♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ سوالات کتاب قیام حضرت مهدی عج 2 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نمونه سوالات کتاب قیام حضرت مهدی (عج) اثر شهید آیت الله مطهری (ره)- قسمت دوم  

 

31 - اقتصاد زیر بنای اجتماع است و سایر شؤون ، روبنا یعنی چه ؟  

 

 یعنی همه شؤون اجتماعی برای توجیه و تفسیر وضع اقتصادی جامعه است و هنگامی که زیر بنای جامعه ، در اثر تکامل ابزار تولید و بالا رفتن سطح تولید دگرگون می‏شود ، جبرا روبناها باید تغییر کند .

 

 32 در تقابل قشر وابسته به اقتصاد کهن و اقتصاد نو چه اتفاق می افتد؟

 

نزاع و کشمکش میان این دو گروه - که یکی جامد الفکر و وابسته به گذشته‏ و دیگری روشنفکری و وابسته به آینده است ، شدت می‏یابد تا به اوج خود که نقطه انفجار است می‏رسد و جامعه با یک گام انقلابی به صورت دگرگونی نظام کهن و بر قراری نظام جدید و به صورت‏ پیروزی نیروهای نو و شکست کامل نیروهای کهنه تبدیل به ضد خود می‏گردد و مرحله تازه‏ای از تاریخ آغاز می‏شود .

 

 33- در مرحله تازه‏ای از تاریخ (نقطه انفجار) چه میشود ؟

 

 سرنوشتی مشابه با مرحله قبلی دارد ، یعنی به دنبال تکامل ابزار تولید ، انسانهای نوتر پا به میدان می‏گذارند

، و به علت بالا رفتن میزان تولید ، نظامات اجتماعی موجود ، قدرت حل مشکلات اجتماعی را از دست می‏دهد . بار دیگر جامعه دچار بن بست و تضاد می‏شود و ضرورت دگرگونی‏ نظامات اقتصادی و اجتماعی پیدا می‏شود ، این مرحله نیز جای خود را به ضد و نفی کننده خود میدهد و مرحله جدیدتری آغاز می‏شود. و همین طور . . . تاریخ - مانند خود طبیعت - همواره از میان اضداد عبور می‏کند.

 

 34 -   حلقات پیوسته تاریخ عبارت از چیست ؟  

 

از مجموعه‏ای از اضداد ، که هر مرحله‏ قبلی ، مرحله بعدی را در درون خود پرورانده است و پس از یک سلسله کشمکشها جای خود را به او داده است . این طرز تفکر درباره طبیعت و تاریخ ، تفکر دیالکتیکی نامیده می‏شود .

 

 35 -   چرا در مورد تاریخ بینش ابزاری داریم ؟ همه ارزشهای اجتماعی را در طول تاریخ ، تابع ووابسته به ابزار تولید می‏داند .

 

 36 - بینش‏ ابزاری تاریخ یعنی چه ؟     " طرز خاص از تفکر درباره تحولات تاریخی‏ است که از آن به مادیت تاریخی ( ماتریالیسم تاریخی ) تعبیر می‏شود و خلاصه‏اش این است که تاریخ ماهیت و طبیعت مادی دارد و وجود دیالکتیکی .

 

 37 - هسته اصلی تفکر دیالکتیکی - چه در مورد کل طبیعت و چه در مورد خصوص‏ تاریخ - چیست ؟ جواب در سوالات پایین

 

 38 - از میان اصول و فروع نامبرده کدامیک را باید هسته اصلی‏ و ما به الامتیاز این طرز تفکر و این منطق از سایر تفکرات ومنطقها دانست‏ ؟

 

 39 - مخصوصا ما به الامتیاز این تفکر با تفکری که طرفداران منطق دیالکتیک‏ آنرا " تفکر متافیزیکی " ( ماوراء الطبیعی ) میخوانند چیست ؟

 

 40 - آیا هسته اصلی ، این است که طرفداران این منطق ، طبیعت و اشیاء را در حرکت و جریان دائم می‏دانند و طرفداران به اصطلاح تفکر متافیزیکی اشیاء را ساکن و جامد و بی حرکت می‏دانند ؟

 

 در بسیاری از گفته‏ها و نوشته‏های طرفداران منطق دیالکتیک این مطلب به‏ چشم می‏خورد ، ولی حقیقت غیر این است . کسانی که آنها را دارای تفکر متافیزیکی می‏دانند هرگز جهان و اشیاء را ساکن و جامد نمی‏دانند .

 

 41 - دقیقترین نظریات درباره این که‏ طبیعت عین " شدن " و " صیرورت " است ، سکون در طبیعت مفهومی نسبی‏ است ، و ثبات از مختصات ماوراء الطبیعه است از ناحیه طرفداران‏ چه فلسفه ای ابراز شده است ؟            فلسفه متافیزیک

 

 42 - آیا طرفداران منطق دیالکتیک در اثر این که از اصل " هدف وسیله‏ را مباح می‏کند " پیروی میکنند ؟ ،

 

 در نقلها و نسبتهای خود صرفا متوجه هدف‏ خود هستند ، کاری به صحت و عدم صحت نقلهای خود ندارند . به هر حال اصل‏ حرکت از مختصات تفکر دیالکتیکی نیست و هسته اصلی شمرده نمی‏شود .

43 - آیا هسته اصلی ، اصل وابستگی اشیاء و تأثیر متقابل آنها در یکدیگر است‏ ؟ یعنی تنها طرفداران این منطقند که اشیاء را به یکدیگر وابسته و در یکدیگر مؤثر و از یکدیگر متأثر می‏دانند ؟ اما طرفداران به اصطلاح تفکر متافیزیکی اشیاء را با یکدیگر بی ارتباط ، و از هم گسسته و غیر مؤثر در یکدیگر می‏دانند ؟

در گفته‏ها و نوشته‏های این گروه این نسبت هم زیاد به چشم می‏خورد ، ولی‏ در اینجا نیز حقیقت غیر از این است . کسانی که این‏ها آنها را دارای‏ تفکر متافیزیکی و ماوراء الطبیعی می‏خوانند هرگز چنین نمی‏اندیشند . اینکه جهان در مجموع خود یک " واحد " است . یک اندام است ، رابطه‏ اجزاء جهان با یکدیگر رابطه ارگانیک است .

 

 44 - جهان در کل خود مانند یک‏ انسان است ، جهان ، انسان بزرگ ، و انسان ، جهان کوچک است اولین باربه وسیله چه کسانی مطرح شده ؟

 

الهیون . هر چند اختلاف نظرهایی در بعضی جهات میان الهیون و مادیون در طرز تعبیر و طرز نتیجه گیری از این اصل وجود دارد .

 

45 - آیا هسته اصلی ، اصل تضاد است ؟

 

 نه تنها میان اجزاء طبیعت جنگ و تضاد هست ، در درون هر جزء تضاد وجود دارد و این تضاد به صورت جنگ عوامل نو و رشد یابنده با عوامل کهنه و درحال زوال است و منتهی به پیروزی نیروهای‏ در حال رشد می‏گردد .

 

46 - از نظر طرفداران تفکر به اصطلاح متافیزیکی تضاد به معنی چیست ؟

 از نظر طرفداران تفکر به اصطلاح متافیزیکی تضاد به معنی تزاحم عناصر طبیعت شرط لازم و دوام فیض از ناحیه باری تعالی است.

 

 47 - آیا هسته اصلی ، اصل جهش در طبیعت و انقلاب در تاریخ است ؟

 

هگل   و مارکس از این اصل به عنوان یکی از اصول دیالکتیک یاد نکرده اند.

 

 48 - ‏ پدر دیالکتیک جدید و قهرمان ماتریالیسم دیالکتیک به ترتیب کیانند ؟             هگل   - مارکس

 

 49 - در قرن نوزدهم در زیست شناسی چه کسی اصل جهش در طبیعت و انقلاب در تاریخ را جزء اصول تکامل شناخت ؟

 

 فردریک انگلس‏ شاگرد کارل مارکس آن را جزء اصول دیالکتیک قرار داد . امروز این اصل در زیست شناسی اصلی مسلم است .

 

 50 - در حقیقت آنچه هسته اصلی تفکر دیالکتیکی باید شمرده شود چه هستند؟           دو چیز است :

یکی این که همچنانکه واقعیت خارجی که موضوع اندیشه است وضع دیالکتیکی دارد ، خود اندیشه نیز وضع دیالکتیکی دارد . یعنی اندیشه مانند طبیعت عینی‏ محکوم اصول چهارگانه فوق است . در این جهت هیچ مکتب دیگر با این مکتب‏ همراه نیست .

دیگر اینکه این مکتب تضاد را به این صورت تعبیر می‏کند که هر هستی در ذات خود متضمن نیستی است و از اینرو مساوی با " شدن " یعنی حرکت است . هر چیز لزوما نفی خود را در درون خود می‏پرورد و سپس متحول به آن می‏گردد ، آن نیز به نوبه خود چنین‏ جریانی طی می‏نماید و به این ترتیب طبیعت و تاریخ همواره از میان اضداد عبور می‏کنند . از نظر این مکتب تکامل ، جمع میان دو ضد است که یکی به‏ دیگری تبدیل شده است .

 

 51 - اصل تضاد در طبیعت چیست ؟    ه معنی جنگ اجزاء طبیعت با یکدیگر و احیانا ترکیب آنها با یکدیگر اصلی است .

 

 52 - آیا کسانی که به اصطلاح دارای تفکر متافیزیکی هستند ، منکر اصل تضاد در طبیعتند؟ 

بین آنها مساله‏ای به نام اصل امتناع جمع و رفع نقیضین در منطق و فلسفه معروف‏ است و هیچ ربطی به مساله تضاد به معنی جنگ و تزاحم عناصر طبیعت ، یا عناصر جامعه و تاریخ ندارد ، مستمسک قرار داده و مدعی شده‏اند که‏ طرفداران تفکر متافیزیکی همه اجزاء طبیعت را با یکدیگر در حال سازش‏ می‏بینند حتی آب و آتش را ، از این رو نیروهای استثمار شده را نیز دعوت‏ به صلح و سازش و تسلیم می‏کنند .

 

 این است که نه تنها میان اجزاء طبیعت جنگ و تضاد هست ، در درون هر جزء تضاد وجود دارد و این تضاد به صورت جنگ عوامل نو و رشد یابنده با عوامل کهنه و درحال زوال است و منتهی به پیروزی نیروهای‏ در حال رشد می‏گردد . اینست دو چیزی که باید هسته اصلی و ما به الامتیاز تفکر دیالکتیکی از غیر دیالکتیکی شمرده شود .

 53 آیا هر مکتبی را که به اصل حرکت و یا اصل‏ تضاد میان اجزاء طبیعت قائل باشد دارای تفکر دیالکتیکی است ؟            خیر

 

 54 طرفداران ماتریالیسم دیالکتیک چه تفکر اشتباهی دارند؟     

 

حرکت طبیعت و تاریخ را لزوما به‏ صورت مثلث " تز - آنتی - تز - سنتز " یعنی به صورت عبور از میان‏ اضداد

 

 55 لازمه تفکر دیالکتیکی ااسلامی ؟                اصولی که ذهن به‏ عنوان حقایق جهان تشخیص می‏دهد مطابق نظراسلام به یک سلسله اصول و حقایق جاودان قائل باشد.

 

 56 - طرفداران ماتریالیسم دیالکتیک در اشتباه و گفتار چه چاشنی دارند؟          در گفتارهایشان هیچگاه از چاشنی تبلیغ خالی نیست - تفکر غیر دیالکتیکی را تفکر متافیزیکی می‏خوانند ، و مدعی می‏شوند که تفکر متافیزیکی ، اجزاء طبیعت را ثابت و ساکن ، مجزا و بی ارتباط با یکدیگر ، خالی از هر نوع تضاد می‏داند ، و چنان با لحن قاطع این مطلب را ادا می‏کنند که برای کسانی که مستقیما اطلاعی ندارند تردیدی باقی نمی‏ماند . اینان منطق صوری ارسطوئی را متهم می‏کنند که بر اساس اصول سه گانه نامبرده است .

 

 57 - مفهوم نو و کهنه چیست ؟     یعنی روشنفکر و تاریک اندیش . روشنفکری‏ و تاریک اندیشی مقوله‏ای غیر از مقوله دانش و بی‏دانشی است.

 

58 مفهوم دیگر نو و کهنه ؟                بلکه صرفا مفهوم‏ اقتصادی و طبقاتی دارد . طبقه کهن یعنی طبقه وابسته به وضع موجود و منتفع‏ از آنچه هست ، و طبقه نو یعنی طبقه ناراضی از وضع موجود و الهامگیر از ابزار تولیدی جدید که وضع موجود را به زبان خویش می‏بیند و طرفدار دگرگونی روبنای اجتماع است .

 

 

59 مفهوم دیگر نو و کهنه؟                       طبقه مرفه و برخوردار الزاما تاریک‏ اندیش و گذشته گرا و سنت گرا و دارای تفکر محافظه کارانه است و طبقه‏ رنجبر و زحمت کش جبرا روشنفکر و دارای تفکر انقلابی و آینده گرا است .

 

60 - تسلسل منطقی تاریخی چبیست ؟                 یک رابطه طبیعی و منطقی آنها را به‏ یکدیگر پیوسته است امکان جا به جا شدن ندارند ، هر حلقه از حلقات تاریخ جای مخصوص به خود دارد و قابل‏ پیش و پس شدن نیست.

 

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 4:33 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ