♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ سوالات کتاب قیام حضرت مهدی عج 3 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

  نمونه سوالات کتاب قیام حضرت مهدی (عج) اثر شهید آیت الله مطهری (ره)- قسمت سوم    

61 - سوسیالیسم مارکسیسم به چه قائلند ؟                    بر شناخت تسلسل منطقی حلقات تاریخ

62 از نظر فلاسفه پیشین‏ " طفره" چیست ؟              عبور از نقطه‏ای به نقطه‏ای دیگر بدون‏ عبور از یکی از راههائیکه آنها را به یکدیگر متصل می‏کند . و مانند این‏ است که نطفه انسان قبل از عبور از مرحله جنینی به مرحله تولد برسد و یا نوزاد بدون آن که دوره کودکی را طی کند به صورت جوانی بروند در آید و یا آقای حسن که فرزند احمد است پیش از آنکه احمد به دنیا بیاید از مادر متولد شود .

 

63 رابطه کاپیتالیسم یعنی سرمایه‏داری و فئودالیسم و سوسیالیسم چگونه است ؟    

 

کاپیتالیسم حلقه‏ای است‏ متوسط میان فئودالیسم و سوسیالیسم ، عبور از فئودالیسم به سوسیالیسم بدون‏ عبور از کاپیتالیسم امری محال است.

 

64 - سوسیالیستهای‏ ایده‏آلیست و سوسیالیسم تخیلی کیانند ؟              سوسیالیستهائی را که ابتدا به ساکن و صرفا به اتکاء یک ایدئولوژی ، بدون توجه به جبر تاریخ و تسلسل منطقی‏ حلقات تاریخ ، می‏خواستند سوسیالیسم را پایه گذاری کنند سوسیالیستهای‏ ایده‏آلیست و سوسیالیسم آنها را سوسیالیسم تخیلی نامیدند.

 

65 - شرط اساسی انتقال تاریخ از دوره‏ای به‏ دوره‏ای و رکن لازم تکامل جامعه بشری و عامل مبارزه چیست؟    

 

مبارزه نو و کهنه شرط اساسی انسان

 

66 چرا کهنه باید از بین برود؟        

از میان بردن وی جامعه را به سوی تکامل پیش می‏برد ، استحقاق‏ نابودی دارد نه از آن جهت که متجاوز است و دفع تجاوز مشروع و مقدس‏ است .

 

67 - حرکت انسان به سوی کمالات انسانیش از نوع چه حرکت است ؟              حرکت دینامیکی است نه از نوع حرکت مکانیکی . اینست که انسان باید " پرورش " داده شود نه اینکه " ساخته " شود ، مانند یک ماده صنعتی‏

 

68 اینکه حرکت انسان دینامیکی است و باید پرورش یابد چه چیز مفهوم پیدا می کند ؟

 

 از نظر این بینش است که " خود " در انسان مفهوم پیدا می‏کند . خودیابی و متقابلا " مسخ " و " از خود بیگانگی " مفهوم و معنی می‏یابد.

 

69 از نظر روانشناسی انسان چگونه است ؟                   مرکب - از یک سلسله‏ غرائز حیوانی که وجه مشترک انسان یا حیوان است و یک سلسله غرائز عالی‏ و از آن جمله است غریزه دینی و غریزه اخلاقی و غریزه حقیقت جوئی و غریزه‏ زیبائی که ارکان اولین شخصیت انسانی انسان و ما به الامتیاز انسان از سایر حیوانات است .

70 - از نظر فلسفی جامعه از جنبه رابطه‏اش با اجزاء و افراد چگونه است ؟       مرکب واقعی ، و از لحاظ خصلتها ترکیبی از مجموع خصلتهای عالی‏ و دانی افراد به علاوه یک سلسله خصلتهای دیگر می‏شناسد که در وجود باقی و مستمر جامعه که " انسان الکل " است استمرار دارد . این حقیقت که‏ می‏گویند :

رگ رگ است این آب شیرین و آب شور

در خلائق می‏رود تا نفخ صور

71 - ، تاریخ ، مانند خود طبیعت ، به حکم سرشت خود متحول‏ و متکامل است ، حرکت به سوی کمال است یعنی چه ؟

. تحول و تکامل تاریخ تنها جنبه فنی و تکنیکی ابزاری و آنچه بدان " تمدن " نام می‏دهند ندارد ، گسترده و همه‏ جانبه است ، همه شؤون معنوی و فرهنگی انسان را در بر می‏گیرد و در جهت‏ آزادی انسان از وابستگی‏های محیطی و اجتماعی است .

انسان در اثر همه جانبه بودن تکاملش ، تدریجا از وابستگیش به محیط طبیعی و اجتماعی ، کاسته و به نوعی وارستگی که مساوی است با وابستگی به‏

عقیده و ایمان و ایدئولوژی ، افزوده است و در آینده به آزادی کامل معنوی‏ یعنی وابستگی کامل به عقیده و ایمان و مسلک و ایدئولوژی خواهد رسید .

72 اصل نبرد و تنازع چه نقشی در اجتماع دارد؟             موجب تحول و تکامل تاریخ

73 - نبرد درونی انسان قدما چه گویند ؟               آن را نبرد میان عقل و نفس می‏خواندند.

74 به تعبیر قرآن نبرد میان انسان مترقی متعالی که در او ارزشهای انسانی رشد یافته با انسان پست منحرف حیوان صفت که ارزشهای انسانیش‏

مرده و چراغ فطرتش خاموش گشته است . چیست ؟  

به تعبیر قرآن : نبرد میان " جند الله " و " حزب الله " با " جند الشیطان " و " حزب الشیطان "

 

75 - نظریه ابزاری چیست ؟                    تلاشها و کوششها یا تمام نهضتهای‏ مذهبی و اخلاقی و انسانی تاریخ را توجیه طبقاتی می‏نمایند که این نوع نظریه به شدت محکوم و آن را نوعی قلب و تحریف معنوی تاریخ و اهانت به مقام انسانیت تلقی‏ میشود .

 

76 - واقعیات تاریخی در موردبسیاری از نهضتها که فقط برای‏ تأمین نیازمندیهای مادی جامعه بر پا شده است چه گواهی می‏دهد؟  

 

از طرف افرادی رهبری و هدایت - و لااقل حمایت - شده است که به نوعی وارستگی آراسته بوده‏اند .

 

77 - این نظریه بر خلاف نظریه ابزاری - که مدعی است همیشه نهضتهای پیشبرنده‏ از ناحیه محرومان و مستضعفان ، در جهت تأمین نیازهای مادی ، به موازات‏ تکامل ابزار تولید ، از راه دگرگون کردن نظامات و مقررات موجود و جانشین کردن نظاماتی دیگر به جای آنها بوده مدعی چیست ؟

 

مدعی است که وجدان هر انسان ساخته و منعکس کننده موقعیت طبقاتی او است و مدعی است که وجدان‏ طبقه حاکم جبرا در جهت حفظ نظامات موجود است و وجدان طبقه محکوم جبرا در جهت دگرگونی " نظامات " و " سنت ها " و " ایدئولوژی " موجود است - از واقعیات تاریخی شاهد می‏آورد که نه نهضتهای پیشبرنده در انحصار محرومان و مستضعفان هر دوره بوده ، بلکه احیانا افرادی از بطن‏ طبقات مرفه و برخوردار برخاسته و خنجر خویش را در قلب نظام حاکم فرو برده‏اند ، آن چنانکه در قیام ابراهیم و موسی و رسول اکرم و امام حسین‏ مشهود است و نه همیشه هدفها منحصرا مادی بوده است ، آن چنانکه در نهضت‏ مسلمانان صدر اول گواه راستین آن را در می‏یابیم که علی ( ع ) با این جمله‏ ماهیت نهضت آنها را مشخص می‏کند : « و حملوا بصائرهم علی اسیافهم » (1) : همانا بینشهای واقع بینانه خویش را بر شمشیرهای خود حمل می‏کردند .

 

78 قیامهای شعوبیه‏ و قیامهای علویین در دوره خلفا نمونه چگونه نهضتها و هدف آنها چیست ؟         

 

 هدف نهضت‏ اجرا و حاکمیت عملی همان مقررات و نظامات بوده است .

 

79 انواع نبردها در تاریخ ؟           

 

نبردهای پیشبرنده - تسلسل منطقی حلقات تاریخ

 

80 - نبردهای پیشبرنده چیست ؟

 

نبردهای پیشبرنده که تاریخ و انسانیت را به جلو برده و تکامل بخشیده است نبرد میان انسان متعالی مسلکی وارسته از خودخواهی و منفعت پرستی و وابسته به عقیده و ایمان و ایدئولوژی با انسان‏ بی مسلک خود خواه منحط حیوان صفت و فاقد حیات عقلانی و آرمانی بوده‏ است .

نبردهای پیشبرنده و تکامل بخش ماهیت طبقاتی نداشته و به صورت صفت‏ آرائی میان نو و کهنه به مفهومی که درنظریه ابزاری بیان شد نبوده است . در طول تاریخ گذشته و آینده نبردهای انسان تدریجا بیشتر جنبه ایدئولوژیک پیدا کرده و می‏کند و انسان تدریجا از لحاظ ارزشهای انسانی به‏ مراحل کمال خود یعنی به مرحله انسان ایده‏آل و جامعه ایده‏آل نزدیکتر می‏شود تا آن جا که در نهایت امر ، حکومت و عدالت ، یعنی حکومت کامل ارزشهای‏ انسانی که در تعبیرات اسلامی از آن به " حکومت مهدی " تعبیر شده است‏ مستقر خواهد شد و از حکومت نیروهای باطل و حیوان مابانه و خودخواهانه و خود گرایانه اثری نخواهد بود .

 

81 آیا نظریه تسلسل منطقی حلقات تاریخ از نظر" ابزار گرایان "   درست است ؟                  خیر - بی‏اساس است . واقعیات تاریخی به ویژه آنچه در طول یک قرن‏ گذشته رخ داد پوچی این نظریه را روشن کرد .

 

82 - در یک قرن گذشته چه کشورهایی به سوسیالیسم گرویدند که مرحله کاپیتالیسم‏ را طی نکرده بودند ؟

 شوروی و چین و کشورهای اروپای شرقی همه از این دستند ، و بر عکس کشورهائی که کاپیتالیسم را به اوج خود رسانده‏اند از قبیل امریکا و انگلستان در همان مرحله باقی مانده‏اند ، پیش بینیهای پیشوایان ابزار گرائی یک قرن پیش در مورد انقلاب کارگری در کشورهای صنعتی از قبیل‏ انگلستان و فرانسه خطا از آب در آمد .

83 - در جامعه‏های سرمایه‏داری طبقه مرفه چه نام دارد ؟       پرولتاریا - که هرگونه اندیشه‏ انقلابی را از مغزش خارج

 

84 - مشروعیت و قداست مبارزه مشروط به چیست ؟     

 

مشروط به این نیست که حقوق فردی و یا ملی مورد تجاوز واقع شده باشد ، در همه زمینه‏هائی که یکی از مقدسات‏ بشر دچار مخاطره شده باشد مبارزه مشروع و مقدس است که آن چه مبارزه را آهنگ حرکت را تندتر و سریعتر می‏کند .

 

85 - اصلاحات جزئی و آرام آرام چه فایده دارد؟             

 به نوبه خود کمک به مبارزه انسان حقجو و حق‏ طلب با انسان منحط است و آهنگ حرکت تاریخ را به سود اهل حق تند می‏نماید . و بر عکس ، فسادها ، تباهیها ، فسق و فجورها کمک به نیروی مقابل است و آهنگ حرکت‏ تاریخ را به زیان اهل حق کند می‏نماید .

 

بنابراین بینش - بر خلاف بینش‏ ابزاری - آن چه باید رخ دهد از قبیل رسیدن یک میوه بر شاخ درخت است نه‏ از قبیل انفجار یک دیگ بخار . درخت هر چه بهتر از نظر آبیاری و غیره‏ مراقبت گردد و هر چه بیشتر با آفاتش مبارزه شود میوه بهتر و سالمتر و احیانا زودتر تحویل می‏دهد

 

86 ایجاد نابسامانیها و تخریبها طبق نظریه ابزاری آیا مشروع است ؟

 

اصلاحات جزئی و تدریجی مشروع است ، ایجاد نابسامانیها و تخریبها به منظور ایجاد بن بست و بحران که نظریه ابزاری‏ تجویز میکند نا مشروع است .

 

87 - نوسانات تاریخ در حرکت تکاملی چگونه است ؟        

هر چند در مجموع ، حرکت تاریخ ، تکاملی است ولی - بر خلاف نظریه‏ ابزاری - سیر تکاملی تاریخ جبری و لایتخلف نیست ، یعنی چنین نیست که هر جامعه در هر مرحله تاریخی لزوما نسبت به مرحله قبل از خود کاملتر بوده‏ باشد . نظر به این که عامل اصلی این حرکت انسان است و انسان موجودی مختار و آزاد و انتخابگر است تاریخ در حرکت خود نوسانات دارد ، گاهی جلو می‏رود ، و گاهی به عقب بر می‏گردد ، گاه به راست منحرف می‏شود و گاه به چپ ، گاهی تند می‏رود و گاهی کند و احیانا برای مدتی ساکن و راکد و بی حرکت می‏ماند ، یک جامعه همچنانکه تعالی می‏یابد انحطاط پیدا می‏کند ،

 

88 - تاریخ تمدنهای بشری یک سلسله ؟              یک سلسله تعالیها و سپس انحطاطها و انقراضها نیست ، در عین حال همچنانکه " توین بی " مورخ و دانشمند شهیر معاصر گفته است : انحطاط تمدنها امری اجتناب ناپذیر است ، ولی تاریخ‏ بشریت در مجموع خود یک خط سیر تکاملی را طی کرده است .

89 سیر تکاملی بشریت بسوی آزادی از چیست ؟         از جبر طبیعت و اجتماع

90 - ماهیت جهاد در جامعه بشری چیست ؟     

 

 جهاد و امر به معروف ماهیت انسانی دارد نه طبقاتی .

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 4:40 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ