موسم حج علاوه بر امور معنوی، یکی از مناسب ترین ایام برای مبادله فرهنگی و انتقال ارزشها در بین مسلمین جهان است و آثار و برکاتی از این راه نصیب اسلام و مسلمین میگردد، و سبب رشد و شکوفائی زائران خانه خدا را فراهم مینماید.
از سوی دیگر، در حج آموزش عملی فرهنگ برابری و مساوات و اخوت و تعاون و طرد هرگونه تفرق و نفاق داده میشود; یعنی به حاجی می آموزند که علی رغم تفاوتهایشان در رنگ و پوست و نژاد و زبان و مقام و ثروت، همه در نزد خداوند مساوی هستند. خطبه های پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در حجةالوداع شاهد روشن و واضح بر این مدعاست که فرمود: از نظر اسلام همه مردم با همه برابرند; عرب بر عجم و عجم بر عرب هیچ فضیلتی ندارد، مگر به ملاک تقوی. . . مسلمان برادر مسلمان است.
و در یک کلمه، بزرگترین و مهمترین فرهنگی که در ایام حج به حاجی منتقل میگردد، فرهنگ توحید خالص ابراهیمی محمدی صلی الله علیه وآله است.
چه چیزی بالاتر و مهمتر از فرهنگ جامعه که قوام و حیات جامعه در گرو فرهنگ آن جامعه است. چه منافعی عزیزتر و با ارزشتر از منافع فرهنگی، عقیدتی، بلکه آن منافعی که اولا و با لذات با این فریضه الهی و امکنه مقدس تناسب دارد. همه ایمان و ارزشهای الهی است. که شاهد قوی و گویای آن این است که بعد فرهنگی در جوامع روائی به عنوان یکی از مهمترین علل و فلسفه های حج مطرح شده است.
از سوی دیگر، ایام حج فرصتی است بسیار مناسب برای تبلیغ فرهنگ اصیل اسلام، در میان قشر وسیع و قابل توجهی از مسلمین که از اطراف و اکناف عالم در این نقطه اجتماع کرده اند. و اصولا از مقدمات اولیه حج تعلم بسیاری از مسائل اسلامی است که به نوبه خود به علماء متعهد اسلام امکان میدهد تا از استقبال مردم برای تعلیم و ارشاد و نشر فرهنگ غنی اسلام استغناء نمایند.
حج در واقع آموزشگاهی است که هر سال دایر می گردد و مؤسس آن خداوند منان و اساتید آن انبیاء و ائمه معصومین و علماء متعهد اسلام هستند که معارف اصیل و ناب را به کام تشنگانی که از سراسر عالم در این مکان گردهم آمده اند، می ریزند.
بنابراین، ایام حج فرصت بسیار مناسب و استثنایی برای تبلیغ و نشر فرهنگ اصیل اسلام در میان قشر وسیع و قابل توجهی از مسلمین است هم تبلیغ قولی است و هم عملی و هم بررسی مسائل مختلف اسلامی توسط برجسته ترین افراد از نظر علم و تقوی، و هم مبارزه با ریشه های فرهنگ ضدتوحیدی و استعماری و هم خنثی کردن هرگونه توطئه و نقشه های شوم بر علیه اسلام ناب محمدی است. همچنانکه پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در جریان فتح مکه و حجةالوداع فرهنگ جاهلیت را عملا و قولا ریشه کن نمود.
نکته دیگری که در بعد فرهنگی حج نمایان است، مسئله پیام رسانی است. حاجی و زائر خانه خدا، علاوه بر اینکه معارف اصیل اسلام و آیات روشن الهی را مشاهده و پیام را دریافت میکند ،باید این پیام را به عنوان ره توشه حج با خود به همراه برده و در محیط و شهر و آبادی خود نشر دهند.
همچنانکه علی بن موسی الرضاعلیه السلام در ضمن بیان علل و فلسفه حج فرمودند: در حج، تفقه و آشنایی با دین و گسترش فرهنگ اهل بیت به تمام نقاط جهان نهفته است: "مع مافیه من التفقه و نقل الاخبار الی کل صفغ و ناحیة"
یعنی در حج هم پیام گیری است هم پیام رسانی و در واقع بهترین و مؤثرترین رسانه گروهی جامعه اسلامی است. نعمت به رهبرداری از معارف و فرهنگ ناب محمدی در مراسم حج اختصاص به مسلمین که توفیق حضور دارند ندارد بلکه آنها موظفند این فرهنگ را به عنوان بهترین سوغاتی با خود برده و در منطقه خود نشر دهند و بدین وسیله نقش فرهنگی حج با توجه به تکرار آن در هر سال، ابعاد گسترده تری پیدا می کند و در نهایت عامل قوی برای تقویت دین و ضامنی جاودانه برای فرهنگ اصیل اسلام خواهد بود .
بنابراین، یکی از اهداف و ابعاد عالیه حج، آشنایی بیشتر و عمیق تر مردم با مسائل اسلامی و انتقال اخبار و پیام های حج به سراسر عالم است. حج آموزش چند روزه است برای آماده سازی فرد در پهنه زندگی، حج تابلویی از تمام فداکاریهای قهرمان توحید و پیامبراکرم صلی الله علیه وآله است که با دیدن صحنه و امکنه تبلیغ می شوند، پیام میگیرند، سپس به سراسر عالم نشر می دهند حج یک دانشگاه و دانشسرای عالی فرهنگی است که فرهنگ خودسازی، امنیت، عدالت اجتماعی، ایثار، مقاومت، نظم و انضباط، اتحاد و مساوات و. . . به حاجی تعلیم داده میشود.
حضرت امام خمینی قدس سره احیاگر حج ابراهیمی درباره بعد فرهنگی حج فرمودند: «حج کانون معارف الهی است. حج بسان قرآن است که همه از آن بهرهمند میگردند ولی اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اسلامی اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرو رفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند از صدف این دریای گوهرهای هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معرفت آن تا ابد سیراب خواهند گشت ولی چه باید کرد و این غم بزرگ را به کجا باید برد که حج بسان قرآن مهجور گردیده است و به همان اندازهای که آن کتاب زندگی و کمال و جمال در حجابهای خود ساخته ما پنهان شده است و این گنجینه اسرار آفرینش در دل خروارها خاک کج فکریهای ما دفن و پنهان گردیده است. . . »