♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ بانکداری اسلامی واقتصادمقاومتی - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد فعال و مقاوم است با رویکرد تعاملی که از تمامی ظرفیت های محیطی جامعه برای استقرار آن استفاده می کند. در این میان بانک اسلامی می تواند با ظرفیت بالقوه و بالفعل خود بستر ساز اقتصاد مقاومتی شود .

نخستین گام دراجرای دقیق قانون بانکداری اسلامی بدون ربا، ایجاد فرهنگ‌سازی لازم و آگاهی جامعه از نوع شیوه عملکرد این نوع بانکداری است.

چنانچه بخواهیم قانون بانکداری اسلامی بدون ربا دقیقا در کشور اجرا شود، سطح نظارت بانک مرکزی و شعب بانک‌های کشور باید به شدت تقویت شود و ضابطان و ناظران به طور گسترده، محسوس و نامحسوس عملکرد بانک‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهند .

به هر حال نظارت شدید به عنوان یک فاکتور بسیار مهم و کلیدی در عملکرد صحیح فعالیت بانک ها موثر بوده چرا که مولا علی(ع) نیز در زمان خلافت از «عیون» و نظارت بر رفتارها و نظارت‌ دقیق تاکید داشته‌اند.

به هر حال بانک وجه تمایز خاصی با دیگر دستگاه‌ها دارد زیرا این بنگاه اقتصادی مهم امانتدار مردم محسوب شده و چنانچه این سیستم به هر نحوی دچار مشکل یا تهدید شود، اعتماد عمومی نسبت به عملکرد بانکها سلب می شود.

علاوه بر نظارت شدید ضابطان و ناظران بانک مرکزی بر شیوه عملکرد بانک‌ها، انتخاب و انتصاب مدیران بانکی نیز در جایگاه این بنگاه مهم اقتصادی نقش اساسی وتاثیر بسیار بالایی چه در سلامت و پیشرفت و چه در ایجاد تخلف و اختلاس دارد، زیرا فردی که مس?ولیت‌پذیر اداره بانک است باید از تجربه کافی، علم، تخصص و دانش لازم بانکداری برخوردار باشد.

اقدام بانک مرکزی در ارزیابی مدیران بانکی و نحوه تجربه کار آنها که هر مدیر بانکی باید دست‌کم 10 سال تجربه فعالیت بانکی داشته باشد گامی مطلوب وضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، زیرا با انتخاب مدیران کاردان، متخصص و متعهد هیچ ترفندی نمی تواند میزان فعالیت آنها را زیر سوال ببرد.

اینکه عملکرد بانک‌های کشور در به‌کارگیری اصول و مقررات اسلامی بدون ربا آنطور که باید باشد نیست بی شک نشان از وجود خلأهایی دارد که باید این خلأها و کاستی‌ها در این سیستم شناسایی و یا آسیب‌شناسی شوند تا تحول خاصی در ساختار نظام بانکی کشور به وجود آید.

 






تاریخ : دوشنبه 93/4/9 | 10:50 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ