♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ بهمن 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور و آسیب های اجتماعی – فرهنگی آن برای جامعه و راهکارهای مقابله با تأثیرات مخرب آن از مسائل مهم و اساسی مورد نظر اندیشمندان و سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی است    . 

 یکی از اثر بخش ترین، گسترده ترین و جذاب ترین نیروی این شیاطین در جهت رسیدن به اهداف استکباری شان شبکه های ماهواره ای است که هر روز هم آن را گسترش می دهند    .  

تکنولوژیی که باید برای نشر حقایق، در خدمت بشریت باشد، برای ریشه کن کردن فطرت پاک انسانی بکار گرفته شده است و هدف اصلی آن اسلام و تشیع است    . 

ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و مؤثرترین وسایل ارتباط جمعی، اثرات کوتاه مدت و دراز مدتی که همیشه دارای اهمیت بوده داشته و با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان هر روز به این ضرورت افزوده می شود.

اگر چه در گذشته تنها چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند B.B.C یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های آمریکا و انگلیس وجود داشت اما در چند سال اخیر شبکه هایی با اهداف کاملا متفاوت به وجود آمدند و در مدت زمان محدودی مخاطبان بسیاری را در بین مردم و به ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند.

اتفاقی که در این جنگ نرم رخ داده تغییر راهبرد دشمن است. بنابراین دیگر لازم نیست با قشون کشی، سلطه سیاسی و اقتصادی تحمیل شود بلکه به گونه‌ای شده است که مخاطبان هدف، مشتاقانه به دنبال فرهنگ غرب یافتند و این کار دشمن را آسان تر و ساده تر کرده است.

در این برهه می بینید که به عدد شبکه های ماهواره ای فعال علیه انقلاب و نظام تبلیغ می کرد به 10 تا نمی رسید ولی الان این رقم از 150 تا هم تجاوز کرده است آیا همه شان حرف سیاسی می زنند؟ نخیر بسیاری از این شبکه های ماهواره ای فرهنگ را هدف گرفته اند. در آرایشگری در آشپزی در مد لباس، اصلا سیاسی هم نیستند اما سیاسی ترین کار را انجام می دهند که همان بحث استحاله ی فرهنگی است.

از اثرات مخرب ماهواره این است که به صورت نا خود آگاه پیام های منفی را ارسال کرده به نحوی که در روح و جان مخاطب اثر گذار بوده وانسان را به مسیر های غیر واقعی و نادرست سوق می دهد.

اثرات ماهواره را می توان در سه حوزه «اعتقادی»، «فرهنگی و اخلاقی» و «سیاسی» مورد بررسی قرار داد و این اثرات در مورد جوان عمیق تر و شدید تر می باشد:

الف) اعتقادی

از آنجا که هر انسان به لحاظ ایدئولوژیک دارای یک سری مبانی واعتقاداتی می باشد و رفتار او نیز مطابق با نوع تفکر او نسبت به جهان و خداوند هست، پس باید از این مرزهای اعتقادی دفاع کرده و آن ها را به نحو احسن بشناسد و مهمترین دشمن در عرصه اعتقادات، شبهات و تلقین های نادرست بوده و در زمان فعلی این شبهات با رنگ و لعاب زیباتر خود را بروز می دهند. متاسفانه ماهواره در شمار ابزارهایی قرار گرفته که به مرزهای عقیدتی انسان ها خصوصاً اسلام و به ویژه مکتب تشیع حمله ور شده و قصد دارد اساس این مکتب را در هم بریزد. البته ناگفته نماند اغراض سیاسی در این مساله بی تأثیر نیست.

ب) فرهنگی و اخلاقی

همان طور که می دانید هویت انسانی به فرهنگ و تمدن او بر می گردد و انسانی که دارای فرهنگ وتمدن نباشد دچار بحران هویت گشته و از او یک شخصیت کاملاً وابسته و متکی به دیگران می سازد و دائماً چشمش به دیگران بوده تا خود را همانند آن ها قرار دهد و این مطلب به ویژه در مورد ملت ایران که دارای فرهنگ کهن و اصیل می باشد بسیار خطرناک بوده و تهدیدی بسیار جدی به شمار می آید و از طرفی قوام جامعه به اخلاق و رعایت آن توسط افراد جامعه برمی گردد و زمانی که انسانیت، حریم های شخصی، اساس خانواده و ... از بین برود، چنین جامعه ای از درون خالی شده و با تلنگری در هم می ریزد و این مساله در مورد جوانان و نوجوانان مهم تر است. ماهواره از طریق پخش فیلم های شهوت برانگیز و غیر اخلاقی که نتیجه ای جز بی بند و باری، بی حیایی، مشوش شدن ذهن جوان و ... ندارد به این مقصد پلید دست پیدا می کند.

 

ج) سیاسی

از آن جا که دشمنان ما با مسأله نظامی موفق به پیشبرد اهداف خود مبنی بر تصرف و تسخیر ایران اسلامی نشدند، بر همین اساس از ابزارهایی مانند ماهواره، اینترنت و ... کمک گرفته اند تا مردم یک کشور را از طریق القای شبهات و حرف های غیر واقعی نسبت به نظام دلسرد کرده وآنها را به نوعی به دشمنی با نظام دعوت می کنند و این اقدام از طریق راه های مختلف و در ظاهری بسیار زیبا و فریبنده و با اظهار کمک به مردم یک کشور صورت می پذیرد.








تاریخ : یکشنبه 93/11/12 | 3:53 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()


نقش دانش آموزان و فرهنگیان در پیروزی انقلاب مثال زدنی است . فرارسیدن سی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی به همه دانش آموزان وفرهنگیان کشور تبریک می گوییم . 12 بهمن ماه سال 57 روز بزرگی بود که امام (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب پس از 15 سال تبعید به میهن اسلامی بازگشت و با قدوم ارزشمند خود انقلاب ، آزادی و جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.

 قرار بود حضرت امام (ره) زودتر از 12 بهمن ماه وارد کشور شود. رژیم شاه فرودگاه ها را بست تا مانع از ورود امام شود که این کار سبب اعتراض روحانیون و تحصن در دانشگاه تهران شد که این موضوع آغاز جریان های اعتراضی و تظاهرات های مردمی بر علیه رژیم شاه شد و من نیز در خدمت این عزیزان بودم.

تظاهرات های مردمی موجب سرنگونی رژیم شاهنشاهی شد و اعلام پیروزی انقلا ب در رادیو موجی از شور ، شادی و شعف را در مردم ایران ایجاد کرد.

 با پیروزی انقلاب اسلامی مردم جهان با اسلام ناب محمدی (ص) که با برنامه ریزی های رژیم شاهنشاهی مغفول مانده بود آشنا شدند و حضرت امام (ره) احیاگر اسلام ناب محمدی شد.

پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (ره) باعث شد در اقصی نقاط دنیا حرکت اسلامی و استکبارستیزی و آزادی بخش احیا شود.

 این حرکت های استکباری برعلیه حرکت های احیاگر حضرت امام (ره) می باشد.نهاد تعلیم و تربیت همواره در راستای تحقق دیدگاه های حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری گام های مؤثری برداشته و برخواهد داشت.

 آموزش وپرورش امید دارد که بتواند پیرو راستین امام و رهبری و پاسدار دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد.در 8 سال دفاع مقدس شاهد رشادت های عزیزان بودیم و در دوران دفاع مقدس مدارس زینبیه و ثارالله در شهرستان میانه مورد بمب باران نیروهای بعثی قرار گرفت که همه دانش آموزان به شهادت رسیدند که جا دارد در سالروز پیروز شکوهمند انقلاب اسلامی یاد و خاطره شهدای این دو مدرسه را نیز گرامی بداریم .

 

 






تاریخ : یکشنبه 93/11/12 | 1:27 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

چگونه حرف مان را به خورد جوان دهیم ؟

جوانی، دوره شور و نشاط زندگی هر فردی است که عواطف و احساسات در وجود انسان شعله ور می شود و حساسیت های ویژه ای به خود و دیگران پیدا می کند. بر همین اساس، انتقاد از جوان باید با روش هایی اصولی و همراه با رعایت نکاتی انجام پذیرد.

چگونه پندمان را به خورد جوان دهیم در ثمربخش بودن ارشاد، تصریح نکردن خطاهاست. وقتی تذکر اخلاقی را با کنایه و اشاره بگوییم، زودتر اثر می بخشد تا این که با صراحت از گناه نام ببریم. چه بسا تصریح به گناه، سبب گستاخی و جرئت بیشتر گناه کار شود و زشتی کار از بین می رود.

سیره عملی اهل بیت علیهم السلام این بود که لغزش افراد خطاکار را فاش نمی کردند و همواره آن را مخفی نگاه می داشتند؛ چنان که پروردگار متعال ستارالعیوب و پوشاننده عیب هاست. نرمش در گفتار در راهنمایی جوان باید از در ملاطفت و نرمی وارد شد و مانند یک دوست دلسوز و یک مشاور دانا آنان را نصیحت کرد؛ زیرا جوان مهرطلب است و برخورد آمرانه، با احساسات پاک و روان لطیف جوان هم خوانی ندارد.

در امر تربیت باید از شیوه استدلال در آگاه کردن جوانان بهره گرفت و اگر میزان درک و فهم جوان در نظر گرفته شود، مفید و مطلوب تر خواهد بود. اصل، این است که اندیشه و رفتار جوان بر اساس تعالیم آسمانی شکل بگیرد و برای جهت دهی فکر آنان، نظرهای اصلاحی خود را در قالب جملاتی سازنده، به صورتی قانع کننده و خوشایند به جوان عرضه کنند.

نکات اخلاقی موعظه برای این که تذکر و موعظه شما در سازندگی جوان م?ثر باشد، ضروری است نکاتی را رعایت کنید:

1. بکوشید خود، الگوی عمل آن چیزی باشید که مورد توجه و نظر شماست. به فرمایش امام خمینی رحمه الله  : «گفتار استاد درس نیست، اعمال استاد درس می دهد». پس نیکوست که فرد موعظه کننده خود، نمونه کاملی از محتوای پند و اندرز خویش باشد و به عبارت دیگر، خود نیز به آنچه به دیگران سفارش می کند، عامل باشد.

2. از درِ دوستی و محبت وارد شوید تا جوان با علاقه و آسودگی خاطر بیشتر به موعظه شما گوش دهد و احساس امنیت کند.

3. برای این که توجه جوان به سوی شما و سخنانتان جلب شود، نخست ارزش ها و نکات مثبت او را با احترام بازگو کنید. مثلاً بگویید شما کسی هستی که در امتحان سراسری رتبه آن چنانی کسب کردی، پشتکار و استعداد درخشان شما ستودنی است. ازاین رو، سزاوار نیست در کلاس شرکت نکنی یا نمره کم بگیری.

4. سعی کنید در جمع دوستان به جوان تذکر ندهید. چه بسا سبب شرمندگی و شکستن غرور و ایجاد عقده در او می شود. بنابراین، برای این که موعظه و پند، مفید باشد، باید به دور از حضور جمع و با زبان نرم و مهربان صورت پذیرد تا لجاجت جوان را به دنبال نداشته باشد.

5. شفقت و خیراندیشی موعظه گر، با موعظه اش نمودار باشد و از تذکر آمرانه پرهیز شود و به صورت تبادل نظر و رهنمود خواستن، صحبت شود. صبورانه به حرف هایش گوش فرا دهید و بدون تحقیر نظر و افکارش (هر چند ناپسند باشد) به اندیشه اش جهت داده شود.

6. دیدگاه های خود را به گونه ای بیان کنید که جوان در گفت و گو با شما، احساس نکند شما می خواهید نظر خودتان را بر او تحمیل کنید. چنانچه به صورت غیر مستقیم موعظه کنید، قطعا سازنده تر و دارای نتیجه بهتری خواهد بود. چه بسا، موعظه ای که با یک اشاره و یا در قالب کلمه و عبارتی کوتاه و کلیدی (در صورت دارا بودن شروط لازم) بیشتر از پند و اندرزهای طولانی و خسته کننده مفید و م?ثر باشد. موعظه باید رسا و بلیغ باشد و از شرایط بلیغ بودن موعظه این است که سنجیده و بجا و متناسب با وضعیت فکری و حساسیت های روحی جوان باشد

7. با دادن اعتماد به نفس، به آنان شجاعت دهید و حل مشکلات را در نظر ایشان راحت و ممکن سازید و با اعطای اعتبار و عزت و کرامت بر روحیه شان بیفزایید.

8. جایگاه و ویژگی های خاص او را برایش تعیین کنید تا با انگیزه و شتاب بیشتری در مسیر شکوفایی استعدادها و توانمندی هایش گام بردارد. مثلاً بگویید: در شأن شما نیست که وقت اذان یا زمان امتحان، سرگرم بازی رایانه باشی.

9. به فردی باید پند و اندرز داد که پندپذیر باشد و در موقعیتی به او پند دهید که از نظر روانی آمادگی آن را داشته باشد.

10. موعظه باید رسا و بلیغ باشد و از شرایط بلیغ بودن موعظه این است که سنجیده و بجا و متناسب با وضعیت فکری و حساسیت های روحی جوان باشد. حساسیت دوران جوانی هنگام موعظه کردن جوان، باید توجه کنید با کسی حرف می زنید که بحرانی ترین و طولانی ترین قسمت مسیر زندگی را می پیماید و از جهات روحی و فکری نیز دستخوش تحولات و دگرگونی های عمیق است.






تاریخ : شنبه 93/11/11 | 10:59 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<      1   2   3   4      >

میدان داران فرهنگ