزی نبود جز نگرش انتظار و عجین شدن این جهاد عظیم با فرهنگ مهدویت؛ چون فرهنگ مهدویت با فرهنگ استکبار و زورگویی، کاملاً متضاد می‏باشد .

یکی دیگر از تأثیرات فرهنگ مهدویت بر دفاع مقدس، این است که رزمنده ‏ها خودشان را سرباز امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‏دانستند و معتقد بودند این مملکت، مملکت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر واقعی آنان، آن حضرت است. آنان پذیرفته بودند آن کسی که در جبهه‏ ها فرماندهی می ‏کند، خود حضرت می‏باشد و با این دید وارد جبهه‏ ها می‏ شدند؛ لذا نه تنها خسته نمی‏ شدند، بلکه با تمام وجود در این راه گام برمی‏ داشتند و سختی‏ها و مشکلات را با جان و دل می‏ خریدند.

زمینه‏ سازان ظهور

یکی از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، فراهم کردن زمینة ظهور منجی عالم بشریت، بیش از گذشته می‏باشد.اندیشه نجات از بی‏ عدالتی و ظلم و جور که از ابتدای تشکیل جوامع بشری آغاز شده و توسط پیامبران بر آن تأکید شده است. توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  و امامان معصوم علیهم السلام بیش از گذشته روشن شد. حتی ویژگی‏های این منجی موعود، آشکارتر شد و مصداق خاصی یافت که همان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام می‏باشد.

الگوهای مناسب برای منتظران

یکی از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، الگوسازی برای نسل منتظر و یاوران حضرت می‏باشد. هر انقلاب، به یاران و همراهان فداکاری نیاز دارد تا به کمک‏های فیزیکی و معنوی آن، انقلاب را به پیش ببرند. حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز از این قاعده مستثنا نیست و مسلماً به کمک یاران و همراهی مخلصانه نیاز دارد.

روایات، ویژگی‏های خاصی برای یاران حضرت ذکر می‏کنند که با تفکر در آن‏ها و تشخیص میزان انطباق خودمان بر این ویژگی‏ها، می‏ توانیم بفهمیم در این مبارزة جهانی، چه جایگاهی داریم. آیا ما نیز در خیل سپاه حضرت هستیم یا مقابل آن حضرت، صف می‏کشیم؟

با توجه به این که فرهنگ مهدویت با بیانی مختصر به معنای «زندگی مهدوی و امام زمان پسندانه» می‏ باشد، یکی از جلوه‏ های زیبای این زندگی، واکنش مقابل ظلم و ظالمان می‏باشد. این جلوة زیبا، در دوران جنگ تحمیلی، بیشتر ظهور یافت، چرا که ملت ایران، مقابل زورگویی‏ های استکبار جهانی و همچنین مقابل دست نشانده استکبار در منطقه، خیزش عظیمی انجام داد.

آحاد ملت ایران بسیج شدندو این خیزش، دارای یک پشتوانه بسیار قوی بود که عبارت بود از عشق و علاقة مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام که در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلی شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتی نداشت و ملت ایران به خوبی و از روی اشتیاق وارد جبهه‏ ها نمی‏ شدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمی ‏کردند و این چنین پای در شط خون نمی ‏گذاشتند. فرهنگ مهدویت به جبهه ‏ها رونق می‏بخشید و دفاع مقدس نیز با جلوه‏ های متنوع خود، فرهنگ مهدویت را پربارتر و عمیق‏ تر کرد.

ان‏شاءالله خداوند به ما و تمام منتظران واقعی توفیق عنایت فرماید تا با تأسی به سیرة عملی شهدا که یاران آخرالزمانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، می‏باشند، زمینه ظهور حضرتش را بیش از پیش فراهم کنیم.

 






تاریخ : پنج شنبه 93/3/1 | 2:52 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ