♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ خرداد 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر موضوع تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس پیگیری شود و این سازمان به اهداف خود دست یابد، می توان گفت اقدام مهمی در راستای تحقق سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی شکل گرفته است.

برای تحقق شعار سال باید هماهنگی ها و بازنگری هایی در برخی قوانین صورت گیرد بطور مثال برای توسعه اقتصادی باید صادرات تسهیل شود بنابراین مجلس می تواند قوانینی که به نوعی در این موضوع مزاحم هستند را حذف کند.

در سال گذشته حماسه سیاسی با حضور با شکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و راهپیمایی 22 بهمن محقق شد اما آنچه که مهم است این است که برای رونق اقتصادی کشور نیز تلاش شود.

با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر موضوعات اقتصادی دولت، مجلس، تمامی مسئولان و مردم باید تلاش کنند تا به اهداف اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند، نیل پیدا کنیم.

ترویج فرهنگ تلاش برای دستیابی به رونق اقتصادی، می تواند تمامی مسئولان و مردم را هماهنگ کند که به اهداف شعار سال 93 مبنی بر اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی دست یافت.

مدیریت جهادی در تعریف انقلاب اسلامی به معنای تلاش و اقدام فراتر از فعالیت در وضعیت عادی و توجه بیش از پیش به یک مسئله با بکارگیری همه امکانات ملی که در عزم ملی خلاصه می شود، خواهد بود.

با توجه به شعار "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی"، در سال 93 شاهد یک تحول در هر دو عرصه یاد شده و هچنین مبارزه با طراحی دشمنان در بخش اقتصاد، شکوفا کردن استعدادهای ملی در این بخش و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی خواهیم بود.

مسئولیت مدیران و مسئولان وهمچنین ملت ایران در این عرصه اقتصادمقاومتی بسیار مهم است و باید شاهد حضور گسترده ملی در زمینه تحقق شعار"اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" باشیم ،تا علاوه بر حضور  قشرهای مختلف مردم در این پیکار، مسئولان نیز با اقدامات جهادی و عزم ملی بتوانند نقش خود را در دو بخش اقتصاد و فرهنگ ایفا کنند.






تاریخ : دوشنبه 93/3/5 | 4:26 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

عزم ملی بدون مدیریت جهادی هیچ گونه معنایی ندارد. مدیریت جهادی چند خصوصیت برجسته دارد که بهتر است  مدیران درتحقق شعار سال 93 به این نکات توجه کنند. یک مدیر جهادی ، هیچ گاه خواهان منافع شخصی نیست و مشورت در کارها را سرلوحه امور قرار می دهد، ازسوی دیگر مدیر جهادی همیشه به دنبال خدمت به مردم است و زمانی که نقطه ضعف ها آشکار می شود نکات منفی را تکرار نمی کند.

تا زمانی که فرهنگ تولید ومصرف ،درجامعه ایجاد نشود، موفقیت دربخش اقتصاد به دست نخواهد آمد؛ همانطور که مقام معظم رهبری در دیداربا نمایندگان مجلس خبرگان هم فرمودند، فرهنگ زیربنای اقتصاد و سیاست است، این زیر بنا اگر تحقق پیدا نکند، قطعا درحوزه اقتصاد پیشرفتی حاصل نمی شود.

مدیریت جهادی فسادستیز است.در دفاع مقدس با روحیه جهادی توانستیم بر دشمن پیروز شویم و امروز نیز باید با چنین روحیه‌ای در مقابل فساد اقتصادی ایستادگی کنیم.اگر مدیریت جهادی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز مورد توجه قرار بگیرد در بسیاری از هزینه ها صرفه جوئی خواهد شد و به بازدهی بالایی دست پیدا می‌کنیم.

باید برای بدست آوردن موفقیت دربخش اقتصاد، فرهنگ سازی شود، درگام اول قوه مجریه و همه دولتمردان باید دربخش مصرف فرهنگ سازی کنند و مصرف انرژی را در بیشتر بخش ها کاهش دهند؛ هرچند که فرهنگ سازی دربخش اقتصاد طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیازمند عزم ملی است و در این حوزه همه مردم واقشارجامعه باید تصمیم سازی کنند.

اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای نیست که در حد شعار باقی بماند بلکه باید از فرصت‌های پیش رو برای تحقق آن تلاش کنیم تا دچار زیان و خسران نباشیم.اگر در تولید و توزیع به راهبردی اساسی دست پیدا کردیم در حقیقت فرصت‌ها را غنیمت شمرده‌ایم هرچند در این مسیر باید از سستی و اسراف که از مهمترین آسیب‌های اقتصاد مقاومتی است پرهیز نمائیم.

کشور ما می‌تواند به الگویی کارآمد و مؤثر برای کشورهای منطقه تبدیل شود به شرط این‌که با تکیه بر منویات رهبرمعظم انقلاب در جهت عزم ملی و مدیریت جهادی تلاش کنیم.اگر بتوانیم مبانی ارزشمند دینی و اسلامی را در جهت دست یافتن به اقتصاد مقاومتی به کار بگیریم اهداف متعالی در هر عرصه‌ای تحقق پیدا می‌کند.

درحال حاضر حوزه اقتصاد از مشکلات بسیارزیادی برخوردار است و دشمنان از طریق این بخش بیشترین فشار را به ملت ایران تحمیل می کنند، بنابراین مشکلات این بخش حل شدنی نیست، مگر اینکه مشکلات حوزه فرهنگ مرتفع شود زیرا برخی از مسائل فرهنگی در بخش اقتصاد تاثیر گذار است.






تاریخ : دوشنبه 93/3/5 | 3:39 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

 فرهنگ از نظر امام خمینی(ره) آن چیزی است که فرد یا جامعه ای بر آن اساس تربیت شده است، فکر می کند و رفتار می نماید.

ازدیدگاه امام خمینی می توان گفت :

 فرهنگ ؛ هویت ساز است.

فرهنگ؛  مولد تربیت است.

فرهنگ؛  اخلاق محور است.

فرهنگ ؛ تفکر پرور است.

 به عنوان مثال ایشان در جلد 12 صحیفه نور، ص6 می فرمایند: "...آنها می خواهند ما وابسته باشیم و چیزهایی که به ما می دهند چیزهایی  است که وابستگی می آورد. استقلال نمی خواهند داشته باشیم. استقلال فرهنگی نمی خواهند داشته باشیم. استقلال فکری نمی خواهند داشته باشیم. عُمالی که آنها تربیت کرده اند در بین خودشان، و صادر کردند برای ما، آنها هم کمک کرده اند به آنها. طرز فکر جامعه ما را به نحوی عوض کردند که اگر یک مطلبی غربی نباشد، جامعه ما نمی پذیرد این را ...".

هم چنین ایشان در جای دیگری می فرمایند : " ... لکن براى ساختن یک مملکتى که در طولِ باید گفت 2500 سال تا حالا، اگر بخواهیم کارى به آن نداشته باشیم در طول چند سالى که خود ما یعنى من شاهدش بودم آنها با تمام قوا در خراب کردن این مملکت کوشش کردند. در خراب کردن فرهنگ، خراب کردن تبلیغات و وسایل تبلیغى از قبیل روزنامه‏ ها، مجلات، رادیو- تلویزیون و هر چیزى را که شما خیال کنید؛ چیزهایى را که باید براى این مملکت خدمت بکند، آموزنده باشد، تربیت بکند مملکت را...".( جلد 10صحیفه امام(ره)، ص21)

 در اندیشه امام (ره)، فرهنگ مرزهای مشخصی دارد. در این ارتباط می توان به گزاره هایی  چون"پیشرفت مادی فرهنگ نیست." و  "صنعت، فرهنگ نیست. " اشاره نمود. ایشان می فرمایند :  " ... ما الان از فرهنگ و اکثر علوم، احتیاجی به خارج نداریم و اگر در صنعت هم مانند انها نیستیم، نباید خودمان را ببازیم و بگوییم که آنها پیشرفته هستند و ما همه چیزمان باید خارجی باشد ، نه مساله این جور نیست..." .( جلد 18 صحیفه امام،ص219)

امام خمینی(ره)، فرهنگ خوب را فرهنگی بیان می دارند که مستقل و اسلامی باشد. ایشان بر استقلال فکری و باطنی تاکید داشته و برنامه اسلام را انسان سازی معرفی می نمایند. از منظر ایشان این دو وجه مثبت فرهنگ نیز از یکدیگر قابل تفکیک نمی باشند. چرا که استقلال فرهنگی منوط به اسلامی شدن می باشد و استقلال فرهنگی به عنوان یکی از پیامدهای مهم استقرار اسلام در جامعه، خود مهمترین شاخص اصالت تفکر و منش اسلامی حاکم در جامعه است.


حوزه و دانشگاه دو محور اصلی جهت دهی نظام و جامعه می­ باشند و روشن است که مسئولیت سنگین پاسداری از فرهنگ و حفظ ارزش­های اسلامی این قسمت بر دوش دو بازوی علمی و فرهنگی یعنی حوزه و دانشگاه است و به همین دلیل مسئله وحدت و یگانگی حوزه و دانشگاه از اهم اموری است که در موضوع دفاع فرهنگی قرار می­ گیرند.






تاریخ : دوشنبه 93/3/5 | 2:4 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

میدان داران فرهنگ