♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ ویژه نامه فرهنگ شهادت(شماره2) - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهید محمدرضا بااطمینان :

تاریخ تولد :1344

نام پدر :رجبعلی

تاریخ شهادت : 27/فروردین/1366

محل تولد :خراسان /بیرجند

طول مدت حیات :22

محل شهادت :سلیمانیه

مزار شهید :گلزار شهدای بیرجند

محمدرضا بااطمینان فرزند رجبعلی در سال 1344 در شهرستان بیرجند پا به عرصه حیات گذاشت تولد این پسر که بعد از چهار دختر به دنیا امده بود، شور و خوشحالی زیادی در خانواده‌اش ایجاد کرد. دوران تحصیل خود را در بیرجند به پایان رساند.با قرآن مأنوس بود و در کلیه مجالس عزاداری و سوگواری ائمه اطهار (ع) شرکت فعال می‌کرد. در دوران پرشکوه انقلاب اسلامی حضوری تاثیر گذار داشت.پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عضو فعال پایگاه بسیج شهید چمران، مسجد رضوی به خدمت مشغول شد. در دوران دانش‌آموزی بارها به جبهه رفت و ضمن حضور در جبهه از درس خواندن نیز غافل نبود.با موفقین دیپلم گرفت و همان سال نیز در کنکور شرکت کرد و در رشته ساخت و تولید دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.قبولی او در دانشگاه مانع از حضور او در جبهه نشد بلکه حضور او را بیشتر و پررنگ‌تر کرد.در چندین عملیات از قبیل نصر1، کربلای 4و5، والفجر8 به عنوان پیک مخصوص گردان شرکت کرد و در مجموع مدت 34 ماه در لشکر ویژه شهدا به خدمت در واحدهای عملیاتی مشغول بود. در بیست و هفتم فروردین ماه سال 1366 در عملیات نصر1 در سن 22 سالگی در منطقه «سلیمانیه» عراق به شدت مجروح گردید.از آنجا که منطقه عملیاتی صعب‌العبور بود و زیر آتش دشمن قرار داشت جراحات بسیاری بر جان اونشست و بر اثر خونریزی فراوان به شهادت رسید. هشت سال بعد باقی مانده های پیکر مطهر او را به زادگاهش ، بیرجند منتقل کردند و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپردند.

شهید محمدمهدی بادی:

تاریخ تولد :1343

نام پدر :علی

تاریخ شهادت : 3/اردیبهشت/1365

محل تولد :خراسان /بیرجند

طول مدت حیات :22

محل شهادت :مهران

مزار شهید :گلزار شهدای بیرجند

محمد مهدی فرزند علی در سال 1343 در شهرستان بیرجند متولد شد.تحصیلات خود را تا سال سوم دبیرستان ادامه داد سپس برای ادامه تحصیل به حوزه‌های علمیه مشهد مقدس عزیمت نمود در کسب مدارج علمی موفقیت‌های چشمگیری داشت. در دوران انقلاب همگام با ملت غیور ایران اسلامی در راهپیمایی‌ها و تظاهرات علیه رژیم منحوس پهلوی شرکت می‌کرد. آنگاه که شیپور جنگ نواخته شد این روحانی بزرگوار به جبهه اعزام شد.او چند بار در جبهه حضور پیدا کرد و به عنوان مبلغ همراه گردان کوثر از تیپ 21 امام رضا (ع) در مناطقی چون سقز، کردستان، و جزیره فاو خدمات ارزنده‌ای ارایه کرد. سرانجام در تاریخ 3/2/1365 در منطقه عملیاتی مهران در سن 22 سالگی به شهادت رسید و مفقودالجسد شد. پیکر عطرآگین این شهید بزرگوار پس از سالها کشف و به بیرجند منتقل گردید او را در گلزار شهدای این شهر به خاک سپردند.از شهید محمدمهدی بادی یک فرزند پسر به یادگار مانده است.

 

شهید غلامرضا بارانی:

تاریخ تولد :1338

نام پدر :قدم علی

تاریخ شهادت : 6/اردیبهشت/1361

محل تولد :خراسان /بیرجند /شاهزیله (مهدیه)

طول مدت حیات :23

محل شهادت :خرمشهر

مزار شهید :روستای شاهزیله

غلامرضا بارانی فرزند علی در سال 1338 در روستای «شاهزیله» «مهدیه» از توابع شهرستان خوسف در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد.دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به شهر خوسف که در نزدیکی شاهزیله بود می‌رفت و به علم و دانش عشق می‌ورزید. در 20 سالگی با دختر دایی‌اش ازدواج نمود که ثمره این ازدواج یک فرزند است که در زمان شهادت پدرش یک سال بیشتر نداشت. او که به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمده بود در لشگر 77 ثامن‌الائمه خراسان به انجام وظیفه پرداخت. سرانجام در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال 1361 در سن 23 سالگی در عملیات بیت‌المقدس در جریان آزادسازی خرمشهر، در جنگ تن به تن با دشمن به شهادت رسید.پیکر پاک شهید پس از تشییع در شهرستان بیرجند به زادگاهش منتقل و به خاک سپرده شد.

 

شهید رضا باغبان نژاد:

تاریخ تولد :1338

نام پدر :------

تاریخ شهادت : 1359

محل تولد :خراسان /قائن /-

طول مدت حیات :21

محل شهادت :سرپل ذهاب

مزار شهید :گلزارشهدای مشهد

رضا در سال 1338 به دنیا آمد.کودکی‌اش را در شهرستان قاین سپری کرد و خیلی زود با فرهنگ و معارف الهی دین اسلام آشنا شد. رضا در سال 1353 به استخدام نیروی زمینی درآمد و در قسمت هوانیروز مشغول به کار شد. چندی بعد دوره‌های مقدماتی و تخصصی را با موفقیت به پایان رساند.او اهل مطالعه بود و بیش از همه به دکتر شریعتی ارادت داشت. قبل از اعزام به آخرین مأموریت از کرمانشاه به مشهد رفت و فقط چند ساعت خانواده را ملاقات نمود سپس به یگان خود برگشت و به منطقه‌ی سر پل ذهاب اعزام شد. او که در دوران انقلاب فعال بود، بعد از پیروزی انقلاب در کردستان حضور فعال داشت. سرانجام در سال 1359 در سنّ 21 سالگی در منطقه‌ی سرپل ذهاب به شهادت رسید.

پیکر پاکش را در مشهد به خاک سپردند.

 

 

شهید محمد باقری درح:

تاریخ تولد :1339

نام پدر :رضا

تاریخ شهادت : 8/آذر/1359

محل تولد :خراسان /بیرجند /درح

طول مدت حیات :20

محل شهادت :دهلاویه

مزار شهید :بهشت رضا (ع) واقع در مشهد مقدس

محمد باقری درح فرزند رضا، در سال 1339 در روستای مرزی«درح» از توابع بیرجند، پا به عرصه حیات نهاد.تحصیلاتش را تا پایان دوره ابتدایی ادامه داد. وی در دوره نوجوانی در زمینه‌های مذهبی و تربیتی فعالیتی گسترده داشت.فردی منظم، مهربان، دلسوز، و شجاع بود و حرف حق را بدون هیچ واهمه‌ای بیان می‌کرد به نماز اهمیت می‌داد و دوستانش را نیز به این کار تشویق می‌کرد.پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت سرانجام در تاریخ هشتم آذرماه سال 1359 در سن 20 سالگی در منطقه «دهلاویه‌» بر اثر اصابت ترکش خمپاره به فیض شهادت نایل آمد.پیکر پاکش پس از تشییع در مشهد مقدس، در بهشت رضا (ع) به خاک سپرده شد.

 

 

شهید غلام رضا باهوش:

تاریخ تولد :1/1/1328

نام پدر :محمد

تاریخ شهادت : 21/12/1365

محل تولد :خراسان /فردوس /-

طول مدت حیات :37

محل شهادت :شلمچه

مزار شهید :گلزارشهدای فردوس

 

حاج غلام‌رضا باهوش در آغازین روز بهار سال 1328 در شهرستان فردوس در خانواده‌ای مستضعف و متدیّن دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را سپری کرد و برای دیدار برادر بزرگش به مشهد عزیمت نمود و در مشهد ماندگار شد و جهت امرار معاش به کار در تعمیرگاه موتور و دوچرخه پرداخت و برای ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی راهنمایی در مدرسه‌ی شبانه ثبت‌نام کرد.

پس از مدتی با پس اندازی که جمع‌آوری کرده بود، توانست مغازه‌ای برای خود باز کند و دوره‌ی راهنمایی را نیز با موفقیت بگذراند. زندگی در کنار برادرش که طلبه‌ی حوزه‌ی علمیه بود، در این دوران تأثیرات شگرفی در روحیات و خلقیات وی بر جای گذارد.

با اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی در تظاهرات و راهپیمایی‌ها حضوری فعالی داشت و به نشر و تکثیر اعلامیه‌ها و نوارهای سخنان امام راحل می‌پرداخت. وی در اثر فعالیت بسیار در انقلاب و شرکت در جلسات مخفی انقلابیون تحت تعقیب ساواک قرار گرفت اما موفق به دستگیری وی نشدند ولی برادرش که روحانی بود، توسط دستگاه ساواک دستگیر و مدت 3 ماه زندانی بود.

پس از پیروزی انقلاب پایگاه شهید بهشتی را در مشهد مقدس تشکیل داد و آموزش نظامی و رزمی را راه‌اندازی نمود سپس به عضویت کمیته‌ی انقلاب اسلامی درآمد و در سال 1358 به زیارت بیت‌الله الحرام مشرف گشت و به دلیل علاقه‌ی زیاد به خدمت به محرومین و مستضعفین در سال 65 از کمیته استعفا داده و به جهاد سازندگی پیوست.

جنگ تحمیلی او را به شرکت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل تشویق کرد و بارها در مناطق جنگی حضور یافت و یک بار نیز از ناحیه‌ی چشم مجروح شد اما پس از بهبودی بلافاصل به جبهه رفت. وی تا زمان شهادت به مدت دو سال و نیم در مناطق جنگی در خدمت رزمندگان اسلام و دفاع از انقلاب اسلامی بود و هم‌چنین مدت 6 ماه به لبنان سفر نمود تا این‌که در تاریخ 21/12/65 بر اثر اصابت ترکش خمپاره به ناحیه‌ی سر در شلمچه در سنّ 37 سالگی به درجه‌ی رفیع شهادت نایل آمد.

از وی دو دختر و یک پسر به یادگار مانده است.

مزار پاکش در گلزار شهدای فردوس قرار دارد.

 

 






تاریخ : سه شنبه 93/4/10 | 6:56 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ