♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ سوالات کتاب احیاءتفکراسلامی 2 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نمونه سوالات کتاب احیاء تفکر اسلامی   قسمت دوم

 

1- دو حادثه سبب شده است که اربعین ، اربعین باشد : ؟الف- ورود اولین زائر رسمی به زیارت باعبدالله علیه السلام یعنی‏ روز ورود جابربن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا برای زیارت ، و دیگر اینکه بطور کلی زیارت حسین بن علی علیه السلام در این روز مأثور است‏ ب- سنت زیارت کردن اباعبدالله از دور و نزدیک

 

2 فلسفه زیارت امام حسین وارد شده است به چه منظور است؟      همه به منظور پیوند با شهیدان است .

 

3 - اقبال چگونه مردی است ؟              اروپا رفته و اروپا شناخته ،دنیای اروپا او را به‏ عنوان یک تفکر و دانشمند و صاحبنظر می‏شناسد ، او کسی نیست که در گوشه‏ هند منزوی شده .به علم جدید هم بسیار علاقه مند است و جوانان مسلمان را تشویق می‏کند که علوم جدید را بیاموزند. تحصیلات عالیه خودش را در اروپا کرده و اروپا را شناخته است و به ارزش علم جدید فوق العاده واقف و معترف است ، در عین حال اولین چیزی که در گفتار این مرد جلب توجه‏ می‏کند و آن را در اشعار خودش به صورت منظوم بیان کرده است ، این است‏ که آن چیزی که امروز آن را " تمدن اروپائی " می‏گویند ، یعنی اقبال اروپا رفته و اروپا شناخته ، آینده تمدن اروپا را بسیارشوم و خطرناک می‏داند. مشرق زمینی‏ها و مخصوصا مسلمین را پرهیز می‏دهد که تحت تأثیر تمدن اروپا قرار نگیرند . از جمله در کلمات خودش چنین می‏گوید : " آنها که چشمشان از تقلید و بردگی کور شده است نمی‏توانند حقایق بی‏پرده را درک کنند ، این فرهنگ و تمدن نیم مرده اروپائی چگونه می‏تواند کشورهای ایران و عرب را حیات نوین‏ بخشد هنگامی که خود به لب گور رسیده است " .

 

4- تاریخ جدید از نظر اقبال؟   " تاریخ جدید ، سرعت عظیمی است که جهان اسلام با آن سرعت از لحاظ روحی در حال حرکت به طرف مغرب زمین است " . می‏گوید : تاریخ جدید این کشورها این است که به سرعت به سوی مغرب‏ زمین حرکت می‏کنند بعد برای اینکه میان علم و تمدن مغرب زمین تفکیک کند می‏گوید : " و در این حرکت هیچ چیز باطل و نادرست نیست ، چه ، فرهنگ‏ اروپائی از جنبه عقلانی آن " یعنی فقط از جنبه علمی و فکری " ، گسترشی‏ از بعضی مراحل فرهنگ اسلامی است " .

 

5 از نظر اقبال کدام جنبه های اروپا خطر ندارد ؟ ا جنبه فکری و علمی اروپا - چون علم اروپا دنباله و امتداد علوم اسلامی است فرهنگ اروپا به معنی علماروپا دنباله فرهنگ اسلامی است .

 

6 ترس ما از نظر اقبال از اروپا چیست ؟ " ترس ما تنها از این است که ظاهر خیره کننده فرهنگ اروپائی از حرکت ما جلوگیری کند و از رسیدن به ماهیت واقعی آن فرهنگ عاجز بمانیم‏ .

 

7 بزرگترین عیب فرهنگ اروپا از نظر اقبال ؟    فقط با نیروی عقل ، کشتی بشریت‏ را از مهلکه نجات بدهد.

 

8 به نظر اقبال چه چیز اروپا هرگز به صورت عامل زنده ای در حیات آن در نیامده است ؟    مثالیگری اروپا

 

9 مثالیگری اروپا ؟     یعنی ایده آلیسم اروپا ، کمال مطلوبهائی که فرهنگ‏ اروپائی به بشر می‏دهد ، مسلکهائی که به وجود می‏آورد ، ایسم هائی که به‏ وجود می‏آورد و خیال می‏کند ملحق شدن به این ایسم ها بشر را می‏تواند نجات‏ بدهد .

 

10 - نتیجه نهائی تمام ایسم های ضد و نقیض که در اروپا پیدا شده از نظر اقبال چیست ؟ بهره کشی از درویشان به سود توانگران

 

11 از نظر اقبال من سرگردان چیست ؟    روح سرگردانی است ) که‏ در میان دموکراسی‏های ناسازگار(در اروپا)با یکدیگر به جستجوی خود می‏پردازد .

 

12 - از نظر اقبال   اروپای امروز بزرگترین مانع در چیست ؟          راه‏ پیشرفت اخلاق بشریت است .

 

13- نکته دومی که اقبال روی آن بسیار اصرار دارد چیست‏؟ نقصی که در فرهنگ و تمدن اروپائی امروز وجود دارد ، در فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی وجود ندارد

 

 14 چرا اقبال اسلام را برای بشر پیشنهاد می دهد؟ الف - پشتوانه اش ایمان مذهبی است ب - چون از وحی سرچشمه‏ گرفته است ، می‏تواند تا اعماق روح بشر نفوذ بدهد.

 

15- چرا اسلام مثلاً حریت ، آزادی ، عدالت یا انسان دوستی ،حقوق بشر را پیشنهاد می‏کند و فرق آن با اروپا در چیست؟                        در روح بشر ضمانت اجرائی دارد.- در ضمانت اجرایی

 

 16 - بشریت امروز به سه چیز نیازمند است نام ببرید.   1 - تعبیری روحانی از جهان . جهان تفسیری‏ روحانی و معنوی بشود نه تفسیری مادی. آیه آن « افحسبتم انما خلقناکم عبثا »( سوره مؤمنون ، آیه 115)ه عدالت برپاست ، نیکی و بدی گم نمی‏شود ، « لا تأخذه سنة و لا نوم »( سوره بقره ، آیه 255)(جهان آگاه و عاقل، جهان سمیع و بصیر است ) 2 -   آزادی روحانی فرد .( در مقابل مسیحیت آزادی فردی یعنی برای فرد شخصیت قائل شدن‏ است وگرنه استعدادها بروز نمی‏کند .) 3- مقررات اسلامی = اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی که تکامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجیه کند. آیا اقبال مثل بسیاری از ما ، در همین حد متوقف می‏شود ، یعنی‏ نواقص و معایب تمدن اروپائی را می‏بیند و بعد اسلام را در صورت اساسی و زنده خودش می‏بیند و بعد می‏گوید : مطلب تمام شد ؟ نه یک مطلب که ، در این‏ قسمت سوم است این ، برای این منظور سوم است ، حتی در اشعار خودش‏ کم و بیش همین منظور سوم را دارد ، البته منظور اول را هم دارد .

 

17 - اولین چیزی که بشر را سرگردان‏ کرده است و به موجب آن هیچ فکر و عقیده ای به صورت ایمان واقعی در بشر به وجود نمی‏آید ؟ ماتریالیسم است ، مادیگری است ، یعنی تفسیر جهان به‏ صورت مادی است.

 

18 - اقبال‏ رسالت خودش و رسالت هر مسلمان روشنفکر مؤمنی را در چه می‏داند( در هفت خطابه یا اشعارش )؟منظور او چیست ؟ منظور سوم ، مقررات اسلامی است= اصولی اساسی و دارای تأثیر جهانی که تکامل اجتماع بشری را بر مبنای‏ روحانی توجیه کند.

 

19 - اقبال در اشعارش از چه چیز مسلمانان انتقاد می کند؟      تقلید کور کورانه ای که مسلمانان از تمدن غربی دارند وروح اسلامی در مسلمین مرده است .

 

20- تعبیر لطیف امیرالمؤمنین علی علیه السلام از آینده اسلام و مسلمین‏ چیست ؟     « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا » ( 1 ) . یعنی مردم‏ جامه اسلام را به تن می‏کنند ولی آنچنانکه پوستین را وارونه به تن کنند .

 

21 - اسلام بی‏خاصیت و بی‏اثر شبیه چیست ؟ مثل یک درخت پژمرده آفت زده ای می‏شود که سر پا هست اما پژمرده و افسرده ، برگ هم اگر دارد برگهای پژمرده با حالت زار و نزار است .

 

22 این آیه مربوط به چیست ؟ « یا ایهاالذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم »( سوره انفال ، آیه 24 ) ای مردم ! ندای این پیغمبر را بپذیرید ، این پیغمبری که‏ شما را دعوت می‏کند به آن حقیقتی که شما را زنده می‏کند .   حیات اسلامی ، حیات تفکر اسلامی (طرز تفکر مسلمانان)

 

23 - خاصیت حیات چیست ؟ حیات یعنی چه ؟ حیات یعنی حقیقت مجهول الکنهی که دو خاصیت دارد ، یکی آگاهی و دیگری‏ جنبش . 

 

24 - قرآن در این آیه مردم جاهلیت را چه نامیده؟      اینها امواتند - انک لا تسمع الموتی ( سوره نمل ، آیه 80) ، و ما انت بمسمع من فی القبور »( سوره فاطر آیه 22 )

 

 25 تعبیر از منطق ماشین دودی چیست ؟ قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن‏ است مورد احترام است تا ساکت است مورد تعظیم و تبجیل است ، اما همینکه به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‏کند ، بلکه‏ سنگ است که بطرف او پرتاب می‏شود و این نشانه یک جامعه مرده است.

 

26 علائم جامعه زنده ؟                       الف تحرک      ب- همبستگی میان افراد         

 

27 -تعبیر رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در این سخن در مورد چیست ؟   « مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و الحمی » مثل مردم با ایمان ، آنهایی که زنده به ایمانند ،........ همبستگی میان افراد        

 

28 مصداق سخن بالای پیامبر کدام آیه است ؟ مصداق « یا ایها الذین‏ آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم »( سوره انفال آیه24 )

 

29 کدام نشانه از حیات در این سخن پیامبر است؟ « من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم »هر کسی که بشنود مردی استغاثه می‏کند و مسلمانان را به کمک می‏طلبد و او را اجابت نکند و جواب ندهد ، در منطق من او مسلمان‏ نیست. همبستگی و پیوستگی با برادران مسلمان

 

30- کتاب تفسیرالمیزان از کیست ؟                                 علامه طباطبایی                       

 

31 دو نکته در اربعین امام حسین (ع)؟            آمدن جابر به زیارت امام حسین (ع) - زیارت اربعین

 

32 - جریان ساختگی در روز بیستم ماه صفر بعداز جریان کربلا ؟ در این روز اسراء ، اهل بیت پیغمبر اکرم صلی الله‏ علیه وآله وسلم ، اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به کربلا می‏آیند.

 

33 علامات جامعه مرده ؟ الف - دروغ را می‏پذیرد اما راست را هرگز حاضر نیست بپذیرد ! ب- عدم تحرک و پویایی و حرکت ج کارشکنی و سنگ اندازی در کارها

 

34 - جابربن عبدالله انصاری در وقت وفات رسول اکرم صلی‏ الله علیه وآله وسلم تقریبا چندساله بود ؟      بیست و دو سه ساله

 

35 - جابربن عبدالله انصاری در سنه‏ 61 هجری چند ساله بود ؟        حدوداًهفتاد و چند ساله و در حدود 12 سال از اباعبدالله بزرگتر است در آخر عمر کور شده بود .

 

36 - جابربن عبدالله انصاری در زیارت امام حسین چه کرد ؟    با یک مرد محدث بزرگواری به نام عطیه عوفی آمد و قبل‏ از آنکه به سراغ تربت حسین علیه‏السلام برود ، رفت سراغ فرات ، غسل‏ زیارت کرد و از سعد که گیاهی خوشبو بوده و آن را خشک می‏کردند و بعدمی‏سائیدند و پودر می‏کردند و از آن به عنوان یک عطر و بوی خوش استفاده‏ می‏کردند ، خودش را خوشبو کرد عطیه می‏گوید وقتی که جابر از فرات بیرون‏ آمد گامها را آهسته برمی‏داشت و ذکر می گفت تا به نزدیکی قبر مقدس حسین بن علی علیه السلام رسید وقتی که‏ رسید دوبار یا سه بار فریاد کشید : حبیبی یا حسین ! دوستم ، حسین جان ! بعد گفت حبیب لایجیب حبیبه ؟ دوستی جواب دوستش را چرا نمی‏دهد ؟ من‏ جابر ، دوست تو هستم ، رفیق دیرین توام ، پیر غلام تو هستم ، چرا جواب‏ مرا نمی‏دهی ؟ بعد گفت عزیزم ، حسینم حق داری جواب دوستت را ندهی ، جواب پیر غلامت را ندهی ، من می‏دانم با رگهای گردن تو چه کردند ، من‏ می‏دانم سر مقدس تو از بدن مقدست جداست ، گفت و گفت تا افتاد و بیهوش شد وقتی که به هوش آمد سرش را برگرداند به این طرف و آن طرف و مثل کسی که با چشم باطن می‏بیند گفت : السلام علیکم ایتها الارواح التی‏ حلت بفناء الحسین سلام من بر شما مردانی که روح خودتان را فدای حسین‏ کردید .

 

37 وقتی جابر گفت : من شهادت‏ می‏دهم که ما هم با شما(امام حسین(ع)) در این کار شریک هستیم در برابر تعجب عطیه چه گفت ؟ اصلی در اسلام هست که من از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم فرمود هر کسی که واقعا از ته دل دوست‏ داشته باشد ، روحش هم آهنگ باشد ، در این عمل شریک است .

 

38 جوهر حیاتی یک مکتب چیست ؟                           طرز تفکری که مردم آن مکتب دارند.

 

39 - ما مسلمانان اگر بخواهیم طرز تفکر خودمان را تصحیح کنیم چه کنیم ؟   باید به سوابق و تاریخ و ریشه های آسیب دیدگی طرز تفکر اسلامی مراجعه کنیم.(از قرن دوم اسلام)

 

40 -از جمله آسیبهای قرون اولیه اسلامی چیست ؟ خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت‏ انسان است(رجوع از طرز تفکر واقع بینانه به خیالبافانه انسان به قرآن،سنت وروایات )

 

41 - تکیه گاه تعلیم و تربیت اسلامی چیست ؟                    عمل 

 

42 از نظر اسلام سرنوشت انسان را چه تشکیل می‏دهد ؟         عمل

 

43 - ناموس خلقت چیست ؟                   قرآن‏

 

44 تعبیر این آیات در مورد چیست ؟   « و ان لیس لللانسان الا ما سعی »( نجم 39)برای بشر جز آنچه که کوشش کرده است نیست « فمن یعمل مثقال ذرش خیرا یره و من یعمل مثقال ذرش شرا یره»( زلزال ) یعنی سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست

 

45 - چرا در صدر اسلام مسلمین آنقدر جنبش و جوشش داشتند؟    از اصول افکارشان همین بود سعادت بشر در گرو عمل‏ اوست.

 

46 - عمل یک مسلمان علاوه برعمل جوارح ،به چه چیزهایی بستگی دارد؟           نیت و ایمان صحیح

 

47 ریشه فکر خوار شمردن تأثیر عمل در سعادت‏ انسان را چه کسانی در اسلام ترویج کردند؟     امویها

 

48 - چرا فکر تحقیر عمل پیدا شد ؟ امویها حکومت ،قدرت و ثروت در اختیارشان بود و با تبلیغات وسیع بوسیله مزدورهائی ازعالم نماها که بگویند اساس ، ایمان است ، و ایمان‏ که درست شد عمل هر چه بود ، بود .

 

49 مرجئه که بودند؟ علم کلام نشان می‏دهد که فرقه ای در قرن دوم اسلامی پیدا شد که مرجئه می‏گفتند یکی از اصول‏ عقایدشان تحقیر عمل بود و خلفای اموی هم از اینها حمایت می‏کردند .

 

50-ایمان از نظر ائمه (ع) چیست ؟ « الایمان ، معرفة بالجنان و اقرار باللسان و عمل بالارکان ». ایمان با سه چیز محقق می‏شود : اعتقاد قلبی ، اقرار به زبان ، و عمل با اعضا و جوارح

 

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 5:1 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ