♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ ترویج فرهنگ زکات - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 با اجرای برنامه های متنوع به ویژه در روستاهای استان، هرساله شاهد رشد پرداخت زکات توسط اقشار مختلف هستیم.

  ترویج فرهنگ زکات، ترویج شعائر دینی در جامعه اسلامی است.پرداخت زکات یک حکم الهی و از واجبات دینی ماست و می توان با پرداخت آن ، زمینه رشد اقتصادی و اجتماعی را در جامعه فراهم کرد.

جو فرهنگی ناشی از اجرای این فریضه الهی در جامعه تقویت بنیه اعتقادی را در بین آحاد مردم جامعه موجب می شود.

 هر چقدر مردم برای ادای حقوق الهی از هم پیشی بگیرند رونق و شکوفایی جامعه اسلامی افزایش می یابد.

اسلام احکام بسیاری در حوزه اقتصادی دارد که با توجه به این احکام زمینه کاهش فقر در جامعه به وجود آمده و عدالت اجتماعی تحقق می یابد.

خانواده رکن اصلی جامعه هستند که رعایت فرهنگ ناب اسلامی به ویژه در حوزه اقتصادی می تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را کاهش دهد.

علاوه بر آن دیگر دستگاههای اجرایی نیز می توانند با پیشگام شدن در جهت اجرای هرچه بهتر احکام الهی ، در اعتلای معنوی جامعه موثر باشند.
زکات سبب توسعه و پیشرفت ، رفاه و آسایش شده و رفع چالش های اقتصادی و فرهنگی در جامعه را در پی دارد.

آگاهی بخشیدن به جامعه در مورد فریضه زکات نیازمند همت و تلاش شبانه روزی فعالان فرهنگی و جامعه روحانیت  است.

 اطلاع رسانی بهتر در مورد مزایای پرداخت زکات در جوامع اسلامی از سوی فعالان فرهنگی، رسانه های جمعی و تریبون مساجد را بسیار ضروری است.

 از آنجایی که از فقر به عنوان مرگ بزرگ یاد می شود با ترویج فریضه زکات می توان این مصیبت بزرگ را در جامعه اسلامی حذف کرد.

زکات از امور مهم اسلامی است که موجب نعمت در رزق حلال و برکت در مال می شود و کشاورزان با پرداخت آن ضمن بیمه کردن اموال خود از ثواب الهی برخوردار می شوند.

ترویج فرهنگ زکات موجب فقر زدایی در جامعه نیز می شود و از محل آن نیز بسیاری از مشکلات فقرا را برطرف کرد.


رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما با ساخت برنامه های متعدد توانسته است در آشنایی مردم با زکات و ترویج گسترش آن و استقبال مردم و کشاورزان از این فریضه نقش موثری ایفا کند.
 با توجه به این رشدی که در جمع‌آوری زکات مشاهده می‌شود باید با استفاده از ایجاد هماهنگی‌های لازم در حوزه مدیریتی، این مبالغ را به خوبی مدیریت کرده و هزینه کنیم.

 با ایجاد هماهنگی‌های لازم با معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و مدیریت امور روستایی می‌توان مبالغ حاصل از جمع‌آوری زکات را با اعتباراتی که در قالب ارزش افزوده در روستاها توزیع می‌شود، تلفیق کرده و پروژه‌های ماندگاری را در روستاها اجرا کرد.

انجام چنین اقداماتی می‌تواند در راستای تشویق مردم به پرداخت زکات موثر باشد زیرا با این روش مردم شاهد صرف مبالغ حاصل از جمع‌آوری زکات بوده و تمایل بیشتری نسبت به پرداخت زکات پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راهکارهای تشویق مردم به پرداخت زکات استفاده از سیاست‌های تشویقی است که از این طریق نیز می‌توان روستائیان را نسبت به پرداخت زکات تشویق کرد.

باید در بین مردم تبیین شود که جامعه اسلامی با پرداخت زکات و ترویج امر الهی می تواند در رفع مشکلات نیازمندان، عمران و آبادانی مناطق محروم  گام‌های مثبتی بردارد.

باید از تجربیات افرادی که زکات اموال خود را پرداخت می‌کنند، برای ترویج فرهنگ زکات در جامعه بیشتر استفاده شود.

تهیه فیلم و تدوین کتاب از تجربیات افرادی که اثرات و برکات پرداخت زکات را در زندگی خود به وضوح مشاهده کرده‌اند و توزیع آن در بین مردم قطع‌یقین گام موثری در راستای ترویج فرهنگ زکات است.

تاکنون در زمینه جمع‌آوری زکات در جامعه اقدامات خوبی صورت گرفته است که باید از این تجربیات برای ترویج فرهنگ خمس در بین مردم استفاده شود

در تعالیم و آموزه‌های قرآنی و اسلامی نسبت به پیوند محکم انسان‌ها با خداوند متعال تأکید فراوانی شده است و بهترین راه برای ایجاد این پیوند الهی اقامه نماز است که در صدر تمام عبادات قرار گرفته است که اگر این ارتباط الهی بشر با خداوند متعال وجود نداشته باشد، قطع‌ یقین در آن دین هیچ خیری نیست.

پس از نماز توصیه‌های موکدی در خصوص پرداخت زکات و خمس به مسلمانان شده است که این موارد نیز از نمادهای اقتصادی ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است.

باید از دست‌اندرکاران جمع‌آوری زکات در استان تقدیر کرد زیرا با برنامه‌ریزی منسجم موفق شدند فرهنگ پرداخت زکات را که تا حدودی مغفول واقع شده بود، احیا کنند.

تاکنون اقدامات خوبی در راستای ترویج فرهنگ پرداخت زکات در استانها صورت گرفته که با توجه به مغفول ماندن بحث خمس در استانها بهتر است از تجربیاتی که در زمینه جمع‌آوری زکات کسب شده است، در ایجاد فرهنگ لازم برای جمع‌آوری خمس در جامعه نیز استفاده شود.

با توجه به تأکیداتی که در قرآن کریم و دین مبین اسلام نسبت به پرداخت خمس شده است، باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه در جامعه صورت گیرد تا مردم با آگاهی از شرایط پرداخت خمس نسبت به این مهم اقدام کنند.

دشمنان با بیان مطالب مختلف و شبهه‌افکنی در احکام دینی اسلام به ویژه در خمس و زکات می‌خواهند مردم را نسبت به این مسائل بی‌توجه کنند.

با وجود تبلیغات سوء دشمنان نسبت به مسائل دینی مشاهده می‌شود که ملت با بصیرت ایران به تبلیغات آنان توجه نکرده و همواره سعی دارند در راستای اجرای احکام الهی در جامعه تلاش کنند.







تاریخ : جمعه 93/4/13 | 4:34 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

میدان داران فرهنگ