♣♣♣ به وبلاگ میدان داران فرهنگ خوش آمدید♣♣♣ خرداد 93 - اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روحیه ایثار و جهادی دوران دفاع مقدس زمینه ساز جهش اقتصادی است.رعایت مولفه هایی همچون ایثار و گذشت از سوی مدیران در زمینه های مختلف کشوری بستر مناسبی برای توسعه و پیشرفت کشور را فراهم خواهد کرد.

با تمام فعالیت های صورت گرفته به نظر می رسد منویات رهبری در زمینه تحقق حماسه اقتصادی آنگونه که باید محقق نشده که امیدواریم امسال با برنامه ریزی های مناسب و تعامل بیش از پیش قوا به ویژه مقننه و مجریه شاهد تحقق حماسه اقتصادی باشیم.

در سند چشمانداز بیستساله ،ایران باید به جامعه‏ ای الگو از نظر اقتصادی همراه با برقراری سلامت، رفاه، امنیّت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد و به دور از فقر، تبعیض و بهرهمند از محیط زیست مطلوب تبدیل شود.

وجود فرصت‌های برابر برای همه شهروندان در دسترسی به آموزش و پرورش باکیفیت، می‌تواند به شکلی پایدار به بهبود عدالت اقتصادی و برابری بیشتر فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی کمک کند، میزان جرم و بزهکاری را کاهش دهد، توانایی‌های شهروندان را برای مشارکت اقتصادی و اجتماعی ارتقا دهد و در یک کلام، منافعی پایدار برای کل جامعه به همراه آورد.

اختصاص بودجه از طرف دولت برای توسعه آموزش و پرورش باکیفیت در تمام مناطق یک کشور، طرحی عدالت‌آفرین است که امکان سوءاستفاده از آن در کمترین حد ممکن است .

باید توجه کنیم که براساس تجربه رشد اقتصادی سریع کشورهای موفق و به ویژه کشورهای شرق آسیا، سیاست‌گذاری صحیح و حساب‌شده در حوزه آموزش و پرورش که قلب هر برنامه‌ای است ،بایستی با هدف «جهش اقتصادی» تدوین شود.

 آموزش و پرورش مهم‌ترین وزارتخانه کشور به حساب می‌آید که می‌تواند معماری توسعه اقتصادی پایدار و متوازن کشور را بر عهده داشته باشد.

مجلس می تواند با تصویب قوانین نقش بارزی در تسریع تحقق شعاراقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ایفا نموده و در این راستا یاریگر قوه مجریه باشد.

باید قانونمداری و قانونگرایی به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی توسعه، بایستی بیش از پیش نهادینه شود ،چرا که این امر می تواند زمینه تخلف، اسراف و بی تدبیری را به حداقل ممکن کاهش دهد.

فرهنگ و فرهنگسازی در ابعاد مختلف جزء لاینفک توسعه جامعه بوده و پرداختن به این مقوله باید به عنوان یکی از ضروریات امروزی جامعه در نظر گرفته شود.

ایران از تمامی پارامترهای مثبت توسعه ،برخوردارمی باشد. امیدواریم با تمهیدات دولت تدبیر و امید،شاهدجهش اقتصادی ورفع تحریم ها درکشورباشیم.






تاریخ : پنج شنبه 93/3/15 | 2:47 عصر | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

 صحنه‌های جنگ و جهاد در دوران دفاع مقدس، لایق‌پذیری محض، انسان‌سازی، ایجاد فرهنگ عزت و قناعت و  توجه به ارزش‌های متعالی را به جهانیان نشان داد.

 اگر امروز همانند دوران جنگ تمام مردم پشت سر هم بایستند شاهد این خواهیم بود که این انقلاب از  گردنه های سخت و فشار اقتصادی عبور می کند و دشمن محکم تر از همیشه شکست خواهد خورد.

 فرهنگی را که بسیجیان و رزمندگان اسلام در جامعه بسط دادند درس‌های زیادی را به ما آموخت اما به این درس ها اکنون آن گونه که باید توجه نمی شود و امروز شاهد مانور تجمع و اسراف‌گرایی در جامعه هستیم.

تهاجم اقتصادی در کنار تهاجم فرهنگی از راهکارهای دشمن برای مقابله با نظام اسلامی است  و در این راستا دشمن معیشت مردم را هدف قرار می‌دهد.

 دشمن با هدف قرار گرفتن معیشت مردم درصدد است تا روحیه نارضایتی و ناامیدی را در بین مردم ایجاد کند اما با این حال مردم همیشه در تمام عرصه‌های کشور حضور فعالی دارند.

 اسلام اقتصاد و سرمایه را مایه نشاط، تحرک و تلاش در جامعه می‌داند و این امر نشان می دهد که این دین با اصل سرمایه و ثروت مخالف نبوده است.

اکنون ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم که اگر نتوانیم با سلامت از آن عبور کنیم به پرتگاه‌ها سقوط خواهیم کرد.

  لازمه اقتصاد مقاومتی ؛حرکت، تلاش و تغییر سبک زندگی به سمت ارزش‌هاست.در جامعه امروز مبارزه با فرهنگ تکاثر یک اصل است.

تعبیری که می توان از هم نشینی فرهنگ و اقتصاد استخراج کرد این است که هم اقتصاد به فرهنگ نیاز دارد و هم فرهنگ به اقتصاد،بنابراین بایستی بودجه های فرهنگی برای تولید کنندگان معنویت یا همان آثار خلاقه فرهنگی افزایش یابد.

 بسیاری از فقرها و آسیب های اجتماعی به بی تفاوتی و سکوت ما باز می گردد و بخشی دیگر به افرادی برمی‌گردد که در ثروت و مکنت غرق هستند و در حقیقت ثروت جامعه را حبس کرده‌اند و باعث می‌شوند فقر هر روز گسترش یابد.

هنوز هم برای غلبه بر مشکلات اقتصادی دیر نیست و در قسمت رفتارهای اجتماعی و رسالت‌های اجتماعی ،ظرفیت‌های بالایی وجود دارد.






تاریخ : شنبه 93/3/10 | 10:2 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()

وقتی که مهاجرین با انصار پیمان اخوت و برادری بستند، انصار ثروت های خود را با مهاجرین تقسیم کردند.آنان در واقع، لذت های مادی را به لذت های روحانی و معنوی تبدیل کردند و شکاف طبقاتی را به برابری و برادری مبدل کردند.

توزیع عادلانه ثروت موجب شد که ریشه های نفرت، حسد، بخل، تکبر، خشم، حرص و طمع و فخرفروشی و منیت ها در عمل به عشق، ایثار، آرامش، دوستی و زیبایی تبدیل شود.

آنان نه تنها خود بیدار شدند، بلکه جامعه جهانی را نیز با الگوی عدالت و علم الهی بیدار کردند. بدین ترتیب اقتصاد و عدالت ابزارهایی شدند برای تشکیل جامعه ای مبتنی بر صلح، دوستی، عشق، انفاق و ایثار و لذا برابری و برادری شکل گرفت، ربا و رشوه و احتکار و وابستگی ها رخت بر بست.

از دیدگاه قرآن، تحصیل روزی و درآمد حلال، با استقرار عدالت اجتماعی و برپایی قسط در زمین و در جامعه بشری توسط مردم، بر اساس نفی روح اشرافیت مبتنی بر ثروت پرستی محقق می شود.

 عدالت دینی ،از برجسته ترین بخش های منظومه اندیشه اقتصاد اسلامی است. از نظرگاه عدالت دینی، هر جا پای حقوق انسانی به میان می آید، میدان عدالت است.

البته باید گفت دستیابی به عدالت اقتصادی نیازمند تغییر منش افراد جامعه نیز می باشد و هریک از ما باید بتوانیم این روحیه را در خودمان پرورش دهیم یعنی نباید فقط منتظر باشیم عده ای معدود به عنوان مسئول بیایند و عدل را برقرار و ظلم را ریشه کن کنند.

 چنانچه تک تک افراد جامعه بکوشند که در زندگی شان روحیه عدالت و اعتدال را اجرا نمایند ،مسئولان مربوطه به موفقیت روزافزون در این زمینه دست خواهند یافت.

امید است هر یک از ما بتوانیم با قلمی و یا قدمی به سمت این موهبت معنوی که در روح جامعه نهفته است حرکت کرده و از نعمات ناشی از این سیره رفتاری برخوردار شویم.






تاریخ : شنبه 93/3/10 | 9:17 صبح | نویسنده : حسن رضاترابی | نظرات ()
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

میدان داران فرهنگ