♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ سوالات احیای تفکراسلامی4 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

    103 - منظور از زاهد کیست ؟                       کسی که به حسب طبیعت و غریزه ، به لذت مادی‏ رغبت دارد ولی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد بخاطر هدفی صرف نظر می‏کند .

 

 104 - زهد به حسب عرف یعنی چه ؟               بی‏اعتنائی به امور مورد رغبت طبیعی

 

 105 تفکرات غلط در باره فلسفه زهد ؟ کار دین از کارهائی از قبیل تجارت و زراعت و صنعت جداست و هرکدام از آن به دنیائی جداگانه تعلق دارد کار دین عبادت است و کار دنیا کسب و تجارت و زراعت و صنعت و مدیریت . روآوردن از کار دنیا به کار آخرت

 

 106 - یک برداشت غلط از زهد ( زهد ی که در اسلام وجود ندارد) نام ببرید. اولاً اعتقادبه اینکه کار دنیا و کار آخرت از یکدیگر جداست‏ . بعضی کارها مربوط به دنیاست مانند کسب و تجارت و زراعت و صنعت و دنبال روزی و تحصیل مال رفتن دوماً انجام کارهایی که به زندگی دنیا بستگی ندارد و مربوط نیست ، یعنی تأثیر مثبت و مفیدی در زندگی دنیا ندارد اگر تأثیر مضر نداشته باشد ، اسم آنها عبادت است ، عبادت یعنی مثلا دعا خواندن ، روزه گرفتن ، ریاضت کشیدن در نتیجه زهد یعنی رها کردن زندگیدنیا برای اینکه انسان برای کارهای آخرت فراغت پیدا کند .

 

107 در تعریف بالا ، زهد از کدام ادیان است ؟     مفهوم مسیحی= ترک الدنیا للتخلی للعبادش ، یعنی‏ کار دنیا را رها کرد برای اینکه برای عبادت فراغت پیدا کند.(رهبانیت)

 

108 کدام کتاب زهد مسیحی را تعریف کرده ؟         کتاب المنجد در لغت عربی و به سبک دیکسیونرهای فرنگی است‏.

 

109 - المنجد از کیست ؟       کتاب لغت است به زبان عربی که به وسیله یکی از پدران‏ روحانی مسیحی لبنان که از آباء یسوعی و عرب است ، نوشته شده است .

 

110 رهبانیت از نظر پیامبر (ص) ؟     « لا رهبانیة فی الاسلام » رهبانیت و سیاحت امت من جهاد است

 

111 یک نمونه کلمه زهد در قرآن ؟          « و کانوا فیه من الزاهدین »( یوسف20 )

 

112 - برداشت غلط دیگر از زهد چیست ؟ همه کارهای دنیا را چون وظیفه است باید انجام بدهیم ، ولی حساب لذت دنیا از حساب لذت آخرت جداست‏ ، ما یا باید در دنیا لذت ببریم و از لذت آخرت محروم باشیم یا لذت‏ آخرت را به دست آوریم و خودمان را از لذت دنیا محروم کنیم. (کار دنیا وظیفه است ولی کوشش می‏کنیم در این دنیا لذت نبریم برای اینکه هر چه در این دنیا لذت ببریم از لذت آخرت‏ ما کاسته می‏شود . )

 

113 - آیا سخن ابوعلی سینا در نمط نهم " اشارات " می‏گوید : المعرض عن متاع الدنیا و طیباتها یسمی باسم‏ الزاهد یعنی به کسی که از لذت دنیا اعراض می‏کند برای اینکه به لذت‏ آخرت برسد ، اصطلاحا زاهد می‏گویند درست است ؟                         خیر

 

114 - آیا اصل معاوضه لذتها صحیح است ؟ آیا اسلام برای لذتها دو قلمرو قائل است ؟            خیر

 

115 - علی علیه السلام در نهج البلاغه در مورد متقین در استفاده نعمت دنیا و آخرت چه فرمودند؟ « ان المتقین ذهبوا بعاجل‏ الدنیا و آجل الاخرش ، سکنوا الدنیا بأفضل ماسکنت ، و اکلوها بأفضل ما اکلت » متقین و پرهیزکارانی در دنیا هستند که هم نعمت دنیا را برده‏اند و هم نعمت آخرت را در دنیا در بهترین مسکنها نشسته‏اند و بهترین‏ غذاها را خورده‏اند و در عین حال به نعمت عقبی هم رسیده‏اند .

 

116 - قرآن   در مورد لذت حرام چه می‏گوید ؟           « یحل لهم‏ الطیبات و یحرم علیهم الخبائث »(اعراف157) خوشی‏ای که برای بدن ، برای روح و جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه که پلید می‏باشد ، حرام‏ است « قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق (اعراف32) ) . بگو چه کسی حرام کرده است زیورهای خدا را که برای بشر آورده است ؟ چه کسی رزقهای پاکیزه را حرام کرده است ؟ « کلوا من طیبات ما رزقناکم »( طه81) از روزیهای پاک و پاکیزه ای که ما داده ایم بخورید.

 

117 - مفهوم واقعی زهد ومواردی که برای هدفها و منظورهائی توصیه شده است که انسان زهدبورزد ؟     توصیه شده که انسان لذت پرست نباشد ، خودش را در لذتهای دنیا غرق نکند، حتی اگر خودش را در لذتهای حلال هم غرق بکند ، کار حرامی نکرده است ، ولی اگر نکند یک کار اخلاقی بزرگ انجام داده است .

 

118 اسلام با چه کاری ولو از راه حلال موافق نیست ؟             لذت پرستی

 

119 - ، لذتی را که انسان برای خودش حلال و جایز است به دیگری می‏دهد ، نامش چیست ؟ ایثار می‏کند ، جود و بخشش می‏کند .

 

 120 - زهد عالی و صحیح چیست ؟   برای اینکه بتواند دیگران را در آسایش وارد کند لذت نمی‏برد برای اینکه به دیگران لذت برساند این ، ایثار است ، و آن زهدی است که علی بن ابیطالب دارد . نمی‏خورد ولی دور نمی‏ریزد زحمت‏ می‏کشد ، به دست می‏آورد ، ولی نمی‏خورد برای اینکه بخوراند ، نمی‏پوشد برای‏ اینکه دیگران را بپوشاند : « و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ، انما تطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا » (اسلام این گونه اعراض را که هدف انسانی دارد ، هدف معقول دارد می‏پذیرد) 

 

121 - قرآن درباره عده ای از اصحاب پیغمبر ، انصار و مؤمنینی که در مدینه بودند در باره ایثارشان چه می‏فرماید؟ « و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه »( حشر 9 ) . ولو اینکه خودشان در سختی به سر می‏برند ، در مشقت به سر می‏برند ، ولی برادران مسلمان خودشان‏ را بر خودشان مقدم می‏دارند.

 

   122 - فلسفه و اهداف زهد اسلامی ؟     (مهم )            ایثار همدردی - بخاطر آزادی و آزادگی

 

123 چرا بعضی از متفکرین خودکشی را وضع می کنند؟    می‏گویند چون‏ زندگی شر است و انسان هم شر است یک کار خیر بیشتر در جهان نیست و آن‏ پایان دادن به شر زندگی است .

 

 124 - حضرت علی علیه السلام وظیفه پیشوایان‏ امت را چه می‏داند؟    با دیگران حداقل همدردی و کمک روحی کنند.

 

 125 - حدیث حضرت علی ( ع ) در فلسفه زهد  چیست ؟ « ان الله جعلنی اماما لخلقه ، ففرض‏ علی التقدیر فی نفسی مطعمی و مشربی و ملبسی کضعفاء الناس ، کی یقتدی‏ الفقیر بفقری و لا یطغی الغنی غناه » . خدا مرا پیشوا قرار داده‏ است و من وظیفه خاصی دارم که در خوراک و پوشاک و در زندگیم مانند ضعیف ترین افراد امت باشم ، تا فقیر به این وسیله تسکین خاطری پیدا کند و غنی هم که مرا می‏بیند که در رأس اجتماع هستم غنایش او را طاغی و یاغی‏ نکند .  

 

126 - علی علیه السلام در جواب عاص بن زیاد که گفت لباس من که از لباس شما درشت نیست ....چه فرمودند؟ « ان الله تعالی فرض علی ائمة الحق ان یقدروا انفسهم بضعفة الناس کیلا یتبیغ بالفقیر فقره » ( 5 ) وظیفه پیشوایان و امامان و زمامداران امت‏ وظیفه دیگری است خداوند بر زمامداران حق واجب کرده است که زندگی‏ خودشان را در سطح پائین ترین افراد قرار بدهند ، چون چشم توده مردم به‏ آنهاست ، برای اینکه با آنها همدردی کرده باشند ، برای اینکه تسکینی‏ برای آنها به وجود آورند و یک کمک روحی به آنها کرده باشند.

 

 127 - قرآن کریم در سوره مبارکه ( هل اتی )با زبان بسیار رسایی چه کسی ستایش کرده است . ؟ و چرا؟ علی علیه السلام و خاندان پاکش‏ -   غذای خودشان را یک شب به یک فقیر ، یک شب به یک یتیم و شب دیگر به‏ یک اسیر ایثار کردند ، آنچنان عظمت و اهمیت داشت که سوره ای در این باره نازل شد : « و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ، انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزآء و لا شکورا »( دهر ) .

 

 128 آیه ذیل مربوط به چیست ؟ « و یؤثرون علی انفسهم و لو کان‏ بهم خصاصة »(حشر 9) از خود می‏کند و به دیگری می‏دهد و رضای خدا را در تراحم و تعاطف و خدمت به خلق تشخیص می‏دهد .

 

 129 - زهد به خاطر آزادی و آزادگی یعنی چه ؟               آزادی از بعضی قیود و عادات و دلبستگی ها

 

 130 نتیجه عادت و دلبستگی چیست ؟         عادت ، دلبستگی می‏آورد و دلبستگی ، اسارت

 

131 - فلسفه سبکبالی و سادگی در زندگی رهبران چیست ؟ زندگی پرتجمل با رهبری که لازمه آن سبکباری و سبکبالی و جنبش زیاد و آزادی و آزادگی است ، نمی‏سازد .

 

132 - در شرح حال رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم « کان‏ رسول الله خفیف المؤونة »(خفیف الموونه ) یعنی چه ؟    اولین چیزی که در سیره پیغمبر اکرم‏ صلی‏الله علیه وآله وسلم به چشم می‏خورد این است که مردی بود سبک خرج لباس و خوراکش و همچنین در نشست‏ و برخاست و مسافرت بسیار ساده بود .

 

133 - فلسفه زهد گاندی چه بود ؟ به ملت هند دستور می‏دهد که اگر می‏خواهید از چنگال استعمار رهائی پیدا کنید باید زاهد باشید ، یعنی یک زندگی ساده پیشه کن تا بتوانی آزاد شوی بعد که آزاد شدی‏ ، اگر می‏خواهی زندگیت را پر تجمل بکنی ، بکن .

134 - زهد و مقتضیات زمان یعنی چه ؟ در یک زمان برای انسان وظیفه است که زاهدانه زندگی کند و در یک زمان‏ دیگر نه ، مثال :زندگی پیغمبر اکرم (ص ) وحضرت امیر علیه السلام با زندگی ائمه بعدمثلا امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام اندکی تفاوت دارد.

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 5:41 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ