♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ سوالات کتاب احیاءتفکراسلامی 3 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 51 - اساساً فلسفه شهادت حسین بن علی علیه السلام چه بود؟          اسلام را در مرحله عمل زنده کند . « اشهد انک قد اقمت الصلوش و آتیت الزکاش و امرت بالمعروف و نهیت‏ عن المنکر و جاهدت فی الله حق جهاده » یعنی تو کشته شدی که اسلام‏ را در عمل زنده کنی .

 

52 کتابهای ابوالفرج اصفهانی   چیست ؟       آغانی یعنی اغنیه‏ ها - مقاتل الطالبین(مورد تاییداست)  

 

53 در مباحثه مرد شیعی و مرجئه ای (سعادت انسان در عمل) ، منظورمرد موسسیقیدان که گفت : اعلای شیعی و اسفلی مرجی‏ء از سر تا کمرم‏ شیعه و از کمر به پائین مرجی‏ء هستم " چیست ؟ فکرم شیعی است اما در عمل مرجی‏ء هستم .     

 

54 - تعبیر علی (ع) که بهشت را به " بها " می‏دهند چیست ؟          " ثمن " ، ثمن اعمال شما

 

55 - کدام قوم از نظر قرآن تفکر داشتند خدا به کار بد آنها کار ندارد ولی اگر کار خوب بکنم چند برابر جزای خوب می‏دهد؟ چرا؟ یهودیها - بود ، خود را نژاد ممتاز می دانستند.

 

56 آیه قرآن‏ در مورد تفکر یهود در مورد جهنم رفتن ؟              قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودش(بقره80 ) فرضا اگر به جهنم برویم ، بعد از چند روزی خلاص می‏شویم ، بهشت مال ماست

 

57 آیات ذیل مربوط به چیست ؟ « لیس بأمانیکم و لا امانی اهل الکتاب من یعمل سوء یجز به »(نساء123) نه مطلب آنطوری است که شما مسلمان ها آرزو کردید ( مخاطبش مسلمانهاست ) و آرزویش را در دلتان پروراندید ، و نه آنطوراست که اهل کتاب خیال کردند و آرزویش را در دلشان پروراندند خدا با هیچکس خویش و قومی ندارد ، « من یعمل سوء یجز به »( نساء123 ) هر کسی کار بد بکند خداوند به او کیفر خواهد داد. دم امتیاز برای مسلمانی ،مسیحی و یهودی در مدینه (عملشان را درست کنند.)

 

58 - حضرت رضا علیه السلام به برادرشان زیدبن موسی بن جعفر(زیدالنار) چه فرمودند ؟ آیا ما چون اهل بیت پیغمبر هستیم با خدا قوم و خویشی داریم ؟ بعد فرمود : ای زید اگر این جور باشد که تو می‏گوئی ، که ما چون اهل بیت پیغمبر هستیم اگر لغزشی هم بکنیم خدا ما را می‏بخشد ، ما تضمین شده و تأمین شده‏ هستیم ، اگر این مهملاتی که می‏بافی درست باشد ، تو از پدرت موسی بن جعفر افضل هستی برای اینکه تو هم تضمین شده ای ، تو هم می‏روی بهشت ، پدرت‏ موسی بن جعفر هم می‏رود بهشت ، اما پدرت یک عمر در دنیا عمل و کوشش‏ کرد و اجتهاد و عبادت نمود و تو یک عمر به بطالت گذراندی . آنجور که تو می‏گوئی لازمه اش این است که تو و پدرت موسی بن جعفر علیه‏ السلام هر دو در نزد خدا مقرب باشید ، پس تو از پدرت خیلی افضل هستی‏ چون او یک عمر عبادت کرد و تو بی‏عبادت به آنجا می‏رسی که پدرت رسیده‏ است .

 

59 نام راوی که در محضر امام رضا(ع) چه بود ؟          " وشاء " از روات و اهل کوفه بود.

 

60 در این آیه چه کسی به خدا خطاب می کند ؟ « رب ان ابنی من اهلی‏ و ان وعدک الحق »( (هود 45)         نوح علیه السلام

 

61 - آیه " انه لیس من اهلک ، انه عمل غیر صالح " خطاب به کیست ؟ این جزو خاندان تو نیست(خطاب به نوح ع )         خدایا این پسرم جزء خاندان من است ، او را ببخش .

 

62 بعضی در کوفه آیات فوق را چگونه معنی می کردند؟ نوح علیه السلام گفت خدایا این پسر من است ، او را بر من ببخش ، بعد آیه را به گونه ای مسخ کردند که معنایش این می‏شود که خدا گفت : ای نوح‏ ! تو اشتباه می‏کنی ، این پسر تو نیست ، اگر از نسل تو می‏بود ، به خاطر تو او را می‏بخشیدم (اهانت به مقام یک پیغمبر است )

 

63 طبق حدیث حضرت صادق علیه السلام: « اذا عرفت فاعمل ما شئت » ( 1 ) یعنی هر وقت معرفت به امامت درست‏ شد هر اندازه و هر چه می‏خواهی عمل کن    ) منظور چیست ؟ وقتی امام را شناختید و معرفت به امام پیدا کردید ، آنگاه هر چه دلتان می‏خواهد عمل‏ صالح انجام دهید ، برای اینکه امام را شناخته ای و می‏فهمی چه جور عمل‏ صالح انجام دهی (ولایت و مسئله‏ عمل)

 

64 - مسئله بست در اسلام چگونه است ؟              جزء موهومات و مطرود است.

 

65 دو چیزی که در نهج البلاغه تکرار شده است ؟         " تقوی " و " عمل "

 

66 پیامبر در قبال این آیه چه کرد ؟                     « و انذر عشیرتک الاقربین »( شعراء214) ) بنی‏هاشم را جمع کرد و فرمود : بنی‏هاشم ! بنی‏عبدالمطلب ! نبینم که در روز قیامت مردم دیگر بیایند درمحضر عدل پروردگار با توشه عمل صالح ولی شما بیائید و اتکالتان به من‏ باشد و بگوئید پیغمبر از ما است که این به حالتان فایده نخواهد بخشید)

 

67 - پیغمبر اکرم ( ص) به حضرت فاطمه در مورد عمل چه می‏گوید؟ « بضعة منی » ، او پاره جگر من است و می‏گوید : « یا فاطمة اعملی بنفسک »، دخترکم خودت برای خودت عمل کن « انی لا اغنی‏ عنک شیئا » من به درد تو نمی‏خورم ، از انتسابت با من کاری ساخته نیست‏ .

 

68 پیغام امام باقر(ع) برای شیعیان چیست ؟ « ابلغ‏ شیعتنا یا : ابلغوا شیعتنا »: از طرف ما به شیعیان ما ابلاغ‏ کنید که شیعه ما نیست مگر کسی که اهل ورع و پارسائی و تقوی و اهل اجتهاد باشد ( اجتهاد در اینجا یعنی کوشش ) ، اهل کوشش و فعالیت و عمل باشد )

 

69 نصیحت امام علی به مرد چه بود ؟ « لا تکن ممن یرجوا الاخرش بغیر عمل ، و یرجی التوبة بطول الامل ، یقول فی‏ الدنیا بقول الزاهدین ، و یعمل فیها بعمل الراغبین : " از کسانی مباش که امید به آخرت‏ می‏بندند ولی بدون عمل " ( این ، امید و رجاء کاذب است.)

 

70 تقسیم بندی قرآن در مورد مردم چیست ؟   « لینذر من کان حیا » (یس 70) مردم را به دو دسته تقسیم می‏کند : مردم‏ زنده و مردم مرده ( تفکر زنده و تفکر مرده)

 

71 - تعبیر قرآن از مردگی و زندگی چیست ؟ نورفطرت یا هسته حیات انسانی خاموش باشد (مردگی)   قرآن در زمین روحشان بذر می‏افشاند (زندگی)

 

 72 آیاتی که قرآن را عامل زندگی می داند؟ « او من کان‏میتا فأحییناه »(انعام122) آیا آن کسی که مرده ای بود ولی ما او را به‏ وسیله قرآن زنده کردیم « و جعلنا له نورا یمشی به فی الناس »( انعام122) وبرای او نوری قرار دادیم که به موجب آن نور در میان مردم راه می‏رود . آیا چنین‏ کسی « کمن مثله فی الظلمات لیس بخارج منها »( انعام122 ) ؟

 

 73 منظور این آیه چیست ؟ « یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم »(انفال24)      الف - تقسیم بندی مردم به دسته زندگان و دسته مردگان      

 

ب- قرآن عامل حیات و پیغمبر را محیی یعنی‏ حیاتبخش و زنده کننده معرفی کرده است .

 

74 - زندگی یعنی چه ؟                           بینائی و توانائی

 

75 - چرا به خداوند کلمه " حی " را اطلاق می‏کنیم؟                  « الله لا اله الاهو الحی القیوم »( بقره255 ) و یا : « هو الحی الذی لا یموت ». چون دانا و توانای مطلق است و آثار حیات بر وجود مقدس او بار می‏شود رأفت است‏ ، رحمت است ، رحیم و رحمن است.

 

76 آیا زندگی همان شرایط زندگی است ؟               نه ، زندگی ، بینائی به معنی دانائی و توانائی است.

 

77 - اسلام در مسئله عمل چه کوشش و سعی بلیغی دارد؟       درتعلیمات خود سرنوشت انسان را وابسته به عمل یاد دهد.

 

 78 - اعتماد بنفسی که اسلام در انسان بیدار می‏کند چیست ؟         امید انسان را از هر چه غیر عمل خودش‏ است ، از بین می‏برد و به هر چه انسان بخواهد امید ببندد از راه عمل خودش باید امید ببندد.

 

79 -     چگونه می توانید با پیغمبر اسلام و ائمه و...مرتبط باشید ؟                   از راه عمل‏

 

 80 این حدیث از کیست ؟ لا یستعن احدکم من غیره و لو بقضمة من سواک »، یعنی : هرگز از دیگران درکارها کمک نجوئید ولو برای یک امر کوچکی باشد ، ولو برای اینکه یک‏ مسواک از دیگران بخواهید . پیامبر (ص) در باره عمل

 

 81 - یکی از اصول تعلیمات اسلامی که تفکراسلامی را زنده می‏کند ؟             عمل و اتکاء به عمل است.

 

 82 - اخلاقیات و اصول تربیتی اسلامی چگونه تیغ دو دم است ؟                 مسائل اگر خوب و صحیح آموزش داده شود اثر بسیار عالی دارد ، ولی اگر یک ذره از مسیر خودش منحرف شود ، صددرصد اثرش معکوس‏ است .

 

83- توکل چگونه مفهومی دارد ؟ مفهومی زنده کننده و حماسی - قرآن می‏خواهد بشر را وادار به عمل کند و ترسها و بیم ها را از انسان بگیرد.

 

84 - توکل مسخ شده و وارونه چگونه است ؟ وقتی می‏خواهیم وظیفه را ازخودمان دور کنیم و آن را پشت سر بیندازیم آن وقت به توکل می‏چسبیم .

 

 85 - زهد منفی چیست ؟                 زاهد به کم قناعت می‏کند .

 

86 یکی از شرایط زاهد چیست ؟           در زندگی شخصی و فردی خودش طوری باشد که به کم بتواند قناعت کند.

 

87 - هر کس که به کم قناعت کرد او زاهد است ؟        خیر

 

88 - این آیه سخن چه کسی است ؟ و نتیجه گیری آن ؟ « اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم » (یوسف55) حضرت یوسف به عزیز مصر یوسف آن پست و مقام و هرچه را که می‏خواست ، برای هدفهای معنوی و الهی می‏خواست ، و این دیگر دنیا نیست ، عین آخرت است .

 

89 -مسئله ولایت از قبل جائر از نظر علمای اسلام ؟                       حرام است ، یعنی اگر حکومت‏ ظالمی باشد و کسی بخواهد از ناحیه این حکومت ظالم پست بگیرد عمل حرامی‏ مرتکب شده.

 

90 در چه صورت مسئله ولایت از قبل جائر مستحب یا واجب است؟              هدفش از گرفتن این پست خدمت باشد ، نجات دادن‏ مظلومان باشد ، نه تنها گناه نیست ، به فتوای بعضی از علماء ، مستحب ، و به فتوای بعضی دیگر واجب است .

 

91 - زهد ،چگونه قدرتی است ؟                قدرت روحی است نه ضعف اقتصادی

 

92 - اسلام طرفدار کدام دو قدرت است؟          قدرت روحی و قدرت اقتصادی

 

‏ 93 اسلام طرفدار قدرت روحی است یعنی چه ؟                   از ناحیه اخلاقی شما باید این قدر قوی و نیرومند باشید که به دنیا و مافیهایش اعتنا نداشته باشید ، بنده و اسیر دنیا نباشید .

 

 94 در بیان امیرالمؤمنین : « الزهد کله بین کلمتین من القرآن » زهد یعنی چه ؟ زهد را از جنبه قوت روحی تفسیر می‏کند ، می‏فرماید : خدا در قرآن بیان کرده « لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتیکم (حدید23 ) وقتی از ناحیه روحی به این مقام رسیدید که اگر تمام دنیا بشما رو بیاورد شادی زده و اسیر نمی‏شوید و اگر تمام دنیا را از شما بگیرند روحتان‏ شکست نمی‏خورد (در زهد واقعی)

 

 95 - اسلام طرفدار دو قوت است ، آن دو قوت چگونه باید باشند ؟ این دو قوت مربوط به مسئله زهد و دنیاست الف - از ناحیه روحی اینقدر ما باید قوی و نیرومند باشیم که مال و ثروت دنیا نتواند ما را بنده خودش قرار بدهد ،           ب - از نظر اقتصادی جمع آوری مال و ثروت را از طریق مشروع‏ و استفاده از این قدرت مادی و اقتصادی. 96 - این سخن علی (ع) چه نوع زهدی است ؟   « او ابیت مبطانا و حولی بطون قرثی ، و اکباد حری ، او اکون کما قال القائل : » آیا من با شکم سیر بخوابم ؟ در حالی که از اطراف من شکم گرسنه هست ؟ آیا من با شکم سیر بخوابم ؟ زهد از نوع همدردی

 

97 حضرت علی (ع) به چه کسی در نامه خود نوشتند: " نمی‏توانم با شکم سیر بخوابم"      عثمان بن حنیف انصاری که از جانب آن بزرگوار حاکم بصره بود نوشته است .

 

 98 - این حدیث از کیست و مضمون آن چیست ؟            حضرت علی (ع) -      نه تنها همسایه دیوار به دیوار را می‏گفت ، بلکه می‏گفت : « و لعل بالحجاز او الیمامة من لا طمع له فی القرص » ( 1 ) . شاید در حجاز گرسنه‏ ای باشد که این قرص نان گیرش نیاید ، شاید در یمامه زهد از نوع همدردی

 

 99 طبق آیه قرآن سفارش خدا به رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم درباره ایثار و گذشت و زهد و انسانیت چیست ؟ " میانه روی را از دست نده " . « و لا تجعل یدک مغلولة الی‏ عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا »(اسرا29)

 

 100 - معنی لغوی کلمه زهد چیست ؟           " بی میلی " ، " بی رغبتی "

 

 101 - اگرعرب کلمه زهد را در مورد بالخصوصی بکار ببرد معنی آن چیست ؟ فلان‏ شخص به فلان شی‏ء رغبتی ندارد زهد فیه .

 

 102 - آیا زهد یعنی بی‏رغبتی طبیعی ؟        خیر

 

 

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 5:2 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ