♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ خرداد 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهنگ بدون اقتصاد و اقتصاد بدون فرهنگ، برای حفظ کشور کمکی نخواهدکرد،این دو حوزه مهم لازم و ملزوم یکدیگرند، اما توجه به فرهنگ و تقویت آن بر اساس مبانی دین اسلام اولویت دارد، اگر فرهنگ کار نهادینه شود اقتصاد هم به دنبال آن رونق خواهد گرفت.

اقتصاد و فرهنگ موجب رشد و شکوفایی هر کشور و هر ملتی است ویکی بدون دیگری معنا ندارد.مردم باید بپذیرند که این نامگذاری ها به معنای ریاضت اقتصادی نیست بلکه مقاوم سازی اقتصاد مطرح است.

مقاوم سازی اقتصاد مانند مقاوم سازی فرهنگ ،بدون حضور مردم میسر نیست وبدون حضور مردم بقا و دوام ندارد.مردم بایستی به صورت جهادی وارد عرصه اقتصادی شوند هر چند که این سرمایه گذاری رشد و توسعه اقتصادی به دنبال دارد.امیدواریم بااعتقاد و استواری مردم در مقابل همه تهدیدات فرهنگی و اقتصادی، مقاوم شویم.

اجرای سیاست حمایت از تولید ملی،اقتصاد مقاومتی، استفاده و تقوبت کار و سرمایه گذاری ملی و خصوصی سازی و سایر سیاستهای اقتصادی مستلزم فرهنگ سازی است.

طی سالیان گذشته ،دشمن برنامه های مختلفی را برای تسلط بر کشور به کار گرفت که هیچیک موفق نبودند تا اینکه به دو گزینه فرهنگ و اقتصاد رسیدند . اگر قرار است کشور را تقویت کنیم و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم قطعا باید دوبال فرهنگ و اقتصاد را همزمان تقویت کنیم.

در کنار توجه به فرهنگ باید مدیریت اقتصادی، منابع، مصرف، تولید ،درامد و مالیات را هم مد نظر قرارداد.مقام معظم رهبری توجه به این نکات عنوان سال را فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و حرکت جهادی نامگذاری کردند. بنابراین نباید منویات ایشان مغفول بماند و همه ما باید درصدد تحقق این مهم باشیم.

اقتصاد اسلامی و جلوگیری ازربا خواری مقدمه ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی وشعار سال 93 است .اقتصاد اسلامی و پرهیز ازربا خواری باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری فرهنگ سازی شود، هرچند که این موضوع جزء اعتقادات مسلمان می باشد و ربا خواری در اسلام ممنوع است.

مردم اگر آگاهی پیدا کنند که عامل بیشتر معضلات درجامعه ربا و نان حرام در سفره ها است، قطعا پول و سرمایه خود را صرف مواردی که سود دهی و سودگیری بسیار زیادی دارند، نمی کنند. البته نقش رسانه ملی و قشرخبرنگار در فرهنگ سازی رفع هرگونه مشکل اقتصادی بسیار موثر است.

 






تاریخ : سه شنبه 93/3/6 | 2:13 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
ایران در تمام امور به ویژه سبک زندگی دارای الگوهای بسیار قوی است، اما مسئولان باید در نحوه ارائه و ترویج امور فرهنگی بومی تلاش بیشتری داشته باشند.

 در ادوار مختلف هر گاه در سطح جامعه عزم ملی در کنار تلاش مسئولان قرار گرفته، بهترین منافع و عالی ترین مصالح برای کشور حاصل شده، به طور مثال در سال گذشته حماسه سیاسی در قالب یک حرکت اجتماعی عظیم و حداکثری مردم در انتخابات محقق شد و این اتحاد و یکپارچگی پیام‌های بسیاری برای داخل و خارج از کشور دارد.

تأکیدات مقام معظم له نشان دهنده این است که قدرت درونی، فرهنگی، دینی و ملی کشور آنقدر بالا است که از برداشت الگوهای بیگانه بی نیاز هستیم، از طرف دیگر خوشبختانه ایران در تمام امور به ویژه حوزه‌هایی مانند سبک زندگی، ورزشی، مذهبی، اجتماعی دارای الگوهای بسیار قوی است، اما مسئولان باید در نحوه ارائه و شکل و ترویج امور فرهنگی بومی تلاش بیشتری داشته باشند.

اگر سبک زندگی را بر اساس الگوی سبک و سیره ائمه اطهار و معصومان پیش ببریم به طور حتم این موضوع منطبق بر خواسته های درونی ملت ایران است، از طرف دیگر در جایی که یک الگو به ملتی منطبق نیست، غفلت مسئولان موجب می شود که آن الگو در صدر جامعه قرار گیرد.

قطعا مهم ترین اولویت کشور در شرایط کنونی حوزه فرهنگ است، به طوری که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب لازمه بهبود اقتصاد، توجه به فرهنگ کشور است.

نوع و روش سبک زندگی در بنیان خانواده‌ها بسیار تأثیرگذار است، از این رو تعیین و ترویج سبک درست می تواند به تحکیم پایه‌های خانواده ایرانی بینجامد.بالا بودن این آمارها نشان دهنده فقدان فرهنگ درست زندگی برای خانواده‌های ایرانی و حضور سبک غربی در جامعه است.

کشورهای غربی به عنوان بدخواهان کشورهای اسلامی، مستقل و در حال رشد و توسعه، با صدور وترویج فرهنگ‌ خود به دنبال تضعیف جایگاه این کشورها هستند، اما خوشبختانه جمهوری اسامی ایران در سال‌های پس از انقلاب به خوبی توانسته فرهنگ اصیل خود را به کشورهای منطقه و حتی کشورهای دنیا صادر کند.






تاریخ : سه شنبه 93/3/6 | 1:16 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
 دشمنان با سرمایه گذاری در مقوله فرهنگ ،قصد تغییر فکر جوانان را دارند. مسئولان فرهنگی تمامی وزارتخانه ها و مردم باید در زمینه خنثی سازی توطئه های فرهنگی دشمنان تلاش کنند.

مسئله فرهنگ یعنی رفتار، گفتار و اعمال جامعه که در قالب هایی مانند هنر و ورزش نمود پیدا می کند، حتی می توان عنوان کرد موضوعات فرهنگی  با پوست و گوشت و خون یک جامعه عجین است، بنابراین مسئله فرهنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به دلیل مهم بودن مقوله فرهنگ، دشمنان در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند ومی خواهند فکر جوانان کشور را تغییر دهند تا بتوانند به خواسته هایشان برسند، بنابراین برای مقابله با این اقدامات ،باید برنامه ریزی انجام شود،زیراهدف اصلی دشمن در جنگ نرم علیه ملت ایران تسخیر تفکر اسلامی است.

البته توجه به مسائل فرهنگی به معنی این نیست که توجه به موضوعات اقتصادی کمرنگ شود.مسئولان کشور وظیفه دارند شرایطی را فراهم کنند که توطئه های دشمنان در تمامی زمینه ها مخصوصا موضوعات فرهنگی خنثی شود و همچنین باید سعی کنند که فرهنگ اصیل کشور به جوانان عرضه شود.

امروز توطئه های فرهنگی دشمنان ،در حد ناتو فرهنگی است ،بنابراین باید تلاش کرد که این توطئه ها خنثی شود.زیرا دشمنان به طور همه جانبه می خواهند به فرهنگ کشور آسیب برسانند .بنابراین علاوه بر مسئولان فرهنگی کشور، تمامی وزارتخانه ها، نخبگان و مردم باید تلاش کنند با اتحاد در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله کرد.

نام گذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به 4 محور، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، مدیریت جهادی و عزم ملی تقسیم شده است، که ترکیب این مجموعه محورها، مسئولان کشور را مورد توجه و خطاب مستقیم قرار داده و سپس جامعه ایران را با عنوان "عزم ملی" مخاطب قرار می دهد.

ارزیابی این موضوعات می تواند مسیر درست و صحیح را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به مسئولان کشور نشان دهد، از این رو نقاط ضعف و نواقص حوزه های اقتصاد و فرهنگ باید شناسایی شود، از طرف دیگر به طور حتم ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف این موضوعات و حوزه ها باید به برنامه بلند مدت کشور تبدیل شده و متناسب با هر دستگاه و سازمانی ،برنامه های اقتصادی و فرهنگی آن شناسایی و ارزیابی شود.

قطعا هدف گذاری برای مسائل فرهنگی و اقتصادی جهت تعالی و توسعه کشور باید از سوی مسئولان و مدیران کشور صورت گیرد، این مدیریت می تواند به صورت آرام و آهسته انجام شود و یا براساس منویات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب این مدیریت با شاخصه جهادی صورت بپذیرد، از طرف دیگر مدیریت جهادی زمان نمی شناسد. مدیران جهادی از امکانات موجود برای تعالی کشور استفاده می کنند. مدیریت جهادی به معنی به کار گیری همه استعدادهای جامعه است، از این رو هر استعدادی که در جهت مسائل فرهنگی و اقتصادی قرار دارد، باید از سوی مدیریت جهادی برای رسیدن به توسعه و شکوفایی استفاده شود.

مدیریت جهادی هم متکی به مکتب دینی و اسلامی است و هم دشمن شناسی را در اولویت اقدامات و برنامه‌های خود دارد.دشمنان در سال‌های اخیر به دنبال تأثیرگذاری و تسلط بر اندیشه و تعقل جامعه اسلامی ایران بوده اند، زیرا در صورت حذف اندیشه و تعقل از یک جامعه، تمام ظرفیت ها و ثروت های آن جامعه نابود و مورد چپاول قرار می گیرد.

امیدواریم که امسال این تلفیق و ترکیب موجب شود که ما هم فرهنگ مدیریت جهادی و هم فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرایی کنیم و یک عزم ملی برای اجرای این تدابیر شکل بگیرد.






تاریخ : سه شنبه 93/3/6 | 1:1 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

میدان داران فرهنگ