♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ ویژه نامه فرهنگ شهادت 1 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود ویژه نامه فرهنگ شهادت 1 (آسمانی های بیرجندی)

ویژه نامه آسمانی های بیرجندی شماره یک

 

 

شهید علی اخوت گیوشاد

تاریخ تولد  :1347
نام پدر :کلوخ محمد
تاریخ شهادت : 11/11/1361
محل تولد :خراسان /بیرجند
طول مدت حیات :14

محل شهادت :شوش دانیال

مزار شهید :گلزار شهدای بیرجند

علی اخوت گیوشاد فرزند کلوخ محمد، در سال 1347 در شهر بیرجند متولد شد. تحصیلاتش را تا پایان دوره راهنمایی در بیرجند ادامه داد. سپس به دلیل مشکلات مالی درس را رها کرد و در کوره‌های آجرپزی مشغول به کار شد. اخوت از حسن خلق و تقید کامل به فرایض دینی برخوردار بود و در مراسم مذهبی حضور چشمگیر داشت. در تظاهرات دوران انقلاب شرکت فعال داشت و با پخش اعلامیه و پوستر در میان مردم به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخت. با شروع جنگ به عضویت بسیج درآمد و پس از طی دوره آموزشی بسیج دانش‌آموزی، به جبهه رفت. سرانجام در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال 1361 در منطقه شوش دانیال بر اثر انفجار مین در سن 14 سالگی به فیض شهادت نایل آمد. پیکر پاک شهید پس از تشییع در مزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.


 

شهید ابراهیم اسپکی
   
تاریخ تولد :1339
نام پدر :رستم
تاریخ شهادت : 7/11/1366
محل تولد :خراسان /بیرجند /شهرستانک
طول مدت حیات :27

محل شهادت :ماووت

مزار شهید :گلزار شهدای بیرجند، قطعه دوم

ابراهیم اسپکی فرزند رستم در سال 1339 در روستای «شهرستانک» شهر خوسف از توابع شهرستان بیرجند متولد شد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را تا پنجم دبستان در روستا گذراند. او مقدمات علوم حوزوی را نیز فرا گرفت. سپس به کشاورزی و دامداری پرداخت و در ضمن کشاورزی کار نقاشی ساختمان را به خوبی فرا گرفت. در بیست سالگی ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو دختر و یک پسر است. از خدمت سربازی معاف شده بود، اما سخت به جنگ علیه دشمن متجاوز و خدمت در بسیج علاقمند بود. چنان که داوطلبانه از طریق بسیج به جبهه اعزام شد. فعالیت او در میدانهای نبرد بسیار چشمگیر بود. سرانجام پس از بیست و شش روز فعالیت خستگی‌ناپذیر در منطقه ماووت عراق، در تاریخ هفتم دیماه سال 1366 مورد اصابت تیرهای دشمن قرار گرفت و در سن 27 سالگی به دیدار معبود شتافت. پیکر پاک شهید پس از تشییع در قطعه دوم مزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.



شهید محمد استادی عیلکی

تاریخ تولد :1306
نام پدر :
تاریخ شهادت : 26/11/1365
محل تولد :خراسان /بیرجند (خوسف) /عیلکی
طول مدت حیات :59

محل شهادت :

مزار شهید :گلزار شهدای بیرجند

محمد استادی عیلکی، در سال 1306 در روستای «عیلکی» از توابع خوسف شهرستان بیرجند متولد شد. در خانواده‌ای سخت‌کوش و مؤمن و متعهد رشد کرد. کار در روستا از او مردی رنج‌کشیده و مقاوم ساخت. درجوانی به کار نجاری مشغول شد. از همان زمان به تقویت مبانی مذهبی و اخلاقی خود پرداخت. به طوری که مسجد خانه دوم او بود. در مراسم عزاداری نیز از خادمان مخلص به مسجد به حساب می‌آمد. در ماه مبارک رمضان از کارهای دنیوی می‌کاست و بیشتر به عبادت و دعا می‌پرداخت. او که هرگز از یاد خدا غافل نمی‌شد با وجود داشتن چهار فرزند، در بسیج ثبت نام کرد و به جبهه اعزام شد.خود را پیرو خط امام می‌دانست. سرانجام در تاریخ بیست و ششم دیماه سال 1365 در عملیات کربلای 5 در سن 59 سالگی به فیض شهادت نایل آمد. پیکر پاکش پس از تشییع در گلزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.



شهید جواد اسداللهی

تاریخ تولد :1341
نام پدر :علی
تاریخ شهادت : 22/4/1360
محل تولد :خراسان /بیرجند /چک نوزاد
طول مدت حیات :19

محل شهادت :مهران

مزار شهید :روستای سرچک نوزاد از توابع بیرجند

جواد اسداللهی فرزند علی در سال 1341 در روستای «چک نوزاد» از توابع شهرستان بیرجند در خانواده‌ای روحانی و متدین متولد شد. در 7 سالگی پدرش را از دست داد و تحت سرپرستی مادر که حافظ قرآن کریم و زنی بسیار مؤمن و انقلابی بود رشد کرد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را با موفقیت به پایان رسانید. چون خانواده‌اش، از نظر مالی در سختی بودند، عکاسی را فرا گرفت و به کار در این رشته مشغول شد. فعالیت سیاسی او با آغاز انقلاب شدت گرفت. اسداللهی در آغاز پیروزی انقلاب در تعطیل کردن مشروب فروشیها، فعالانه شرکت داشت و به همراه شهید سالاری علیه مجاهدین و نشریات آنها سخت فعالیت می‌کردند. همواره در مراسم مذهبی و نماز جمعه شرکت می‌کرد و دیگران را نیز به شرکت در آن تشویق می‌کرد. در سال 1360 دو مرتبه به جبهه اعزام شد تا این که در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان برابر با بیست و دوم تیرماه سال 1360 در منطقه مهران در سن 19 سالگی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. پیکر پاکش پس از تشییع در بیرجند به زادگاهش انتقال یافت و در روستای «چک» به خاک سپرده شد.



شهید علی اکبر اسراری

تاریخ تولد :1347
نام پدر :علی
تاریخ شهادت : 11/4/1364
محل تولد :خراسان /بیرجند /درح
طول مدت حیات :17

محل شهادت :ماووت

مزار شهید :روستای درح از توابع بیرجند

سید علی اکبر اسراری فرزند علی در سال 1347 در روستای «درح» از توابع شهرستان بیرجند متولد شد. تحصیلاتش را تا کلاس پنجم ابتدایی در زادگاهش سپری نمود. آنگاه در کنار خانواده اش به کار کشاورزی پرداخت. علی اکبر از ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام بود و انس فراوانی با قرآن داشت. از طریق بسیج سپاه پاسداران حدود 4 ماه در صحنه‌های نبرد با دشمنان جنگید. پس از آن به سربازی فراخوانده شد و در لشگر 5 نصر به عنوان خدمه توپ در خطوط مقدم جبهه مشغول خدمت شد. سرانجام در تاریخ یازدهم تیرماه سال 1364 در عملیات نصر4 منطقه عملیاتی ماووت در سن 17 سالگی بر اثر اصابت ترکش به فیض شهادت نایل گشت. پیکر پاک شهید پس از تشییع در شهرستان بیرجند به زادگاهش منتقل و به خاک سپرده شد.



شهید محمدعلی اسماعیلی
 
 
تاریخ تولد :1340
نام پدر :رجب
تاریخ شهادت : 10/6/1365
محل تولد :خراسان /بیرجند (خوسف) /پسته
طول مدت حیات :25

محل شهادت :حاج عمران

مزار شهید :گلزار شهدای بیرجند

محمد علی اسماعیلی، فرزند رجب، در سال 1340 در روستای «پسته» شهر خوسف بیرجند دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی را در شمس‌آباد و دوره راهنمایی را در شهرستان بیرجند گذراند. سپس وارد دبیرستان شهید بهشتی بیرجند شد و در رشته‌ی اقتصاد و بازرگانی دیپلم گرفت. شهید در دوران تحصیل، از طریق بسیج به جبهه اعزام شد. مدت سه ماه در جبهه‌ی سومار خدمت کرد و پس از بازگشت به ادامه تحصیل پرداخت. پس از اتمام تحصیل به صورت داوطلب وارد خدمت در سپاه پاسداران گردید. در تاریخ چهاردهم فروردین سال 1361 برای آموزش عازم مشهد شد و در پادگان امام رضا (ع) آموزش نظامی را طی نمود سپس به بیرجند بازگشت. از همان ابتدا در امور پشتیبانی و تدارکاتی مشغول به کار شد. پس از مدتی فعالیت در واحد تدارکات سپاه به درخواست خودش عازم جبهه شد و در واحد تدارکات لشکر 5 نصر مشغول به خدمت گردید. بعد از شرکت در چندین عملیات به بیرجند مراجعت نمود. محمدعلی اسماعیلی بار دیگر عازم جبهه‌ها شد. سرانجام در تاریخ دهم شهریورماه سال 1365 در منطقه حاج عمران منطقه عملیاتی کربلای 2 از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن 25 سالگی به فیض شهادت نایل گشت. پیکر پاک شهید پس از 9 ماه از منطقه کوهستانی حاج عمران به بیرجند انتقال یافت و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد. از شهید محمدعلی اسماعیلی یک فرزند پسر به یادگار باقی مانده است.



شهید حبیب الله افروز
 
 
تاریخ تولد :1347
نام پدر :اسماعیل
تاریخ شهادت : 24/1/1367
محل تولد :خراسان /بیرجند /پیوند سفلی
طول مدت حیات :20

محل شهادت :ماووت

مزار شهید :مزار شهدای مود

حبیب الله افروز فرزند اسماعیل سال 1347 در روستای «پیوند سفلی» از دهستان «مود» شهرستان بیرجند، در خانواده‌ای کشاورز دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی را در همان روستا و دوره راهنمایی را در مود گذراند. سپس به دلیل علاقه زیادی که به کشاورزی داشت برای ادامه تحصیل راهی مرکز آموزش کشاورزی «محمدیه» بیرجند گردید. وی در کنار درس به کار کشاروزی پرداخت. از آنجایی که ارادت خاصی به اسلام، ائمه اطهار (ع) و انقلاب اسلامی داشت همیشه در مراسم دعا و مجالس عزاداری ائمه (ع) شرکت می‌کرد. حضور در این مجالس در تکوین روحیه مبارزه جویی و شهادت وی بسیار مؤثر بود. او برای گذراندن خدمت سربازی به جمع لشگریان اسلام پیوست و به مناطق جنگی اعزام شد. سرانجام در تاریخ 24/1/1367 در منطقه ماووت بر اثر اصابت ترکش خمپاره در سن 20 سالگی به درجه شهادت نایل آمد. پیکر پاک شهید پس از تشییع در بیرجند و مود در مزار شهدای مود به خاک سپرده شد.






تاریخ : جمعه 93/3/30 | 5:36 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ