♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ اردیبهشت 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امروزه به دنبال گسترش جریان اسلام گرایی در سرتاسر جهان ، هجوم فرهنگی دشمنان به مرزهای فکری و عقیدتی شیعه و جهان اسلام گسترش یافته برای مقابله با این تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی، وجود جهاد فرهنگی مورد نیاز بوده و بیداری اسلامی، تقویت ایمان مردم ایران و افشای توطئه‌های دشمنان از نیاز‌های مستمر ایران و جهان اسلام برای مقابله با این توطئه‌ها است.

امروز جهاد فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی و ترفندهای دشمنان باید به عنوان یک اصل مهم مطرح باشد. و برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، مهمترین چیز حفظ روحیه جهادگری است. 

با تمسّک به فرهنگ غنی اسلامی و ملّی این مرز و بوم و استفاده کارآمد از همه امکانات ، به ویژه دستگاه‏های فرهنگی‏ و بسیج همه اقشار مردم  و براساس برنامه ‏ای دقیق و حساب شده، می توان پیروزی جامعه اسلامی را بدست آورد.

بر این اساس، مهم‏ترین راه‏های کارهای موثر در مقابله با تهاجم فرهنگی ، عبارتند از:

1. حفظ و تعمیق ارزش‏های اسلامی و ملّی از طریق فرآیند صحیح جامعه‏ پذیری و عوامل آن؛ (مانند خانواده، مدرسه، رسانه‏ ها و....) و نیز آگاه نمودن جوانان با پیشینه‏ های درخشان تمدنّ اسلامی و دستاوردهای مادی و معنوی عظیم انقلاب اسلامی.

2. تحققّ حیات طیبه اسلامی و حفظ ارزش‏های انقلابی، استقرار عدالت اجتماعی و قسط اسلامی، تأمین رفاه و امنیت برای مردم در سایه ایمان به خداوند و حاکمیت ارزش‏های الهی.

3. هوشیاری و بیداری در مقابل انحراف معنوی جامعه اسلامی.

4. احیای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر که یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن حفظ و بقای فرایض و ارزش‏های الهی است.

5. ایجاد باور عمیق، ریشه ‏دار، عقلانی و مبتنی بر نظام ارزشی اسلام در مدیران جامعه؛ یعنی، کسانی که در دستگاه‏های رسمی قانونی، به ویژه فرهنگی، نقش ایفا می‏کنند.

6. تلاش و تدبیر جدی و گسترده برای تثبیت نظام ارزشی مطلوب در بخش‏های مختلف جامعه (اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...).
7. تبلور و تجلّی این نظام ارزشی در رفتار حقیقی و حقوقی مدیران ساختار کلان کشور و برنامه ‏های اجرایی.






تاریخ : جمعه 93/2/26 | 11:59 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

ایمان و اخلاص دو شرط جهاد فرهنگى می باشند ؛ حرکت‏هایى که از روى ایمان باشد نتایج‏ بهترى دارد و نه تنها اقدام همراه با ایمان نتیجه و تاثیر طبیعى‏ اش بیشتر است‏ بلکه ما نیازمندبه مدد الهى هستیم، چون دین ما حق است.

اگر در این راه اخلاص داشته باشیم، اخلاص یک شخص مستضعف و ناآگاه و گمراه نیست‏ بلکه اخلاص کسى است که از روى بصیرت حقیقت را تشخیص داده و در راه آن فداکارى مى‏ کند. چنین کسى قطعا مورد عنایت‏ خاص ولى عصر (عج) و مشمول مددهاى غیبى الهى خواهد بود.

همه مى ‏دانند که در جنگ هشت‏ ساله بزرگ‏ترین عامل پیروزى مددهاى الهى و شرط آن مددها، تلاش خالصانه و مخلصانه بسیجى‏ ها بود. در عرصه نبرد فرهنگى نیز همین اصل حاکم است.

در جهاد فرهنگى هم درست است که ما ابزار آموزش و تبلیغات و وسایل بیگانگان و دشمنان اسلام را نداریم ولى چیزى داریم که بر همه آن‏ها غالب است. اگر با ایمان و اخلاص کار کنیم خداى آن جبهه در این جبهه هم هست. آن خدایى که بسیجیان ما را در هشت ‏سال دفاع مقدس یارى کرد امروز مى‏ تواند سربازان امام زمان (عج) را در جهاد فرهنگى یارى کند.


همچنین جهاد فرهنگی نیازمند بصیرت دینی، حسن معاشرت، رفتار انسانی، نظم، تنوع، جذابیت و علمی بودن ، استفاده بهینه از مناسب ترین امکانات تبلیغی روز و توجه خاص به الگوهای کاملاً دینی در تنظیم برنامه ها و رفتارها می باشد. جهاد فرهنگی نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی و به عبارتی مهندسی فرهنگی بوده و برای اجرای آن به مشارکت دستگاه‌های دولتی و آحاد مردم نیاز است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ارتباطات این امر تحقق‌یافتنی است.






تاریخ : جمعه 93/2/26 | 11:47 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

اساس شـخـصـیـت فـرد و جـامعه بر مسائل فرهنگى و اعتقادى مبتنی است . و جـهـاد فـرهـنـگـى سـعـى و تـلاش بـراى تـبـیـیـن ، تـفـهـیـم و تـرویـج عـقـاید صحیح و ابـطـال عـقـایـد بـاطـل در جـامـعـه می باشد که مـصـلحان با روشنگرى و مجاهدت علمى و فرهنگى زیربناى فرهنگ و اعتقادات جاهلانه و خرافى را از بین بـرده و معارف حیات بخش تـوحـیدی و فرهنگ صحیح اسلامی را را به جامعه می رسانند.

 ابتدا بایدبا فرهنگ جاهلى مبارزه کرد و با ارائه فرهنگ ناب الهى و اسلامى ، آن را به قهقرا فرستاد و نیز علیه کسانى که آگاهانه فـرهـنـگ جـاهلى پاى مى فشرند و نمى گذارند آب حیات بخش فرهنگ ناب الهى جهان هاى تشنه و سـراب دیـده را سیراب کند، جنگید و آنان را از میان برداشت البته جهاد فرهنگى یک جهاد مستمر است و ایجاد حفظ و ماندگارى احکام الهى به آن بستگى دارد.


 جهاد فرهنگى مقدّم بر جهاد نظامى بوده و اهمیت زیر بنایی و به سزائی برخوردار می باشد. چنانکه پیامبر اکرم (ص ) در آغاز رسالتش قبل از اینکه به او و پیروانش اجازه دفاع و جهاد نظامى داده شـود، مـاءمـور بـه جهاد فرهنگى مى گردد؛ قرآن به عنوان کتاب جهاد فرهنگى بر قلب مبارک ایشان نازل مى گردد : «وَ جاهَدْهُمْ بِهِ جَهاداً کَبیراً ؛ و به وسیله قرآن با آنان مبارزه کن مبارزه بزرگى .»( سوره فرقان ، آیه 52.)


فـضـیـلت ایـن جـهـاد از جـهـاد نـظامى نیز بیشتر و والاتر است ؛ چون مجاهدان فرهنگى هستند که مجاهدان نظامى را مى پرورانند. این مجاهدان ، فقیهان و دانشمندان الهى اند که با تبیین و تبلیغ عقاید، اخلاق و احکام توحیدى مجاهد مى پرورانند از این روست که ارزش مجاهدان این صحنه بسى والاتـر و بـالاتـر از مـجـاهـدان دیـگـر صحنه ها و از جمله مجاهدان نظامى است که خود برتر از دیگر مجاهدان هستند.


 امامان معصوم (ع) اهمیت بسیار زیادی به جهاد فرهنگی مبذول می داشتند . شهید مطهری در این‏ باره می‏ گوید:« ائمه اطهار علیهم السلام در هرزمانی مصلحت اسلام ‏و مسلمین را در نظر می‏ گرفتند و چون دوره‏ ها و زمان‏ ها و مقتضیات‏ زمان و مکان تغییر می‏ کرد، خواه و ناخواه همان طور رفتارمی‏ کردند که مصالح اسلامی اقتضا می‏ کرد و در هر زمان جبهه‏ ای مخصوص‏ و شکلی نو از جهاد به وجود می‏ آمد و آن‏ها با بصیرت کامل آن‏ جبهه‏ ها را تشخیص می‏دادند.» (بیست گفتار،شهید مرتضی مطهری، ص‏159)






تاریخ : جمعه 93/2/26 | 11:43 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >

میدان داران فرهنگ