♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ خرداد 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصولا یکی از متداول ترین روش ها برای فروپاشی نظام یک کشور، ضربه به پایه های اقتصادی و فرهنگی است و رهبر انقلاب نیز با هوش و درایت این موضوع را درک کرده و دستور به آماده باش برای مقابله با جنگ اقتصادی و فرهنگی دادند.

باید توجه داشت که بدون اقدام فرهنگی، هیچ هدفی محقق نمی شود و برای بهبود وضعیت کشور باید پایه های فرهنگی را نیز تقویت کرد.طبیعی است که  تحقق این موضوع عزم ملی و در راس آن مدیریت جهادی را می طلبد که در کنار اقتصاد و فرهنگ زمینه برای رشد کشور فراهم خواهد شد.

باید توجه داشت تحقق اهداف اقتصادی در یک سال محقق نمی شود و رهبر انقلاب همانطور که اعلام کرده اند از روند اقدامات صورت گرفته رضایت ندارند، از این رو مسئولین باید اقدامات عملی را جایگزین شعار دادن کنند تا آنچه که در راستای شکوفایی مردم و کشور مد نظر است میسر شود.

شعارهای برگزیده مقام معظم رهبری بایدبه عنوان یک فرهنگ اقتصادی در کشور نهادینه شود و مسئولین نیز برای تحقق این موضوع باید با برنامه پیش رفته و عمل را جایگزین شعار کنند.

مورد دیگر در راستای ضرورت به کارگیری اقتصاد مقاومتی بوده که برای تحقق آن باید بذر تولید کاشته شود تا  بهره وری افزایش یابد، همچنین نیاز است که از امکانات و منابع داخلی در راستای بهبود فضای اقتصادی کشور استفاده کرد.

با وجود امکانات فراوان در کشور، مردم شایسته ،بایددر وضعیت مطلوب اقتصادی باشند که این موضوع با انتخاب مدیران کارآمد و استفاده مناسب از ظرفیت های موجود محقق خواهد شد، به نحوی که خدمات اجتماعی کشور با یک برنامه ریزی مدون امکان رشد را دارد.

اقتصاد کشور باید با تکیه بر دانش بومی و پژوهشهای علمی و اتکا بر توانمندی های داخلی پیش رود، همچنین بنیه قوی اقتصادی اثرات مثبتی در  تصمیماتی که گرفته می شود دارد و در حفظ تعادل و تعامل با سایر کشورها نیز تاثرگذار است.

از این رو لازم است که مسئولین بر اساس برنامه های پنج ساله در راستای پویای اقتصاد و فرهنگ کشور حرکت کنند تا دغده های اقتصادی بزرگترین مشکل نباشد.






تاریخ : سه شنبه 93/3/6 | 11:22 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

جامعه، اکنون نیازمند بستر مناسب فرهنگی برای پیش بردن امور اقتصادی و اجتماعی است.از این رو می توان با رعایت اخلاقیات، مسایل اعتقادی و معنویات به خواسته های کشور دست یافت.

از طرفی هم مسایل فرهنگی دردهای پنهانی است که در دراز مدت باعث بحران می شود و باید نسبت به این موضوعات توجه داشت و قطعا با عزم ملی و مدیریت جهادی می توان کشور را در مسیر رشد قرار داد.در این جنگ اقتصادی باید به موضوعات مد نظر رهبری توجه ویژه داشت و با تدبیر صحیح، کارنامه قابل قبولی را به مردم تقدیم کرد.

باید توجه داشت که کشور ایران برپایه نظام اسلامی بنا شده است  و باید قدرت اقتصادی در یک بستر اسلامی مهیا شده و اقتصاد را در کنار فرهنگ ببینیم.

فرهنگ دارای چندین لایه است که یکی از لایه های فرهنگی، بحث ارزشی است که در کشور ما بیشتر به قرآن و احکام اسلامی مربوط بوده و اگر برای بسیاری از امور، به قرآن رجوع کنیم قطعا پیشرفت محقق خواهد شد.

لایه دیگر نیز مربوط به هنجار ها است، باید توجه داشت که  ارزش ها اهداف را مشخص می سازد و هنجارها وسیله ای برای رسیدن به این اهداف است.

مورد آخر نیز مربوط به رفتارها است که در رسم و رسومات جامعه تعریف می شود و اگر این لایه ها به خوبی در کنار هم پرورش یابند یعنی مدیریت فرهنگی در کشور شکل گرفته و با تقویت آنها به طور قطع در مسیر پیشرفت گام نهاده ایم.

طی چند سال اخیر رهبر انقلاب همواره شعار های اقتصادی را برگزیدند، اما دلیل تحقق نیافتن برخی از آنها این بوده که در محاسبات اقتصادی، فرهنگ را نادیده گرفته بودیم و ایشان بار دیگر مسیر و شیوه رسیدن به هدف را برای ما رسم کردند.

همچنین موضوعی که باید به آن توجه شود اینکه مسئولین هم باید در مدار مردم قرار گیرند، چرا که بدون پشتوانه مردم کاری از پیش نمی رود، اگر مدیریت بر مبنای معنویات و ارزش ها باشد قطعا مدیریت جهادی مد نظر رهبری محقق خواهد شد.

بدون بنیه اقتصادی جامعه، هیچگاه نمی توان در جنگ اقتصادی قدرت نمایی کرد، در دنیای کنونی قدرت اقتصادی حرف اول را می زند و رهبر معظم انقلاب نیز با درک این موضوع سعی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت قدرت مالی مردم دارند.

در چند سال اخیر همواره شعار های اقتصادی به موضوعات دیگر مقدم بوده ،چرا که مشکلات اقتصادی نیازمند توجه بیشتر مسئولین است.دولت باید با بکارگیری راهکارهای لازم از ضرر و زیان کشاورزان و خروج این تولیدکنندگان از چرخه کار وتولید جلوگیری کند.دولتمردان باید با یک اراده و مدیریت جهادی  جدی  بخش تولید  و کشاورزی را مورد حمایت قرار دهند. 

رهبر معظم انقلاب به بحث حمایت از تولیدملی توجه ویژه ای دارند و دولت باید در راستای تحقق آن گام های اساسی بردارد، چون خروجی تولید ،مثبت شدن رشد اقتصادی و خروجی رشد اقتصادی کاهش نرخ بیکاری است که به کاهش هنجار شکنی های اجتماعی منجر می شود.

از این رو باید نکات مهم و کلیدی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام می شود به عنوان یک ارزش مد نظر قرار گیرد و مردم و مسئولین نیز توجه جدی به این موضوع داشته باشند.






تاریخ : سه شنبه 93/3/6 | 11:6 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

واقیعت آن است که نظام مقدس جمهوری اسلامی، انقلاب مبتنی بر فرهنگ است، این درحالی است که در سال های اخیر شاهد بودیم که اغلب جهت گیری ها به دلیل فشارها و تحریم های دشمنان علیه کشورمان، با ماهیت اقتصادی بوده است.

شعار امسال باید هدف اصلی مسئولان باشد تا در یک کار تیمی مشترک بتوانند آن را تحقق بخشیده و منجر به ارتقای جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون شوند.

به طور حتم برای تحقق این شعار نیاز به روحیه مدیریت جهادی است که با عزمی ملی بتوان مشکلات اقتصادی را در نگاهی فرهنگی مشاهده کرد تا درنهایت اقتصاد مقاومتی علمیاتی شود.

بدیهی است خروجی شعار امسال باید آسایش، آرامش، خوداتکایی و خودکفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد که این مهم نیاز به همت مسئولان اجرایی کشور دارد.

اگر به صحبت های مقام معظم رهبری با دقت بیشتری نظر کنیم می توان دریافت که ایشان توقع ندارند که دستگاهی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فرهنگ باشد و کارهای فرهنگی گسترده ای را انجام دهد، بلکه اقدامات فرهنگی مردم در مساجد، هیات ها و حسینیه ها برای رهبر معظم انقلاب پسندیده تر است، بنابراین محور برای ما دیدگاه ها و نظرهای مقام معظم رهبری بوده واگر کارها شفاف تر و روشن تر انجام شود و فضا برای فعالیت های قرآنی و فرهنگی مردم گسترش پیدا کند، بخش فرهنگی کشوربه پیشرفت های بسیاری دست پیدا می کند.

اگر مردم بار سنگین مسائل فرهنگی را بر عهده گیرند، مشکلات سریعتر حل می شود؛ زیرا در حال حاضربسیاری از دستگاه های متولی امور فرهنگی ، پاسخگوی تمامی مسائل فرهنگی نیستند؛ از این رو بهتر است که تمامی اقشار جامعه در حوزه فرهنگی و حل مشکلات این بخش اقدامات موثررا انجام دهند، از سوی دیگر با روشن تر شدن خطوط قرمز و هنجارهای فرهنگی وشرکت تشکل های مردمی در پاسداری از مسائل فرهنگی بسیاری از چالش های این حوزه  حل می شود.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها در امتحان مدیریت جهادی پیروز شده اند، پس از سال های پیروزی انقلاب اسلامی، دوران 8 سال دفاع مقدس و جهاد سازندگی مدیریت جهادی بارها تکرار شده و ویژگی های این نوع مدیریت برگرفته از آموزه های دینی وانقلابی ملت ایران است، به طور قطع مدیریت جهادی مشکلات بسیاری را در کشور حل می کند واین مدیریت بسیار پویا و بالنده است از این رو می توان گفت که این خصوصیت در بسیاری از مدیران کشور وجود دارد .

طی سال های اخیر مقام معظم رهبری بحث شعار سال را مطرح کردند که این اقدام واقع بینانه، معضلات درونی جامعه و جهت گیری های غلط احتمالی را تصحیح می کند.بدون شک طرح شعار سال مسیر صحیحی است برای مسئولان اجرایی کشور تا بیشترین سرمایه گذاری را بر شعار سال متمرکز کنند.






تاریخ : سه شنبه 93/3/6 | 10:29 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

میدان داران فرهنگ