برای زنان و مردان ایرانی مقوله کشف حجاب یکی از غیر قابل تصورترین مسائل زندگی خود بود و نمی توانستند به این راحتی با این مقوله کنار بیایند به همین جهت زمینه سازی ها بیشتر در حطیه روانشناسی افراد حرکت می کرد.
از جمله این مسائل ایجاد شعارهایی مبنی بر اینکه این کار در راستای امنیت بیشتر زنان است که در نتیجه توسعه کشور به وجود می آید و این خود اقدامی است در جهت امنیت و آسایش مردم ایران.
به موضوع کشف حجاب و سیاستهای ضددینیِ پهلوی اول فراوان پرداخته شده است، اما در این مقاله هدف ما بررسی جنبهای خاص از این موضوع است. توضیح اینکه یکی از جنبههایی که در تشریح واقعهی کشف حجاب کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است، ترس و تشویش عمیقی بود که دیکتاتوری پهلوی اول از واکنش مردم و جامعه داشت.
عمدهی بررسیها در این موضوع، اجرای این سیاست را در چارچوب سیاستهای فرهنگیِ استعماری همزمان در افغانستان، ایران، ترکیه و مصر تحلیل کردهاند که رضاخان نیز فارغ از هرگونه ملاحظه و نگرانی و بهشکلی خشونتبار، آن را به اجرا درآورده است. این نگاه و توصیف اگر چه بخش عمدهای از واقعیت تاریخی را نشان میدهد، اما وقتی میتواند تصویر کاملتری از ماجرا ارائه دهد که ترس و اضطراب رضاخان و دستگاه دیکتاتوری وی و همینطور تدابیری که برای مدیریت این سیاست در نظر گرفته شده بود را مورد توجه قرار دهد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931017001361#sthash.aN5UlYWs.dpuf
به موضوع کشف حجاب و سیاستهای ضددینیِ پهلوی اول فراوان پرداخته شده است، اما در این مقاله هدف ما بررسی جنبهای خاص از این موضوع است. توضیح اینکه یکی از جنبههایی که در تشریح واقعهی کشف حجاب کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است، ترس و تشویش عمیقی بود که دیکتاتوری پهلوی اول از واکنش مردم و جامعه داشت.
عمدهی بررسیها در این موضوع، اجرای این سیاست را در چارچوب سیاستهای فرهنگیِ استعماری همزمان در افغانستان، ایران، ترکیه و مصر تحلیل کردهاند که رضاخان نیز فارغ از هرگونه ملاحظه و نگرانی و بهشکلی خشونتبار، آن را به اجرا درآورده است. این نگاه و توصیف اگر چه بخش عمدهای از واقعیت تاریخی را نشان میدهد، اما وقتی میتواند تصویر کاملتری از ماجرا ارائه دهد که ترس و اضطراب رضاخان و دستگاه دیکتاتوری وی و همینطور تدابیری که برای مدیریت این سیاست در نظر گرفته شده بود را مورد توجه قرار دهد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931017001361#sthash.aN5UlYWs.dpuf
به موضوع کشف حجاب و سیاستهای ضددینیِ پهلوی اول فراوان پرداخته شده است، اما در این مقاله هدف ما بررسی جنبهای خاص از این موضوع است. توضیح اینکه یکی از جنبههایی که در تشریح واقعهی کشف حجاب کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است، ترس و تشویش عمیقی بود که دیکتاتوری پهلوی اول از واکنش مردم و جامعه داشت.
عمدهی بررسیها در این موضوع، اجرای این سیاست را در چارچوب سیاستهای فرهنگیِ استعماری همزمان در افغانستان، ایران، ترکیه و مصر تحلیل کردهاند که رضاخان نیز فارغ از هرگونه ملاحظه و نگرانی و بهشکلی خشونتبار، آن را به اجرا درآورده است. این نگاه و توصیف اگر چه بخش عمدهای از واقعیت تاریخی را نشان میدهد، اما وقتی میتواند تصویر کاملتری از ماجرا ارائه دهد که ترس و اضطراب رضاخان و دستگاه دیکتاتوری وی و همینطور تدابیری که برای مدیریت این سیاست در نظر گرفته شده بود را مورد توجه قرار دهد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931017001361#sthash.aN5UlYWs.dpuf
قانون کشف حجاب از 17 دی 1314، علیرغم اینکه تداعیکنندهی تجربهای تلخ در تاریخ معاصر ایران است، بدون شک یکی از مهم ترین رخدادهایی است که همواره در پسزمینهی ذهنی تحولات بعدی معاصر تا انقلاب اسلامی حضور داشته است.
توضیح اینکه یکی از جنبههایی که در تشریح واقعهی کشف حجاب کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است، ترس و تشویش عمیقی بود که دیکتاتوری پهلوی اول از واکنش مردم و جامعه داشت .
عمدهی بررسیها در این موضوع، اجرای این سیاست را در چارچوب سیاستهای فرهنگیِ استعماری همزمان در افغانستان، ایران، ترکیه و مصر تحلیل کردهاند که رضاخان نیز فارغ از هرگونه ملاحظه و نگرانی و بهشکلی خشونتبار، آن را به اجرا درآورده است.
این نگاه و توصیف اگر چه بخش عمدهای از واقعیت تاریخی را نشان میدهد، اما وقتی میتواند تصویر کاملتری از ماجرا ارائه دهد که ترس و اضطراب رضاخان و دستگاه دیکتاتوری وی و همینطور تدابیری که برای مدیریت این سیاست در نظر گرفته شده بود را مورد توجه قرار دهد.
با تأمل دقیقتر در رویکردی که پهلوی اول نسبت به اجرای این سیاست در پیش گرفت، آشکار میگردد که یکی از دغدغهها و نگرانیها و ملاحظات جدی شخص رضاخان و دستگاه حاکم، مدیریت کردن پیامدهای این سیاست و کنترل واکنشهای احتمالی از سوی جامعه است.
اتخاذ فصل سرما (روز 17 دیماه 1314 بهعنوان روز آزادی زن) برای مقطع زمانی اجرای این قانون، خود گویای بخشی از نگرانیها و ملاحظات در اجرای این سیاست است.